Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dåliga WD (AAJS) diskar i imac?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-06 20:38

Hej!

Jag har en iMac från augusti '07 där hårddisken har crashat. Ungefär samtidigt så crashade min externa WD disk.

Nu upptäckte jag att det sitter samma typ av disk i datorn som min externa!

Jag har bytt disken i det externa WD kabinettet till en Samsung Spinpoint istället så datorn kan användas. Den interna disken får kullander byta...

Så ett litet varningens öga på dessa WD's AAJS ( Är det Caviar? ) diskar.

Dessa crashade för mig efter 1 års användning:
WD5000AAJS (MyBook Essential 500Gb)
WD3200AAJS (Intern iMac disk 320Gb)

Är det fler som varit ute för problem med dessa?

MvH Bylund

Min AluMac-disk kraschade precis nyss. WD-disk, vad jag kunnat utröna. 500GB. Macen är inte ens ett år gammal, så jag är ju mindre nöjd.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-07 00:39

är själv mindre imponerad av WD's diskar för tillfället...

Ska bli kul och se hur många fall som dyker upp här...

Tyvärr är HDD krascher idag inget unikt...det verkar vara ganska jämt skägg mellan tillverkarna. Visserligen har några tagit fram s k 24/7 diskar för konsumentbruk, alltså diskar som är tänkta att arbeta 24 timmar/dygn 7 dagar/vecka och där de höjt garantitiden till 5 år. Seagate ES är exempelvis en sådan disk. Förhoppningsvis håller dessa bättre...Kanske hade det inte varit så dumt om tillverkarna snarare la lite mer på att skapa hållbara diskar istället för ständigt större och större...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-04 06:57

Jag har misstänkt att det var överhettning som dödade min disk.

Jag har lagt in iStat och hållt ett öga på hårddisk tempen som legat på ~60°C när hårddisken varit i VILOLÄGE (testat med OS på extern disk)

Enligt Western Digital skall hårddisken användas vid temperaturer under 60°C men jag kan ju tänka mig att vid hård användning (vilket mina diskar brukar råka ut för) hamnar den en bra bit över 60 grader...

Jag satt och lekte lite med 'Fan Control' idag eftersom jag ALDRIG hört mina fläktar tidigare just för att se om det verkligen var några. Genast upptäckte jag att den känner system temperaturer som -127°C.... är det konstigt att disken överhettats? (Har dock inte sett denna temperaturen i iStat någong gång).

Jag ställde upp "Base Speed" till 1500rpm precis så att man kan höra att fläkten snurrar... och nu ligger temperaturen för disken på 50°C.

1
Bevaka tråden