Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blir bilden bra på skärmen vid lång skärmsladd

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-28 14:22

Har en Mac Pro och skulle vilja flytta datorn till ett annat rum än där jag har min skärm. Det skulle innebära att min skärmsladd skulle bli 10-15 meter lång. Svaren som jag har hittat när jag har surfat omkring är att bilden blir sämre. Det som jag har läst har några år på nacken och jag undrar om det har kommit bättre grejor och vad ska man köpa isåfall?

Tacksam för svar.

Mvh
Anders

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-28 15:08

Det låter ju kanon. Ska i veckan ringa ner till Macforum och se vad dom har att erbjuda. Även om min datorn inte låter så mycket så hör jag i alla fall fläktarna och det hade varit gött att ha det helt tyst.

Tack för ett snabbt svar.
Anders

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-28 15:24

Det du ska tänka på vid långa avstånd är att om du köper billigare kablar (som inte är ordentligt skärmade) så kan det vara bra att inte lägga el och andra kablage i närheten av skärmkabeln då detta kan skapa störningar.

Ang längd på DVI så står följande att läsa på wikipedia:

"The maximum length of DVI cables is not included in the specification since it is dependent on bandwidth requirements (the resolution of the image being transmitted). In general, cable lengths up to 4.5 m (15 ft) will work for displays at resolutions of 1920 x 1200. Cable lengths up to 15 m (50 ft) can be used with displays at resolutions up to 1280 x 1024. For longer distances, to eliminate the video degradation, the use of a DVI booster is recommended. DVI boosters may or may not use an external power supply."

Källa

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-28 15:41

Jag har idag en 19 tummare och använder mig av 1280x1024. Men vill ha en större skärm. Skulle vilja ha 24 eller 26 tum. Har noll koll på vad man brukar ha för upplösning på sådana skärmar?

En annan sak som jag tänkte på nu är att jag måste ha samma sladdlängd till tangentbordet. Finns det?

Vad kan de "dyra" kablarna ligga på?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-28 16:36

Jag sitter med en Apple Cinema Display 23" som kör 1920x1200.

Du behöver inte ha några direkt dyra kablar, se bara till att dom är skärmade så skall det nog fungera

Antar att du kör tangentbord och mus över usb? isf kanske detta kan vara någonting att fundera på: Belkin : Wireless USB Hub

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-28 20:34

Stämmer att jag har usb på tangentbordet.

Kollade på Belkin... och den verkade intressant, hoppas att det finns någon som liknar den på Macforum.

Tack för hjälpen
Anders

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-29 11:17

Ringde Macforum och inWarehouse idag. Båda sa att bildkvalitén upp till 5 meter var ok men längre var inte att rekommendera pga att bildkvalitén blev lidande.

Funderar på att slänga in datorn i en garderob som jag har i sovrummet istället. Den är ganska så stor. Problemet är väl att det kan bli för varmt.

Mvh
Anders

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-02 16:54

Hej!

Jag köpte på inWarehouse:

1 ST 329024 ATEN USB 2.0 Pocket Hub 4P
m/ magnetfäste (bus powered)

1 ST 114912 USB 2.0 förlängningskabel A-A M/F 3 m
Hi-Speed USB 2.0 (USB 1.1 kompatibel)

1 ST 108968 Skärmkabel DVI M/M 5m
skärmad högkvalitet, dual link

Satte in datorn i en garderob i hallen. Stänger inte till dörrarna helt för att luft ska komma in. Allt fungerar bra. Stabil bild och det är helt tyst. Temperaturen har gått upp 1-3 grader vad jag kan se. Vad är egentligen skadligt, när det gäller temperatu för datorn?

Mvh
Anders

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-03 11:41

Det funkar oftast ganska bra att köra med långa kablar. Jag har varit med om en gång när det strulat lite med bilden sporadiskt men då hade vi rullat ca 15 meter vga-kabel i en miljö med ett antal 100-150KW elmotorer inom 10 meters avstånd, inte så konstigt kanske att kabeln sög upp lite störningar då.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-03 14:07

Det känns kanon och sedan var det ju ett extra plus att jag var tvungen att städa rummet ;-).

Jag har kört 75 meter vga... till proj.
Då använde jag mig av en enkel liten förstärkare/spitt också.
Dator - 25m VGA kabel - Förstärkare - 50m VGA - Projektor

Funkade bra. Inga störningar.

1
Bevaka tråden