Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WNR834B och macbook?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-10-02 17:37

Hej,

jag har ett irriterande problem.

Jag har 100/10 bredband i min HSB lägenhet och pluggar jag in nätverkskabeln direkt i macen så får jag ut 94/13 gång på gång från bredbandskollen.se.

Köpte idag en Netgear WNR834B som ska stödja 802.11n draften.

Ställer in den på maxhastighet men kommer bara upp i 30/11mbit. Tar jag väck lösenordet så ökar hastigheten till 50mbit ner (testat otaliga gånger). Drar jag en nätverkskabel från routern till macen och stänger av airport kommer jag upp i 70mbit, så routern måste sega ner internet på nått sätt!

Har sökt på forum men inte hittat nån lösning så väldigt tacksam för svar.

Mvh.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-03 09:30
Ursprungligen av Foot:

Hej,

jag har ett irriterande problem.
Jag har 100/10 bredband i min HSB lägenhet och pluggar jag in nätverkskabeln direkt i macen så får jag ut 94/13 gång på gång från bredbandskollen.se.

För det första: antar att du redan har läst detta om Bredbandskollen?
Där framgår det att det finns osäkerhetsfaktorer när man har 100 Mbit/s anslutning.

Ursprungligen av Foot:

Köpte idag en Netgear WNR834B som ska stödja 802.11n draften.

Ställer in den på maxhastighet men kommer bara upp i 30/11mbit. Tar jag väck lösenordet så ökar hastigheten till 50mbit ner (testat otaliga gånger). Drar jag en nätverkskabel från routern till macen och stänger av airport kommer jag upp i 70mbit, så routern måste sega ner internet på nått sätt!

Har sökt på forum men inte hittat nån lösning så väldigt tacksam för svar.

Mvh.

Helt klart kommer en router att "sega ner" en förbindelse eftersom den behandlar all information som passerar. Det är bla. den inbyggda brandväggen som ska analysera alla datapaket och det är routerns egen processors kapacitet (och mängden minne den har) som påverkar hur snabbt det går. Olika routrar har olika prestanda.

Sedan ger radiolan/Airport sämre prestanda än fysisk sladd. Det kan vara många faktorer som påverkar prestanda i ett radiolan, exempelvis väggar, radioantennernas placering, din dators placering, andra störningskällor (ex.vis trådlös telefon). Du får helt enkelt prova dig fram med placering av utrustningen om du vill optimera detta.

Att prestanda ökar när du "tar bort lösenordet" är inte så konstigt, för det innebär att du slår av kryptering av de trådlösa signalerna. Kryptering innebär ju att alla datapaket krypteras av routern (processorkraft igen) och sen dekrypteras av din dator.

Även vanlig felkorrigering i radiolan ökar på "databehandlingen" av trafiken vilket tar processorkraft och därmed mer tid i anspråk.

Slutligen; När det gäller prestanda i radiolan så ger bara "n-specifikationen" en teoretisk prestanda. De flesta leverantörer (även Netgear) lovar bara "maximum throughput" om man använder deras egna nätverksadaptrar

  • Medlem
  • 2008-10-06 18:05

Hej tack för hjälpen.

Att tp-test visade fel var det inte, och att krypteringen skulle stjäla så mkt var inte så logiskt heller, efter lite research så kom jag fram till att det e routern det e fel på, den stödjer bara upp till 100mbit på wan-porten. Nånting som ger runt 30mbit i verkligheten, så nu får jag gå och köpa en sån här istället:

D-Link DIR-655

Där det står tydligt: En 10/100/1000Mbps WAN-port.

Nånting man inte kunde läsa sig till eller få hjälp med på Media Markt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-07 18:33

Njea,

Du stirrar dig blint på vad det står på porten, akta dig för det.
Det du är intresserad av är throughputen på WAN-porten som är ca 95Mbit/s på en D-link DIR-655

/p

1
Bevaka tråden