Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NTFS disk som mountas read-only

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nyss köpt en disk-kassett, har ett litet problem...

När jag använder disken i XP är permissions för hela disken satta till att alla kan göra allt.

När jag stoppar in disken i mac os försvinner detta, jag kan då bara läsa. Eftersom jag vill kunna använda disken som vanligt, dvs. med vanlig full kontroll permission, är detta en något störande detalj. Hur löser man detta problem?

Mig veterligen gör man inte det.

Mac OS X kan endast läsa NTFS-diskar, och det beror på att det är en låst Microsoft standard. Om du har möjlighet så formatera om till FAT32, det kan Mac OS X både skriva och läsa till.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-04-03 12:50

Det är precis som Leftrustle skriver. Det man dock måste tänka på är att FAT32 inte kan hantera filer större än 2 GB.

Borstar av en ordentligt gammal tråd och undrar om det här går att lösa på annat sätt. Eller måste jag kopiera över allt material på en annan mac-disk för att sedan kopiera tillbaka det igen när jag formatterat om den?

Det där paragon fuckade upp allt totalt. Fick inte upp den efter installation, installerade av. Får inte upp den. Testade att göra samma igen, ingen lycka. Testade att avinstallera och köra andra alternativet. Då fick jag någon ruta om att den är i något safe-disconnetwindows-blaj och att jag skulle köra command men at det kan orsaka data-förlust.

Är REJÄLT irriterad på Paragon nu och hittar inga lösningar med google eller här i forumet!

Edit:
Installerade om systemet istället för att fortsätta vela. Nu blir det till att kopiera och dona istället!

Senast redigerat 2008-09-26 22:26

Och det fungerar inte att installera NTFS-3G: Stable Read/Write NTFS Driver och sedan montera med hjälp av att editera /etc/fstab? Jag vet inte om den ens är aktiv i Leopard och dess föregångare, men om den kan användas så är det ju i alla fall värt ett försök.

Det hänger iofs på att du hittar enhetsbeteckningen på den enhet som har NTFS.

RED: Installera förslagsvis via fink (Fink - Home) om du inte kan kompilera på egen hand

1
Bevaka tråden