Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta minin utan att trycka på knappen?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja!

Som rubricerat så är jag ute efter att kunna starta min Mac Mini på något annat sätt än att trycka på ON-Knappen. Hade tänkt gömma den i tvhyllan på ett snyggt sätt, men på det stället är det svårt att nå knappen. Många säger till mig att låta den vara i viloläge hela tiden, men av egna skäl så vill jag helst inte det.

Jag har även provat ställa in - AutoStarta datorn på bestämd tid, men så vitt jag vet så fungerar inte den funktionen när datorn är avstängd utan bara när datorn är i viloläge.

Tacksam för tips:)

JW

Funkar det inte med en fjärrstyrd strömbrytare på nätsladden?

Ursprungligen av Ola Hansen:

Funkar det inte med en fjärrstyrd strömbrytare på nätsladden?

Bra idé! Ska prova kryssa i boxen "Starta efter strömavbrott". Tack för tipset!:)

Om du ställer in "starta om automatiskt efter strömavbrott" i systeminställningar/strömsparare (finns detta alternativ för Mac Mini?) kan det funka med en fjärrstyrd strömbrytare på nätsladden. Men är det inte lite onödigt att behöva simulera strömavbrott varje gång man vill stänga av. Eller har jag missat någon finess?

Om en apparat är helt avstängd är den väl rimligtvis svår att fjärrstyra på annat sätt än mekaniskt, dvs att trycka på knappen via någon spak, tamp eller dylik skalman-konstruktion.

Däremot kan man öppna datorn och koppla förbi den interna strömbrytarkretsen och dra en kabel med en strömbrytare till ett lämplig bekväm plats. Jag skull nog inte göra det. Vila är klart smidigast och sedan använda en "huvudströmbrytare" på fördelardosan vid längre avstängningsperioder eller o någon elallergiker tittar förbi.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-29 23:07
Ursprungligen av JohnieWebdesign:

Många säger till mig att låta den vara i viloläge hela tiden, men av egna skäl så vill jag helst inte det.

Och varför inte då? En Mac mår bättre av att vara i vila än att stängas av helt. Den drar ingen ström och den enda som syns är den lilla lilla lampan. Starta den med Remoten!

Ursprungligen av nllub:

Och varför inte då? En Mac mår bättre av att vara i vila än att stängas av helt. Den drar ingen ström och den enda som syns är den lilla lilla lampan. Starta den med Remoten!

Jo, jag vet. Men saken är den är att jag har varit med om att min dator börjat brinna om den står i viloläge hela tiden i ett trångt utrymme.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-09-30 12:29
Ursprungligen av JohnieWebdesign:

Men saken är den är att jag har varit med om att min dator börjat brinna om den står i viloläge hela tiden i ett trångt utrymme.

Ställ den inte i ett trångt utrymme. Absolut bästa lösningen.

Ursprungligen av nllub:

Och varför inte då? En Mac mår bättre av att vara i vila än att stängas av helt. Den drar ingen ström och den enda som syns är den lilla lilla lampan. Starta den med Remoten!

Vadå "drar ingen ström"?
Klart den drar mer ström än om den är avstängd. Visserligen drar den bara runt 5-10watt mer i vänteläge, men har man på den dynget runt så blir det ju lite slantar i det långa loppet

  • Medlem
  • 2008-10-05 21:29
Ursprungligen av nllub:

Och varför inte då? En Mac mår bättre av att vara i vila än att stängas av helt. Den drar ingen ström och den enda som syns är den lilla lilla lampan. Starta den med Remoten!

Fast det där har ju diskuterats åtskilliga gånger även här på 99mac, och enligt tekniska undersökningar (jag har inga länkar, men de skall gå att söka upp här) så är skillnaden i slitage och sådant så hårfin att det inte spelar så stor roll.

"Precis vad jag tänkte Macar har definitivt Wake on Lan så att du kan (kall)starta burken via en annan dator eller mobil (tex iPhone eller Windows Mobile)."
Åhå, det låter ballt! Vad gör man med mobilen eller den andra datorn för att få den avstängda Macen att vakna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-29 23:18
Ursprungligen av JohnieWebdesign:

Jag har även provat ställa in - AutoStarta datorn på bestämd tid, men så vitt jag vet så fungerar inte den funktionen när datorn är avstängd utan bara när datorn är i viloläge.

Jo det ska visst fungera med inställningen att autostarta från helt avstängd. Jag har själv det. Startar 07.00 och stänger av 23.00 varje dag.

Ursprungligen av n.o'd:

Jo det ska visst fungera med inställningen att autostarta från helt avstängd. Jag har själv det. Startar 07.00 och stänger av 23.00 varje dag.

Så det går? Ska prova senare, vore ju grymt om det funka. tack!:)

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-30 14:00

Håller med. Bara det finns luft bakom den så är det lungt. Ta två små träklossar och ställ den på också så du får in lite luft under den.
Var det en PC eller en Mac som började brinna?

Ursprungligen av nllub:

Håller med. Bara det finns luft bakom den så är det lungt. Ta två små träklossar och ställ den på också så du får in lite luft under den.
Var det en PC eller en Mac som började brinna?

PC...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-01 21:38
Ursprungligen av JohnieWebdesign:

PC...

Säger ju det mesta. Att ha en PC i "Viloläge" är INTE samma sak som att ha en Mac i "Vila".. Du kan va lugn. Ha den i vila och starta den med Remoten.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-10-04 09:29

Kan man få se någon spec på att den drar "5-10 watt" mer i vila?
Dessutom sitter väll trafon före strömbrytaren, och förbrukar el sålänge den sitter i vägguttaget och skillnaden lär vara mindre än "5-10 watt".

Ehhh. Sätt på sleep, sen kickar du igång den med playknappen på färrisen.

Har inte Macar Wake on LAN?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-05 21:11
Ursprungligen av Se[BBB]e:

Har inte Macar Wake on LAN?

Precis vad jag tänkte Macar har definitivt Wake on Lan så att du kan (kall)starta burken via en annan dator eller mobil (tex iPhone eller Windows Mobile).

Gå in i System Preferences -> Energy Saver -> Options och kryssa för "Wake for Ethernet network administrator access". Done.

Tyvärr tror jag att Macar fortfarande bara stöder Wake on Lan från viloläge.

1
Bevaka tråden