Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

S-video ut på G5 till tjock-TV.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-09-16 12:39

Jag har nyligen gått över från WinXP till Leopard så att jag har lite att lära mej.
Jag har via Radeon 9600 på G5:an en DVI - S-video ut adapter och vidare till min 36" tjock-TV. Jag får inte till bilden riktigt som jag vill då den blir alldeles för grumlig. Jag har flätat av och på samt testat olika upplösningar utan bra resultat. Det verkar som om man måste köra med "klonings-läge" (Samla Fönster) för att film skall kunna visas upp annars visas bara skrivbordet på TV:n. Vidare verkar det som om jag måste köra helskärmsläge för att visa filmen på TV´n. Jag får till detta bra i Windows men här verkar det svårare. Jag tänkte inte köpa någon ny TV än på ett tag. Har ni några tips på inställningar eller guider?

Senast redigerat 2008-09-16 13:47
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-09-16 12:44

Jag visste inte riktigt vilken forumdel jag skulle lägga detta, förlåt om det blev fel.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-16 17:56

Jag har med god framgång använt S-video på min Macbook med följande inställningar: Stäng av bildskärmsdubblering, ställ upplösningen på S-video till 720x576 sammanflätad och PAL 50 Hertz, exprimentera med "Bäst för Video" och "maximal bildyta"...

Tricket för att få film att spelas upp i helskärmsläget är att dra över videofönstret innan man spelar upp den, dvs pausa filmen, dra över fönstret till TV:n, kör sedan igång filmen och tryck upp den i helskärm. Det har som sagt funkat för mig och jag tror inte att det funkar annorlunda G5:an.

Sedan beror det lite på vilken spelare man använder, vissa spelare har en liten förmåga att vilja ställa om bildskärmsupplösning och i värsta fall ställa tillbaka signalen till NTSC 60 Hertz, se till att stänga av den funktionen i så fall.

Lycka till!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-09-17 06:17

Fiffigt. Tack det fungerade bra.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-09-17 06:32

Det fungerar som sagt jättefint men ett litet problem dök upp:
Eftersom TV-kabeln ständigt sitter i på G5:an så har jag ju TV:n som en bildskärm till.
Alltid är det något fönster som ligger på TV:n tex en mediaspelare, Audiums kontaktfönster etc. Eftersom jag inte ser TV-skärmen där jag sitter så vill jag kunna kontrollera alla fönster ifrån min ordinarie bildskärm. Hur?

Öppna Systeminställningar -> Bildskärmar. Tror att det skall finnas en kryssruta "samla alla fönster" eller dylikt.

Eller också är det bara för dialogrutor och/eller själva bilskärmsinställningarna som ju delas upp en för varje skärm.

Kan inte kolla själv då jag bara har en skärm inkopplad i G5an.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-09-17 08:08

Jo om jag "samlar alla fönster" så får jag verktygen/fönstrena på min huvudskärm fast med lägre upplösning. Egentligen tror jag att jag skulle behöva koppla ifrån TV-skärmen utan att behöva dra ur S-videokabeln varje gång. Det skulle nog lösa problemen.

Ursprungligen av Macoo:

Jo om jag "samlar alla fönster" så får jag verktygen/fönstrena på min huvudskärm fast med lägre upplösning. Egentligen tror jag att jag skulle behöva koppla ifrån TV-skärmen utan att behöva dra ur S-videokabeln varje gång. Det skulle nog lösa problemen.

Om du öppnar systeminställningar och klickar på "knappen" Exposé & Spaces, översta raden under personliga inställningar, så kan du sedan i Spaces bestämma vart olika programfönster ska hamna. Skulle ändå vissa fönster envisas med att hamna på tv'ns space så kan du fixa detta genom att då trycka ner F6 på tangentbordet för att visa alla spaces och sedan manuellt dra över det felande fönstret till rätt yta.

Jag har också kopplat ihop min G5'a med en tv men det skulle aldrig falla mig in att plugga ur kabeln bara för att något fönster envisas med att hamna fel. Om du gör något av ovanstående eller en kombination av dem så ska det nog fixa sig.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-09-18 08:48

Oj 1000 tack! Detta löste ju allt..:)

1
Bevaka tråden