Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kortkommandon i InD CS2 blir engelska

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-09-10 13:49

Jag har precis gått upp till Leopard på en testmaskin men ligger kvar med InD CS2. Just kortkommandona i InD verkar vara på engelska, dvs minusfunktionen ligger på den fysiska (svenska) plustangenten. Cmd++ blir alltså "zooma ut".
Men jag kan skriva plus med plustangenten i InDD. Hur kommer jag ur detta? Jag använder tgb "Svensk - Pro".

Har du testat att börja om från början med programinställningarna? Om du inte vill in å grotta i systemet så får du samma typ av test om du gör ett nytt användarkonto i "datan".

  • Medlem
  • 2008-09-11 15:59

Vilka programinställningar? InDesigns?

Jag ar lyft in rena inställningar anpassade efter våra behov med den nollställningsskript vi brukar köra när det trasslar i OS 10.4. Där fungerar det alltid klockrent. Det kastar följande prefs från katalogen Version 4.0
ActiveWorkspace.xml
FindChangeData
FindChangeDataTmp
FontMaskCache
InDesign ClipboardScrap
InDesign DragDropScrap
InDesign OSXServicesScrap
InDesign SavedData
och ersätter de andra med de inställningsfiler vi vill att alla ska ha.

Vilka systeminställningar kan man göra utöver de i "Internationellt"?

Jag brukar kasta hela mappen så slipper man fundera på om den även innehöll något osynligt objekt. Annars bör du kanske kolla efter något i stil med InDesign Shortcut Sets och ta bort.

Och du har inte växlat tangentbordslayout av misstag?

Lätt hänt eftersom några ärthjärnor på Apple beslutat sig att lägga ett globalt kortkommando cmd+mellanslag för att växla tangentbordslayout.

En av de första funktionerna man ska stänga av i OS:et

  • Medlem
  • 2008-09-17 12:31

Nej, språket är rätt. Det är bra kortkommandon i InD som blir fel. Kortkommandona i PS är rätt, i alla andra sammanhang är det rätt. Måste vara nåt med InD. Kollar när jag kommer tillbaka till jobbet. (hemma med sjukt barn)

  • Medlem
  • 2008-10-01 16:01

Nu har jag till och med installerat om hela satans InDesign från skiva efter att ha kastat varje tillstymmelse till Adobekomponent (på den aktuella partitionen), men det blir ändå fel. Cmd++ zoomar ut, cmd+- ger ingen reaktion.
Jag har CS2 på en annan partition i samma maskin. Kan det påverka saken?

Detta är ju helt värdelöst. Visst jag kan skripta zoomfunktionen, men det kanske är fler funktioner som trasslar. Så här ska det väl inte vara?

  • Medlem
  • 2008-10-02 16:37

Nu har jag en helt ny dator med CS2 och CS3 installerade i 10.5. Jag har samma problem i den. Är det bara jag som har det här problemet?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2009-04-01 12:37

CS3 på 10.5.6 med alu-tgtbord = funkar klockrent för mig att zooma.

  • Medlem
  • 2009-04-01 12:43

Jo, det är det ingen som har problem med. Det är CS2 som strular. Men det är ok.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2009-04-01 12:53

Aha, jag trodde att även CS3 spökade.

*skrapar med foten i gruset*

1
Bevaka tråden