Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blåskärm i Leopard.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-09-14 14:24

PowerMac G5, 2,3 GHz.
Jag har gjort en nyinstallation (samt diverse program) i Leopard men den vägrar starta. Jag fastnar i en blåskärm där jag kan röra muspilen. Jag kommer in i "felsäkert läge" och har avinstallerat de senaste programmen men jag fastanar ändå vid blåskärmen. Jag har även tömt cache med kommando-alt-P-R vid uppstart.
Jag körde en uppdatering till 10.5.4 direkt efter installation men efter att ha tömt systemcache ett dygn senare så ville den uppdatera igen till 10.5.4
Nu har jag uppdateratsamt startat om och den har stått blå i ett par timmar.
Time Machine är ej igång, finns det något annat jag kan göra?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-09-14 14:42

"blå skärm" - menar du "kines rutan" (= kernel panic) - macen har ingen BSOD. Kan enat vara något problem med disken eller ram minne. - har du stoppat in något nytt ram minne i burken. Det du kan testa är kontrollera hårdisken genom att boota på system skivorna och be "skivverktyg" kontrollera hårddisken - kommerciella produkter som disk warrior eller techtool är dock bättre på att upptäck och fixa felen. De flera sakerna som man kan göra beror på vad du har tillgängligt för prylar, t.ex. en extern HD med mac OS installerat.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-09-14 14:53

Jag menar en blå skärm. Skärmen är helt blå och inget mer.
Inga nya minnen installerat och skivverktyget säger OK.
Jag kan komma in i "felsäkert läge" genom att boota med "shift" nedtryckt.

  • Medlem
  • Säffle
  • 2008-09-14 15:27

Proav starta utan tillägg. Håll skift nere bara vid uppstart tror jag det är.

Bozero

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-14 17:51

Prova att skapa en ny användare och logga in där.
Går det utmärkt ?

Ja, då är det något drivrutin eller någon program som hindrar dej på din användarnamn. Prova gå in till Biblioteket och slänga senaste prefs filer. Det är svårare än vad man tror.

Jag skulle installera ny rent system och importera inställningar.
Men risken är det blir samma problem kvar, eftersom om du hade skapat en ny användare förut som funkade bra, så är import inget bra väg att gå på....

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-09-14 18:06

Tack skall ni ha. Jag sparar informationen men jag installerade om systemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-14 18:50

Inte alls nödvändigt att installera om Mac OS X hela tiden. Skulle vilja säga at det är otroligt få gånger det behövs. Att tömma cache, reparera skivbehörigheter och PRAM-minnet hjälper i kanske 5% av alla fall.
Jag tror du har haft ApplicationEnhancer installerat och det är det som ligger och spökar.
Titta här innan du installerar om och gör det onödigt krångligt för dig själv:
Mac OS X 10.5: "Blue screen" appears after installing Leopard and restarting

Hoppas att det är problemet och att du löser problemet.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-09-14 19:40

Som acke säger - mac os x behövs sällan ominstalleras. os x är inte som windows ( där ominstallation är standard och rekomenderat för att hålla maskinen i form)

Jag har mig veterligen inget extra installerat och råkade ut för blue screen i går. VLC vägrade fungera och inte heller tvångsavsluta fungerade utan jag tvingades stänga av via power-knappen. Sen blev skärmen blå och absolut ingenting hände. Två tvångsavstängningar senare fungerade allt som vanligt igen. Några tips?

Senast redigerat 2008-12-22 19:08
1
Bevaka tråden