Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sätta upp nätverk med 2 datorer

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2008-09-07 21:04

Hej!
Jag vill sätta upp ett lokalt nätverk med mina 2 datorer. En stationär G4 och en trådlös MacBookPro. Har även ADSL bredband med modem och en trådlös Zyxel router.

Hur ska jag konfigurera datorerna? Önskar ha den stationära kopplad direkt till ADSLmodemet om möjligt (bättre Internetfunktion tycker jag) annars kan den kopplas in i routern.

Vad ska jag tänka på avseende fildelning?

Eller har någon en bra länk att hänvisa till?

Väldigt många har nog liknande scenario och de flesta använder nog den trådlösa routern för att ansluta datorerna till internet samt förstås hantera kommunikationen mellan dina båda datorer.

dvs. anslut adslmodemet till routern och låt sedan routern delat ut access till datorerna.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-09-08 06:17

Ett annat alternativ är om du alltid har G4an igång och den har även airport så kan du använda den för NAT(router), detta ger att G4an ligger direkt mot nätet med dom fördelarna samtidigt kommunicerar den bra med din bärbara.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2008-09-08 06:57

Tack för att ni svarar.
akerstrom:
"dvs. anslut adslmodemet till routern och låt sedan routern delat ut access till datorerna."

Routern är kopplad till modemet annars skulle det inte fungera.

"samt förstås hantera kommunikationen mellan dina båda datorer."

Det är det jag önskar men inte får att fungera. Min fråga är är hur och vad ska jag göra?

Erik_J:
Datorerna kommer inte att stå på hela tiden. Menar du att jag skulle sätta in ett trådlöst nätverkskort i G4an? Vad är NAT(router)?? Jag har försökt att ställa in fildelning etc men det verkar som jag missar något. Önskar därför en enkel handledning.

Ursäkta att jag var övertydlig. Hur som helst, kopplar du upp det så att datorerna ansluter till routern ska det fungera utan problem. Vad är det som inte fungerar, kan du inte "se" t.ex. din mbp när du sitter vid g4an? Det ska egentligen fungera utan någon särskild konfiguration på datorerna så jag tror att det är routern som spökar. Vad är det för Zyxel? (modell etc)

1
Bevaka tråden