Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CE-standard kostsam för vissa

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Alla datorprodukter som säljs i Sverige måste vara CE-märkta, en försäkran ifrån tillverkaren att produkten överensstämmer med de direktiv som finns uppställda. Bland annat innefattar CE-märkningen hög- och lågspänningsdirektiv och EMC (elektromagnetisk strålning) krav. I dag finns det knappt en produkt på marknaden som inte är CE-märkt.

En punkt som många missar eller väljer att förbise är att CE-märkningen bara gäller de enskilda komponenterna och inte gäller om man bygger ihop en dator eller ett externt hårddisk-kabinett. Då kräver föreskrifterna att man testar den nya produkten för att se om komponenterna påverkar varandra på ett sätt som hamnar utanför reglerna - något som faktiskt händer då och då.

99mac har talat med SP, Statens Provnings- och forskningsinstitut i Borås som berättade närmare om vad en CE märkning innebär. Kostnaden för en CE märkning blir cirka 20.000kr för en enklare elektrisk utrustning som ett externt kabinett. Problemet är att varje enskild kombination ses som en separat produkt (exempelvis så kan man ha tre olika kabinett och 15 olika hårddiskmodeller, 10 olika CD-RW modeller och 3 olika DVD-R modeller). Kostnaderna blir då höga för importören/pc-byggaren.

Det är Elsäkerhetsverket som ansvarar för att alla högspänningsprodukter (220v) följer direktiven och innehar CE märkning. Vi talade myndigheten via telefon och diskuterade problemen och kostnaderna involverade med testningen. Dom förklarade att alla produkter skall ha en "överensstämmelse deklaration" ifrån tillverkaren (om vi talar extern firewire hårddisk så är det företaget som monterar i hårddisken i kabinettet).

Detta intyg kan komma ifrån testinstitut som SP men kan också utfärdas av ej behörigt organ (som tillverkaren själv), grundregeln är att testet måste följa "harmoniserad standard".
Tillverkaren har då skadeståndsansvar gentemot slutkund. Produkterna kan också få försäljningsförbud och företaget kan tvingas köpa tillbaka alla levererade produkter ifrån kunderna retroaktivt. Elsäkerhetsverket tar emot tips ifrån kunder som är osäkra på om deras nyinköpta produkter verkligen följer CE standard.

99mac vill poängtera att detta inte påverkar speciellt många produkter som säljs på Macmarknaden, antalet PC byggare som fuskar med CE märkningen är dock omfattande enligt källor inom branschen.

Elsäkerhetsverket

Statens Provnings- och Forskningsinstitut

Det där handlar väl om S (semko)-märkningen. Jag har för mig att S-märkningen inte längre är något krav i sverige. CE-märkningen har tagit över dess roll..

/M

Om du har köpt dom i England - som tillhör EU - så är dom garanterat CE märkta för samma regler gäller ju där.

Jag är helt övertygad om att våra medlemmar inte orkat läsa denna artikel eller att jag varit otydlig i mitt budskap.

Annars hade denna diskussion varit väldigt mycket mer livlig.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Jag är helt övertygad om att våra medlemmar inte orkat läsa denna artikel eller att jag varit otydlig i mitt budskap.

Annars hade denna diskussion varit väldigt mycket mer livlig.

Hehe - du har en poäng; det är få kunder som vet hur CE märkning fungerar, ännu färre som bryr sig
Jag kan inte påstå att nedanstående kommer att elda massorna att skriva mer inlägg, men jag kan i alla fall dela med mig lite grand av det jag vet...

Jag kommer inte ihåg bakgrunden, men det fanns EU regler som öppnade för att ett antal produkter, som var för sig är CE märkta, ihopsatta i ett system är CE märkt per automatik och därmed inte behöver CE-certifieras.

Detta stämmer dock inte; jag vill minnas att myndigheterna i England slog ned hårt på ett antal PC källarföretag för att deras slutprodukter inte uppfyllde reglerna. De 20000 kronor som omnämns är dock, tror jag, i lägsta laget. Det lär snarare bli uppåt 40000-50000 kronor innan allt funkar som det skall, vilket för många små företag är stora summor.

Varför skall kunden bry sig? Även om en hel del av CE-märkningsreglerna är politiska kompromisser, så ger dom (rätt implementerade) ett visst grundskydd för kunden inom följande tre huvud-områden:

1. Emission av elektriska fält
Din apparat får inte störa andra apparater.

2. Immunitet mot elektriska fält
Din apparat skall ha ett rimligt skydd mot elektriska fält.

3. Immunitet mot ESD och ledningsbundna störningar
Ett rimligt skydd mot statiska urladdningar samt störningar som kommer via nätverkskabel eller nätkabel (jfr störningar från elektriska maskiner såsom dammsugare eller hissmotorer).

Dessa tre huvudområden är menade att skydda *kunden*. De två sista punkterna, som bägge hanterar immunitet, är såvitt jag vet unika för Europa. Övriga världen har ungefär samma tekniska krav som Europa på *emission" av elektriska fält (e.g. FCC för Nordamerika).

Eftersom reglerna föreskriver att tillverkaren själv intygar att produkten är fullgod så kan en tillverkare klistra en etikett på en produkt med CE märket på utan att testa produkten. Därmed får man sälja till hela den Europeiska marknaden. Dock så måste man, på anmodan från myndigheter, kunna bevisa att man verkligen uppfyller kraven. Gör man inte det så skall man i teorin åka dit så det sjunger om det, men i praktiken så är det si och så med effekterna av brott mot reglerna.

Stora tillverkare har lättare att bryta mot dom - dom har ofta egna labb där mätningarna utförs, och i valet mellan att släppa en viktig produkt och att stoppa den för att den inte helt uppfyller reglerna så är det lätt att inse vad som går före...

Min åsikt är att Macarna är välkonstruerade för att tillgodose kraven på emission och immunitet - såvitt jag kan se är dom helt enkelt exempel på god ingenjörskonst där dator och elektronik anpassas till varandra. PC lådorna köps som standardlådor och i den monteras standardkomponenter som inte är "anpassade" för varandra" - självklart så blir det problem på alla sätt och vis...

Martins påstående att PC produkter är mer påverkade än Macprodukter tror jag är rimligt - det förklarar säkert en hel del av de konstiga fel en PC råkar ut för (framförallt ESD känsligheten).

/Micke

[ 29 Oktober 2002, 11:08: Meddelandet ändrat av: Mikael Hegardt ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mikael Hegardt:
Jag kommer inte ihåg bakgrunden, men det fanns EU regler som öppnade för att ett antal produkter, som var för sig är CE märkta, ihopsatta i ett system är CE märkt per automatik och därmed inte behöver CE-certifieras.

Detta stämmer dock inte; jag vill minnas att myndigheterna i England slog ned hårt på ett antal PC källarföretag för att deras slutprodukter inte uppfyllde reglerna. De 20000 kronor som omnämns är dock, tror jag, i lägsta laget. Det lär snarare bli uppåt 40000-50000 kronor innan allt funkar som det skall, vilket för många små företag är stora summor.[/QB]

Mmmm, detta är en sak jag tror att många datorbyggare ej är medvetna om, även Macsäljare! Om du har en godkänd dator och stoppar i något annat från en annan tillverkare i maskinen (mer minne, hd eller vad det nu månne vara) så har du faktiskt ändrat systemet.......

...och då gäller inte längre CE-märkningen!!!!

Citat:

quote:
Martins påstående att PC produkter är mer påverkade än Macprodukter tror jag är rimligt - det förklarar säkert en hel del av de konstiga fel en PC råkar ut för (framförallt ESD känsligheten).

/Micke[/QB]

Jo, jag tror det är en bra förklaring. När man pratar med "branchfolk" så verkar de i allmänhet ha otroligt dåliga kunskaper om vad EMC & ESD är. Speciellt gäller det försäljningsfirmorna, (till skillnad från datorbyggarna). De plockar ju gärna o glatt i extra minne, HD eller annat åt en väntande kund utan speciella ESD-skydd.

Varje del som monteras utan skydd finns det ju en risk med att den ESD-skadas och eftersom det är fler delar som plockas ihop på en PC så blir det mer "konstiga" fel också.

Ett typiskt exempel på hur man får en ESD-skada är att någon köper ett (fungerande) minne. Går hem och installerar det (utan skyddsåtgärder) och sedan konstaterar att det inte fungerar. Går tillbaka till affären och klagar.

Försäljningsföretag borde dessutom lätt kunna se detta i sin returfrekvens. ESD-skador uppstår lättare i torr luft, tex vintertid.

Hur ser ni på externa hårddiskar (firewire & USB) som finns i både 3.5" och 2.5" versioner?

Det inkluderar även externa CD-RW, DVD-R osv.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Hur ser ni på externa hårddiskar (firewire & USB) som finns i både 3.5" och 2.5" versioner?

Det inkluderar även externa CD-RW, DVD-R osv.

Här gäller nog, såvitt jag kan se, att den externt kopplade enheten och det system man kopplar den till inte behöver certifieras tillsammans. Om inte annat så inser lagstiftarna att detta inte är rimligt (I affären: Denna vecka har vi specialerbjudande på hårddiskar - 25000 för hårddisk plus certifiering tillsammans med din dator ).

Dock så måste hårddisktillverkaren ha sett till att hårddisken, tillsammans med en standard dator, inte strålar ut för mycket elektriska fält under CE märknings mätningarna...

Så frågan inställer sig - om jag flyttar den externa hårddisken in i datorn så kan det väl inte vara någon skillnad? Det finns säkert paragrafer som kan läsas som att detta inte är tillåtet, men samtidigt så är det naturligtvis inte rimligt att den enskilde skall kunna veta allt om detta.

Slutsatsen är nog att framförallt tillverkarna men även datorfirmorna (i stort och smått) behöver ha koll på detta; ansvaret vilar dock tyngst på tillverkarna.

/Micke

Hur jag än försöker förklara så missar du punkten:

1. Jag köper ett externt hårddisk chassi ifrån Taiwan som är CE märkt.

2. Jag köper en hårddisk ifrån Ingram Micro i Sverige, CE märkt.

3. Jag monterar ihop dom och döper den till FireDeluxe 3000.

Enligt alla regler jag har hittat så är inte min FireDeluxe 3000 CE-märkt och det är exakt det jag försökt belysa med min artikel.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Hur jag än försöker förklara så missar du punkten:

1. Jag köper ett externt hårddisk chassi ifrån Taiwan som är CE märkt.

2. Jag köper en hårddisk ifrån Ingram Micro i Sverige, CE märkt.

3. Jag monterar ihop dom och döper den till FireDeluxe 3000.

Enligt alla regler jag har hittat så är inte min FireDeluxe 3000 CE-märkt och det är exakt det jag försökt belysa med min artikel.

Japp, så är grundregeln. I teorin är allt icke godkänt. Bara för att man har godkända delar så har man INTE ett godkänt system.

Det tråkiga är dessutom att får du ett system godkänt så kan du inte byta ingående delar för då blir systemet åter icke godkänt.

Men nu det fina i kråksången. Man kan få intyg Om man vill få ett system godkänt så behöver man inte göra ett fullskaleprov a la 20.000 utan man kan faktiskt få systemet godkänt ändå. Genom att ta kontakt med något behörigt organ (kan vara en person) så kan de ge ett skriftligt tillstånd. Jag skulle tro att det skulle gå att fixa ganska lätt för "FireDeluxe3000".

Skulle du dessutom vilja byta hårddisk så kan man få ett nytt godkännande om man kan visa att det inte skiljer nämvärt från det system man fick godkänt tidigare. Men det är åter ett intyg som krävs.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Hur jag än försöker förklara så missar du punkten:

1. Jag köper ett externt hårddisk chassi ifrån Taiwan som är CE märkt.

2. Jag köper en hårddisk ifrån Ingram Micro i Sverige, CE märkt.

3. Jag monterar ihop dom och döper den till FireDeluxe 3000.

Enligt alla regler jag har hittat så är inte min FireDeluxe 3000 CE-märkt och det är exakt det jag försökt belysa med min artikel.

Det var ett tydligt sätt att förklara på

Mitt resonemang var mer fokuserat på vad du som privatperson kan göra med en hårddisk eller motsvarande; så fort man gör det du beskriver och vill *sälja* det så krävs CE märkning. Den väg som Streko beskriver känner jag inte till, men den låter rimlig.

Jo, intyg är ganska vanliga om man vill slippa fullskaletest. Speciellt då man håller på med produktutveckling och har en experimentprodukt man vill testa.

Har själv varit med och satt in ett testobjekt för långtidsprov i elnätet. Eftersom man inte får sätta in vad som helst i kraftnätet så måste man ha ett intyg att apparaten inte stör mm. Så vi gick till en "Competent Body" som godkände vår experimentapparat.

Gäller i praktiken att visa att man inte har gjort några konstigheter. Har man dessutom "bara" byt ut delar i konstruktionen så räcker det att visa att de delar man ersatt och de man satt in är likvärdiga så kan man få allt godkänt.

Men det viktiga i hela ärendet är att man hela tiden måste få systemet godkänt. Vilket många är (lyckligt) ovetande om.

1
Bevaka tråden