Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac vill inte starta

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett periodiskt återkommande problem. Innehar en 24" iMac köpt ungefär juli 2007. Ibland, när jag ska slå på den händer ingenting. Jo - lampan lyser upp och man hör att saker händer inuti - troligen snurrar hårddisken upp (men är inte helt säker på det). Men sen ingenting mer. Inget "Startljud" och bara svart skärm. Jag försöker att stänga av igen (håller knappen inne) eller drar ut nätsladden bak på datorn - upprepade gångar. Ibland startar den då upp efter bara några försök, andra gånger tar det evigheter och allt för många försök innan den startar. Det är givetvis ganska så irriterande!

En liten underlig detalj: När jag drar sladden ur baksidan av datorn (så den sitter alltså fortfarande i strömuttaget), då hörs plötsligt ett underligt brummande ljud nerifrån golvet (där sladden är ansluten till strömuttaget). Det förstår jag inte riktigt - sladden är väl bara en sladd - där ska väl inte vara någon aktivitet, när förbindelsen har brutits? Om det hade varit frågan om em strömförsörjningsenhet, kanske jag hade kunnat förstå, att det kan uppstå ett ljud, men inte i detta fallet. Kan det vara fel på sladden på något vis - eller ligger felet i iMac'en?

Eftersom det är rejält irriterande (och givetvis lite oroande), så hoppas jag, att någon har ett förslag på vad som kan vara felet - kanske någon själv har upplevt något liknande?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-09-01 10:02
Ursprungligen av mulepose:

Har ett periodiskt återkommande problem. Innehar en 24" iMac köpt ungefär juli 2007. Ibland, när jag ska slå på den händer ingenting. Jo - lampan lyser upp och man hör att saker händer inuti - troligen snurrar hårddisken upp (men är inte helt säker på det). Men sen ingenting mer. Inget "Startljud" och bara svart skärm. Jag försöker att stänga av igen (håller knappen inne) eller drar ut nätsladden bak på datorn - upprepade gångar. Ibland startar den då upp efter bara några försök, andra gånger tar det evigheter och allt för många försök innan den startar. Det är givetvis ganska så irriterande!

En liten underlig detalj: När jag drar sladden ur baksidan av datorn (så den sitter alltså fortfarande i strömuttaget), då hörs plötsligt ett underligt brummande ljud nerifrån golvet (där sladden är ansluten till strömuttaget). Det förstår jag inte riktigt - sladden är väl bara en sladd - där ska väl inte vara någon aktivitet, när förbindelsen har brutits? Om det hade varit frågan om em strömförsörjningsenhet, kanske jag hade kunnat förstå, att det kan uppstå ett ljud, men inte i detta fallet. Kan det vara fel på sladden på något vis - eller ligger felet i iMac'en?

Eftersom det är rejält irriterande (och givetvis lite oroande), så hoppas jag, att någon har ett förslag på vad som kan vara felet - kanske någon själv har upplevt något liknande?

Du har pratat med stället där du köpte den, kontaktat en serviceverkstad?

Nej - pröver här först

Köpte den direkt i Apple Store och vad jag har hört är det jobbigt att få hjälp där. Jag behöver inte hjälp med att få veta att jag kan kontakta försäljningsstället, jag ville veta om några andra hade upplevt/hört om något liknande och kanske visste vad lösningen var.

Värt ett försök att testa om detta hjälper: Intel-based iMac, Intel-based Mac mini: How to reset the System Management Controller

Låter som om du redan provat, frågan är hur länge den var urkopplad och om alla tillbehör också var det.

Nu får vi se om det hjälper på sikt...

Jag tror nog att jag har haft den frånkopplad i 15 sekunder, men är förstås inte helt säker. Å andra sidan, så drar jag ofta ut sladden när jag är borta från hemmet pga. risken för åskskada (att inte göra det kostade mig nämligen en 24" iMac förre sommaren!) och då står den i flera timmer utan ström påkopplad! Men - jag har aldrig prövat att koppla ut alla anslutningar - dvs. alla USB/Firewire-kontakter. Så nu provade jag det - ut med varenda en sladd, vänta några minutter, i med power-sladden och därefter dom andra.

Faktisk startade den upp med en gång! Men nu får vi se. Det är ju ett periodiskt fel, så nästa gång kanske det krånglar igen. Men kanske är det just det som gör skillnaden, att allt bortkopplas. Vi får se.

Men tack för tipset i alla fall. Jag så på listan, att just min dator (24" iMac Mid 2007) är en av dom berörda, så det var ju bara att pröva.

Förresten - tack för flytten. Jag lyckades uppenbarligen att peka fel med musen när jag klickade för att upprätta mitt inlägg och upptäckte aldrig misstaget själv!

1
Bevaka tråden