Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man bläddra i rullgardinsmenyer?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-31 13:59

Hej,

Undrar hur man kan bläddra i rullgardinsmenyer i diverse Mac program? I Windows kunde man göra det med piltangenterna. Tydligen går det inte att göra det på Mac. Har testat med diverse tangentkombinationer men utan resultat.

Behöver funktionen till exempel för att kolla vilken font passar bäst och vill gå igenom fontlistan som finns i en rulgardinmeny.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2008-08-31 14:20

Prova ctrl och F2 och du hamnar i menyn på äpplet, sedan är det bara att använda piltangenterna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-31 14:22

Tyvärr, när jag trycker ctrl+F2, ökar ljusstyrkan på min skärm bara. Alltså på samma sätt som om jag inte tryckte på ctrl alls.

Fn+Ctrl+F2 då?

/Adam

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2008-08-31 14:34

Titta i Äppelmenyn>Systeminställningar>Tangentbord och mus>kortkommandon Leta reda på "Flytta fokus till menyraden" markera eventuellt detta och titta vilken tangentkombination som gäller. På min iMac är det ctrl och F2.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-31 14:52

Innan du kan använda tangentbordstjänsterna måste du kanske aktivera dem med ctrl-F1 (eller i Systeminställningar > Tangentbord > Kortkommandon).

Om knappen ändrar ljusstyrkan är den ej inställd på att vara F-tangent som standard, utan är istället ljusstyrkeknapp (med en sol-symbol). Då måste du hålla inne fn för att komma åt F-kommandona. I Systeminställningar > Tangentbord > Tangentbord kan du välja att omvända detta beteende.

1
Bevaka tråden