Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför frågar Final Cut efter registrering igen?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2008-08-29 18:20

Har fått min gamla hårddisk insatt i en sprillans iMac efter en blixtskada i min gamla. Allt fungerar utan problem, t ex hela Adobe CS3-sviten, Microsoft Office etc, men inte Final Cut Pro som frågar efter registrering och licensnummer trots att jag lagt in alla uppgifter när jag köpte min förra dator och sedan skapat hundratals filer med programmet.

Vad gör Final Cut som inte de andra programmen gör, någon som vet?

Eftersom FCP anpassar sig till hårdvaran - första gången man startar upp det så kollar den prestanda och anpassar t.ex. RT efter det - så vet FCP att du har ny dator nu. Att den tjafsar om licensen är dock skumt...Apple är ju generellt inte så hårda med sådant. Troligtvis så kör den en "first run" för att kolla burken och anpassa sig - i denna algoritm ligger ifyllande av licens eftersom detta är "första starten" på denna burk. Dom har inte skrivit en speciell startalgoritm för just din situation (flyttad disk till ny burk). Dom rationaliserar. Det är förståeligt. För FCP börjar om från början nu.
Det där med registrering är tjafsigt...mn vill man bli av med att skylten dyker upp var...femte?...gång så kan man ju regga. Annars finns det hack för att bli av med remindern.

(vi håller väl isär ifyllande av licens/serienummer och erbjudandet om registrering..eller hur? det är två helt olika saker)

En gång när jag bytt grafikkort så ville FCP ha licensen igen...och körde en ny analys av burken för att anpassa sig - det är ett avancerat stycke program FCP )

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2008-08-29 20:41

Tack för svar.

FCP frågar efter First, Last Name, Organization och Serial Number med tillägg "Refer to your packaging to obtain a serial number".

Nu har jag dessvärre varken paket eller skivor eftersom programmet är nedladdat med betald licens. Det numret borde jag förstås ha sparat och någonstans har jag det säkert....

Under Library/Preferences finns filen "com.apple.RegFinalCutStudio.plist" från förra licensieringen och under Library/Application Support/ProApps finns filen "Final Cut Studio System ID" med en krypterad version av licensnumret.

Man skulle tycka att ett så smart program kunde nyttja de filerna för att veta om jag reggat licens eller inte!?!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-29 20:54

Nu gissar jag vilt, men det finns väl inte fler än Apple som säljer licens för nedladdning. Isåfall bör all infon finnas på ditt konto i Applestore, logga in och tryck på:

-> Köpta program som kan hämtas

Där kan jag se mina licenser sedan flera år tillbaka. Namn och registreringsnummer som det bara är att skriva in i programmen som ska ha dom.

En gång - vid en större update - så bad också FCP om att fylla i numret igen. Det hände aldrig i tidigare versioner (..3,4,5 - jo, jag har kört sedan starten

Numret fixar Apple åt dig. Allt finns i deras databas. Att man inte psykostiskt noga sparar ett dyrt serienummer/licensnummer på minst 4 säkra platser - digitalt och analogt - är för mig overkligt. Hur man än försöker förklara så kan jag omöjligt förstå sådant. Det finns bara inte.

Om Apple giddrar så finns en massa nummer ute på nätet så klart. Apple är absolut inte rabiata när det gäller sådant - dom vill framför allt att du köper en ny burk så att du kan köra FCP ännu bättre

Nuförtiden behöver man ofta ett program (likt PasswordWallet eller 1Password) för att hantera alla sina lösenord och då kan jag tipsa om att använda det för att också spara de serienummer man köper. Jag har konsekvent gjort det för varenda litet program jag köpt, väldigt smidigt att ha allt samlat. En sådan viktig fil ser man (förhoppningsvis) till att ha god backup på.

Kör man inte något speciellt program för det kan man lägga till det som en säker anteckning i Nyckelhanteraren.

1
Bevaka tråden