Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitalt ljud

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-10 10:12

Någon som vet om den optiska ljudutgången på en Mac Pro klarar av att hantera flerkanalsljud (vågar man t.o.m. hoppas på 7.1)?

Jag har letat i specarna på Apple's hemsida men hittar ingenting där...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-07-10 10:53

Den ska kunna släppa igenom åtminstone AC-3-kodat ljud vad jag minns. Du behöver då en extern enhet som kan avkoda det förstås... Minns inte helt säkert men jag har för mig det i alla fall.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-10 12:36

Finns det någon mer här som kan bekräfta detta?
(Skulle iofs. vara najs om den även fixade DTS)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-17 10:48

Nu har jag talat med Apple och enligt dem finns det tyvärr bara stöd för 5.1 ljud... Och dessvärre gäller detta endast vid DVD-uppspelning. Via mjukvara får man nöja sig med vanlig stereo

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-17 12:13

Via VLC (och en hel del annat antar jag) får man ut fint 5.1 via ac3. Finns ett antal trådar om det här tror jag. Får du inte till det posta gärna vad som strular. Har kört 5.1 med macbooken tidigare men kör med iMacen nu.

En 3.5mm -> toslink (optisk) och sen är det bara tuta och köra. Sen _kan_ man ju kovnvertera det till koax och gå via en toslink switcher innan vilket undertecknad behöver då stereon bara tar in oldschool koax på 5.1 :/

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-17 14:36

Nu var det iofs. Mac Pro som jag frågade om. Vet inte om den är extra "dålig" (låter iofs.rätt osannolikt), men enligt Apple själva erbjuds det som sagt enbart stereoljud när det är en mjukvara som står för uppspelningen i denna maskin.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-17 15:19

Jag sitter på en mac pro (första gen) och har kopplat den optiska kabeln till min förstärkare och får ut både DD5.1 och DTS5.1 när jag spelar upp filmer som stödjer detta.

Dock så är det ju bara vidaretransport av redan befintligt kodat material men det fungerar alltså att få ut ljudet från flerkanalskodade DVD/Blueray iaf. (Kör via Plex ) men det funkar lika bra med tex VLC.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-18 10:13

Jaha, se där... Då ska man alltså inte lita på Apples sk. experter.

  • Oregistrerad
  • 2008-07-25 10:19

Den optiska utgången är helt TRANSPARENT, dvs. med mjukvara kan du skicka precis vilken signal du vill, du kan skicka ut WMA HD om du skulle vilja, det skiter din mac i

Kruxet ligger i att hitta en mjukvara (spelare) som supportar detta. Det finns få kommersiella DVD spelare till mac, eftersom Apple själva skickar med en spelare som har stöd för DVD, till skillnad från Windows som inte kan spela en DVD spelare utan ytterligare en 3:dje parts dvd spelare (WinDVD eller liknande).

Så om du nu har en källa med 7.1 ljud så borde du kunna spela den, under förutsättning att du har en spelare som klarar av det.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-28 11:28

Jag har just köpt en Mac Pro och har problem med ljudet.
Har köpt ett externt ljudkort, USB, från creative men lyckas inte få ut 5.1 ljud,
varken med DVD spelaren eller VLC, ngn som vet varför eller om det överhuvudtaget
kommer att fungera ?

  • Oregistrerad
  • 2008-08-30 22:32
Ursprungligen av Pasay:

Jag har just köpt en Mac Pro och har problem med ljudet.
Har köpt ett externt ljudkort, USB, från creative men lyckas inte få ut 5.1 ljud,
varken med DVD spelaren eller VLC, ngn som vet varför eller om det överhuvudtaget
kommer att fungera ?

Ursäkta men varför i hela helvetet har du köpt ett EXTRA ljudkort till din mac när den har ett underbart trevligt inbyggt kort som klarar digitalt ljud både IN och UT?

För att få det att fungera måste du, i den ordningen:
* Välja digital utgång i systeminställningar -> Ljud
* Aktivera "S/PDIF om tillgängligt" under "ljud" i inställningar av VLC
* När du spelar en film så får du INTE ha någon annat ljuduppspelande tjosan igång såsom en webbradio eller itunes då VLC kommer "sno" ljudutgången för att göra det möjligt att skicka 5.1 ljud till din förstärkare.

Jag kör ut Dolby Digital samt DTS från .mkv-filer till förstärkare med min MacBook Pro.. Fungerar mkt bra.. Spelar upp med VLC.

  • Oregistrerad
  • 2008-08-30 22:34

Tillägg: Det du spelar i VLC måste också vara kodat i 5.1 ljud - det är ju inte allt material som är det. Enklast o testa är att köra en DVD film från DVD-spelaren.

Även där måste du ställa in digitalt ljud, det gör du under inställningar->uppspelning och väljer "digitalt ljud"

1
Bevaka tråden