Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funkar MacBook Pros laddare med MacBook Air?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan jag använda laddaren från en MacBook Pro i min MacBook Air?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-11 23:26

Ja den passar ju. Fast laddaren är utformad annorlunda så du får ha någonting under Airen annars ramlar bara kontakten ut.. Tror Airen kan bli lite varm av Pros 85W laddare också då Airs bara är på 45W.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-08-12 07:29

de låter inte som att de är så bra, då wattantalet är olika, men jag är inte säker.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-12 14:29

Spelar ju egentligen ingen roll då Voltantalet är detsamma.. Det kommer bara in mer ström i datorn än vad som behövs.. Problemet är att det inte går att ha datorn plant på bordet med kontakt från mb eller mbp...

Om det är samma spänning (volt) och kontakten passar så kommer den "kraftigare" laddaren att leverera samma ström som den svagare. Effekten (antal W) säger bara hur mycket laddaren kan ge utan att bli för varm eller förstörs. Normalt finns det skyddskretsar inuti laddarna som stänger av laddaren om det blir kortslutning eller risk för överbelastning.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-08-18 00:34

okej

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-05-14 07:43

Ja, visst är det väl så att antalet watt på laddaren anger kapaciteten, dvs vad den klarar att lämna ifrån sig om det behövs? Eftersom Airen inte behöver 85W så ger inte laddaren 85W.

Det var ett tag sen man läste grundläggande ellära.. :/

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-05-14 23:24

En gammal tråd har visst vaknat till liv... Någon kan kanske svara på om en Air eller vanlig Macbook (ej Pro) laddar snabbare med en Pro-laddare? Det är ju tydligen konstaterat att den fungerar i alla fall. När det gäller t.ex. HPs datorer så laddas dom snabbare med "fetare" laddare, det beror såklart på laddkretsarna i datorn/laddaren, men är det någon som vet hur det är med Macbookar och större laddare?

1
Bevaka tråden