Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byte av HD Imac alu

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har någon erfarenheter av att byta en Hård disk på en Imac Alu?

Hittade denna gudie:
AMFITEATAR - Upgrade your iMac 20" or iMac 24" aluminum (2007 & 2008) to 1 TB Hard Drive and 4 GB RAM - DIY Guide

Hur svårt är det?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-16 10:34

Jag har hjälp en kompis att byta HD i en Alu iMac. Själv har jag ingen sådan.
Hade dock en annan guide som jag inte ha kvar länken till.
Det är inte så svårt om man har rätt verktyg och tar det lugnt.
Viktigt att hålla reda på vilka skruvar som är vilka också.

(Kompisen valde att inte vara med under operationen).

Ursprungligen av gotoindia:

Har någon erfarenheter av att byta en Hård disk på en Imac Alu?

Hittade denna gudie:
AMFITEATAR - Upgrade your iMac 20" or iMac 24" aluminum (2007 & 2008) to 1 TB Hard Drive and 4 GB RAM - DIY Guide

Hur svårt är det?

Jag bytte HD i min iMac igår/ i natt...

Jag valde en 3 TB hårddisk som kom ut så sent som i januari 2011.

Innan jag började så köpte jag även en ny HD på 3 TB för Timemachine, kanske overkilling men jag ville vara säker och gjorde en total backup.

Jag är förvånad över hur lätt det gick men det tog tid, själva bytet av hårddisken från en 320Gb till den nya på 3 TB gick relativt smidigt. Men jag fik hjälp av min svärson. Sen tog det tid vid överföringen, 2 timmar stod det men det tog betydligt längre tid.

Köpte ett par sugproppshängare, man lägger ner iMac på bordet med glasskivan uppåt, fäster sugpropparna på skärmens nederkant, lyfter försiktigt och sen får man vara väldigt försiktig och noga när man skruvar bort själva skärmen, hålla reda på vilka skruvar man skruvar bort och lägga i små askar. Det underlättar vid monteringen sen.

Det har fungerat fantastiskt bra hittills, vi valde alternativet JA på frågan "Har du redan Mac", svarade även JA på nästa fråga om jag ville lägga tillbaks som det var förut.

Några små fix:

1. Ominstallering av SHB säkerhetsprogram.

2. Excel, uppdatering/installering av Rosetta, sen fungerade Excel normalt.

3. Word, öppnades med textredigerare, nytt försök "öppna med" då gick det bättre.

4. Mac Mail, ett fåtal mappar visade "olästa brev" 68, 79, 112 osv, bara högerklicka "Läst alla"

5. Bokhyllan längst ner, iDVD hade en ring med ett streck över, startade iDVD nu ser det okej ut. App Store hade en ring med streck över, vid omstart allt normalt

6 iPhoto, Leican öppnade inte iPhoto automatiskt när Leican anslöts , omstart av iMac allt normalt sen.

7 Kollade uppdatering om det behövdes, 5 nya hämtades.

iMac verkar snabbare och stabilare nu, vid uppstart och omstart.

Tänkte lägga in en bild på hur innanmätet ser ut i iMac här i forumet men jag fixar inte det, tog en hel del bilder under arbetets gång och har lagt ut det på Google picture som ett album om någon är intresserad?

https://picasaweb.google.com/Tommy.Hogberg/ByteAvHDIIMac#

Senast redigerat 2011-02-15 17:26

ifixit.com !! Där har du otroligt bra guide

1
Bevaka tråden