Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kolla IP-adresser via operativsystemet

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En del programvaror (t.ex. aMsn) visar ju inte vilken IP man kommunicerar mot, går sånt att plocka fram ur operativsystemet?

När det gäller Windowsversionen av Msn har jag hört att man kan kolla IP:n genom datorns brandvägg, nu kör jag inte brandvägg på mitt OS X men det kanske finns andra möjligheter.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-14 20:36

Inställningar->Nätverk

Eller via Terminal.app och ifconfig.
Dock är det som frazze sa smidigare om du inte som jag jobbar väldigt mycket i console.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-14 21:33

netstat i terminalen funkar fint om du vill få fram IPn i andra ändan.

Sitter inte vid datorn nu, men det är alltså inte min IP utan den i andra änden jag vill kolla...

Jag kanske blev missförstådd.

Löser inte ditt problem, men vill bara påpeka att ifconfig etc etc hjälper föga om du sitter bakom en router, då är adressen What Is My IP Address? - IP Address Lookup, Bandwidth Speed Test, IP Info, plus more bättre.

Som nån ovan skriver slå "netstat" i terminalen..inte helt smidigt att läsa ut dock - lycka till

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-14 21:58

Som sagt netstat i terminalen - annars lillesnitch kan ju också vara intressant

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-14 22:03

Programmet nätverksverktyg (sök i spotlight).
Fliken "netstat". Knappen "Visa status för alla aktuella socket-anslutningar". Tryck på knappen "Nätverksstatistik".

Eller gör du som tsz säger och kör Terminalen. T.ex:
$ netstat -nap tcp

Din fråga är en smula otydlig, men om du inte menar de sakerna du har fått svar hitills, kanske det är detta du menar?

What Is My IP Address? - IP Address Lookup, Bandwidth Speed Test, IP Info, plus more

Sorry, lilledanne hann före.

Edit: Little Snitch funkar bra för detta i min åsikt.

Senast redigerat 2008-08-15 00:44

Japp, min fråga är nog besvarad, netstat verkar passa mig.

Dock undrar jag, med "netstat -nap tcp" ser jag väl enbart aktiva förbindelser. Det går inte att logga på något sätt ifall man skulle missa då en uppkoppling är aktiv? Det varar väl inte speciellt länge ibland menar jag...

1
Bevaka tråden