Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min PM G5 har gått sönder!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu behöver jag verkligen hjälp!

Jag har köpt en begagnad PM G5 dual 1,8 GHz från jobbet för några veckor sedan. Den har fungerat underbart bra. Jag slängde ut den gamla 80 GB S-ATA disken och stoppade in två st 320 GB-diskar som jag ställde in som raid till ca 600 GB.

Den har fungerat helt underbart i över ett år nu -- jag fick den i maj 2007.

Datorn har sällan varit helt avslagen men varit i vila en stor del av dygnet.

När jag sätter den i vila har jag som regel först stängt av min 20" DELL-skärm och sedan tryckt snabbt på startknappen på fronten och då går den i vila. Sedan behöver jag bara trycka på skärmens strömbrytare så är allt uppe igen. Mycket praktiskt!

För några dagar sedan fick jag problem med att väcka den. Jag testade naturligtvis med att klicka på musen och tangenbordet och trycka snabbt på datorns startknapp. Icke.

Jag fick tvinga ner den genom att hålla ner startknappen tills den gick ner helt och sedan boota om. I förrgår trodde jag att jag löst problemen; jag startade med installationsskivan (Tiger) och reparerade hårddisken; jag stängde av och startade om. Naturligtvis zappade jag även PRAM och lät den vara bortkopplad från nätström under några minuter. Nu gick det bra några gånger men sedan samma problem igen.

I går blev det värre -- nu gick det inte ens att kallstarta datorn; inget bång, ingen bild alls, inte ens ljus från den pyttelilla lysdioden vid startknappen. Den lyser bara under den tid man trycker in den... Dock går fläktarna igång när man gör startförsök.

Jag har kollat batteriet; jag pillade loss det och mätte 3.69 obelastade volt, vilket jag tycker borde betyda att batteriet är tillräckligt friskt för att fungera.

Bortsett från att statrknappslysdioden lyser medan startknappen är intryckt och att fläktarna går under startförsöken ger den inga livstecken från sig; jo, om man tar bort det inre plexiglaslocket under "drift" rusar fläktarna och en röd lysdiod lyser i närheten av fläktarna.

Jag har inte flyttat datorn eller misshandlat den på något sätt den senaste tiden; för några dagar sedan misstänkte jag att det kunde vara den senaste MS Office-uppdateringen till 11.5 men det kan jag inte tro just nu.

Hör av er snälla duktiga människor! Jag mår inte alls bra just nu...

Det låter som strömagget (power supply) har gett upp. Då brukar burkarna bete sig som du beskriver.

Hur 17 får man tag i ett nytt att prova med? Det kan väl vara något annat fel också?

F ö tack för ett supersnabbt svar!

Kan man ta ut det och mäta på det?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-13 15:10
Ursprungligen av Thomas Johnson:

Kan man ta ut det och mäta på det?

Det är lite svårt då aggregatet är beroende av signaler från logikkortet för att kicka igång. Det går så klart, men är inte trivialt och man kan förstöra mycket om man gör fel.

Är du intresserad kan du läsa här hur man gör, men ge dig inte på det om du inte förstår instruktionerna

Senast redigerat 2008-08-13 15:26
1
Bevaka tråden