Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur koppla med blåtand

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar lite på hur blåtandsanslutningen funkar mellan nallar och fickdatorer.
Jag har en nokia6210 som har IRkontakt med min Palm500 om jag först aktiverar IR mottagning på nallen.

Har man blåtandsanslutning vill man ju gärna kunna låta telefonen ligga i fred i väskan/fickan/bältesklippet och då vill man ju inte behöva fiska upp den för att aktivera trådlös kommunikatione hela tiden.

Samtidigt vill man ju inte att andra ska olovandes utnyttja ens nalle trådlöst...

Hur funkar sånt här på moderna blåtandsnallar--fickdatorer--headset?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-25 07:10

Du kan ´para´ ihop två grejer med en kod med BT. Då accepteras en förfrågan utan att du behöver göra ngt med telefonen som är parad, men inte förfrågningar från andra.

Det största problemet är egentligen att BT drar ganska mycket ström på en T68i som jag har. Man kan sätta BT till att vara automatisk på/av men stand-by tiden kortas ändå ganska mkt känns det som.

en annan sak jag undrar är om man utan vidare kan ha tre prylar kommunicerandes samtidigt. Typ nalle, palm och headset.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: David Slättne:
en annan sak jag undrar är om man utan vidare kan ha tre prylar kommunicerandes samtidigt. Typ nalle, palm och headset.

Saxat från www.communica.se/bluetooth/introduktion.htm:

"När två eller fler Bluetooth-enheter samarbetar med varandra i samma kanaler skapas ett så kallat piconet. Varje piconet har en master som kontrollerar och registrerar de andra enheterna (som kallas slaves). Varje piconet kan ha upp till 8 aktiva enheter (1 master och 7 slaves) samt ytterligare ett antal enheter som kan ligga i så kallat parkerat läge. Enheterna i parkerat läge kan inte utbyta data med de andra enheterna innan masterenheten väcker dem till liv.

Vissa typer tidskritiska Bluetooth-funktioner (profiler) kan inte användas när enheten ligger uppkopplad i ett piconet. Ett exempel på detta är fax. Dessa funktioner kräver en point-to-point koppling (dvs. kommunikation mellan endast två enheter).

Ett framtida scenario som inte har implementerats i några Bluetooth-produkter ännu är ett så kallat scatternet. Det innebär att flera piconet överlappar och samarbetar med varandra."

Jag vet inte om du blev så mycket klokare av det?

I vilket läge tänker du dig att använda alla tre samtidigt? Använder du telefonen för att köra Internet från Palmen pratar du knappast i headsetet samtidigt och tvärtom. Du kan ju para ett antal enheter med varandra och när en enhet behöver blåtandskanalen kopplar den upp och så fort den är färdig släpper den kanalen igen så att någon annan pryl kan använda den. Du behöver alltså inte hålla på att para om enheter hela tiden bara för att du alternerar mellan leksakerna.

För att komplettera batteritidskommentaren i tidigare inlägg kan jag meddela att jag kör Nokia 6310 med blåtand aktiverat alltid. Visserligen använder jag telefonen ganska lite, men den brukar vara på från typ 8 - 18 varje dag och ofta längre. Den laddar jag ungefär var tionde dag, så jag märker ingen avsevärd försämring av passningstiden med blåtand aktiverat.

/Göran

Jo då. ditt inlägg var mycket ´utbildande´ Tackar!
Jag tänkte mig att jag skulle ha nallen i fickan flatan(fickdatorn) i handen och blotoothheadsetet i örat när jag i flatan väljer vilket telefonnummer nallen snart ska ringa upp och jag prata, i headsetet, med innehavaren därutav!

1
Bevaka tråden