Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FW800 hårddisk + airport

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-08-11 18:19

Hallå!

Sitter och kikar på en extern hårddisk som jag både ska kunna använda hemma med hög hastighet och över nätet. Har kikat på en Iomega Ultramax 1TB som både har FW800 och USB-kontakter. Skulle det fungera att koppla den till min airport via USB och dela ut den över internet och samtidigt koppla via FW800 till datorn och på så sätt få hög hastighet när jag sitter hemma. Fungerar det här eller kan man bara använd en port åt gången?

Hur är förresten skillnaden mellan USB2/FW400 och FW800. Är den verkligen dubbelt så snabb eller finns det andra flaskhalsar?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-08-12 07:13

USB2 är en flaskhals men mellan FW400 och FW800 bör du inte märka någon praktisk skillnad så länge du bara har en disk på den kabeln. Normalt så funkar det bara att använda en port åt gången.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-16 17:31
Ursprungligen av oskob:

Hallå!

Sitter och kikar på en extern hårddisk som jag både ska kunna använda hemma med hög hastighet och över nätet. Har kikat på en Iomega Ultramax 1TB som både har FW800 och USB-kontakter. Skulle det fungera att koppla den till min airport via USB och dela ut den över internet och samtidigt koppla via FW800 till datorn och på så sätt få hög hastighet när jag sitter hemma. Fungerar det här eller kan man bara använd en port åt gången?

Hur är förresten skillnaden mellan USB2/FW400 och FW800. Är den verkligen dubbelt så snabb eller finns det andra flaskhalsar?

Tack på förhand!

Jag kan bara bekräfta det Erik säger:
Jag har haft en sådan och provat och det gick inte att ha den ansluten till Airport och dator samtidigt. Det är ju ingen nätverkshårddisk. För övrigt så kom jag upp i lite drygt 60MB/s i raid0-läge. Det innebär ju att både USB och FW400 i praktiken är mättade så ja, den blir snabbare men inte dubbelt så snabb.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-08-17 15:11

Det var tråkigt... Men jag får väl leva med att koppla om en sladd till när jag ska åka bort då

1
Bevaka tråden