Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur använder man ClamXav?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte testa för skojs skull ett program som heter ClamXav.
Lite osäker på om jag har ens lyckats installera den rätt, men det går inte ens att öppna.

Finns det några kortfattade och tydliga instruktioner nånstans på nätet hur man använder den?
Vore mycket glad för all hjälp jag kan få.

När jag hämtade programmet följde jag instruktioner så gott jag kunde och den ligger i mappen som heter: Contextual Menu Items.

Tydligen är inte allt med Macar så himla enkelt ändå! Alla fall för någon som jag som är inte någon superhacker.

Om du har installerat det korrekt så ska det gå att öppna. I programmet kan man sedan välja vilken mapp/fil man vill söka igenom efter virus.
Om du dessutom installerat pluginet ska du kunna högerklicka på valfri mapp/fil och i menyn välja "mer->scan with clamxav".

Första gången man öppnar programmet måste det installera "clam anti-virus engine".

Passade på att installera det på nytt själv och filmade proceduren (ber om ursäkt att det skakar som det gör ):
http://www.thilander.eu/annat/clamxav_installation.mov

Du lade pluginet (och inte programmet) i "Contextual Menu Items" va?

Om du gjort rätt är jag inte riktigt säker på vad som kan vara fel

Senast redigerat 2008-08-10 14:18

Otrolig tacksam för din hjäp!

Tack Andreas, typiskt nog har jag lyckats att göra fel …
Men jag följde instruktioner på deras hemsida, det kanske man bör inte göra?

Måste vara så som du säger. Jag har fått det funka, men har inte skannad nånting ännu.
Måste nog lägga saker och ting i samma mappar att det går lite smidigare att skanna.
För att skanna hela systemet tar nog en evighet?

Videon är jättebra, men det går ultrasnabbt! Hur som helst, nu funkar det så som du sa.
Man bara högerklickar en mapp och väljer att skanna med programmet. Voila, då söker det genom den.

Peppar, peppar … hoppas programmet inte hittar några otrevligheter

Senast redigerat 2008-08-10 22:52

So far, so good!
Den är rätt så snabb ändå, måste jag säga.

Man kan inte ha för många program på sin burk, tycker jag … Fast i ärlighetens namn använder man nog inte ens tiondel av allt som finns, men någon vacker dag kanske man behöver dem.

/JJ

----------- SCAN SUMMARY -----------
Known viruses: 194462
Engine version: 0.92
Scanned directories: 119
Scanned files: 5718
Infected files: 0
Data scanned: 575.23 MB
Time: 890.709 sec (14 m 50 s)

ClamXav v1.1.0 - ClamAV 0.92/5525/Tue Jan 22 21:43:38 2008 - ClamXav

No infected files were found.

Skönt att det löste sig. Och att du inte hade några infekterade filer; man vill ju inte smitta sina polare som kör windows
Bara en tidsfråga innan det kommer till OS X också kanske...

1
Bevaka tråden