Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skivor mångdubblas

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Nu när jag importerade en ny skiva och efter det valde "hämta bildmaterial till album" så delade itunes upp all min musik helt konstigt. Låtarna i nästan samtliga album delades upp till egna album. Jag har många gånger förut hämtat bildmaterial utan att det blivit såhär. Nån som har en aning om vad som kan ha hänt och kanske vet om det finns ett sätt att automatiskt få albumen rättsorterade igen.

Tacksam för svar!

Är det ett samlingsalbum med flera olika artister?
Om det är det så tror jag det är orsaken till ditt problem. iTunes sorterar på Artist -> Album och olika artister (på samma album) får "egna album", dvs egna bilder. Du kan samla dem i samma mapp genom att markera att de ska var en del av en "compilation", men jag tror att de fortfarande visas som separata bilder?

Låtarna har fått egna album istället för att ingå i ett album.
Ex Michael Jackson Thriller är ett album och sen Michael Jackson Beat it ett nytt album och så är det 12 Michael Jackson album istället för 1 album med 12 låtar i

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2008-08-10 15:46
Ursprungligen av leveborn:

Låtarna har fått egna album istället för att ingå i ett album.
Ex Michael Jackson Thriller är ett album och sen Michael Jackson Beat it ett nytt album och så är det 12 Michael Jackson album istället för 1 album med 12 låtar i

Är det i Cover Flow? Har du i så fall inte råkat klicka på sortera efter "Namn"?
Då får man upp ett Album per låt. Men om man sorterar efter "Album" så borde det bara bli ett Album.
Jag får dock flera album av vissa, även vid sortering efter "Album" men det gäller när det står t.ex står att artist xxx feat. xxx i "Artist" fältet.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-06 08:36

skrev nyss ett inlägg om den här frågan i en annan tråd:

Högerklickar man på alla låtarna som tillhör en skiva kan man välja visa info, längst ner kan man klicka i "samling" och "album utan mellanrum" prova med det. Fungerar detta inte kan man högerklicka på första låten på skiva, välja visa info och sedan klicka på fliken sortering. Till höger finns ett fält som heter sortera artist. Skriv artistens namn eller vart du vill ha den sortera. När du skrivit in den information kopierar du texten och klickar nere till vänster på nästa. Sen kan du klistra in informationen för varje låt i samma fält.

Detta låter lite bökigt, men fungerar utmärkt om man har problem med att en och samma skiva resulterar i 8 olika albumcovers

Ok tack jo det lät ju inte direkt jättesmidigt...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-06 17:38

Det tar högst någon minut per skiva att göra. Är taggarna olika så är det inte programmets fel utan snarare källan till filerna. Har man tankat ner filerna på dc så blir det ofta strul med taggarna. Jag har aldrig stött på problemet när jag köpt musik från itunes store eller andra internetbutiker.

  • Medlem
  • 2008-05-07 14:09

har du kollat så inte mappen du lägger till i itunes inte finns en m3u alltså en mp3 lista i?
har jag gjort några gånger då kommer låtarna dubbelt

det var ju ett tag sedan tråden var aktiv, men om fler letar med samma problem:

1. markera samtliga låtar i ditt album
2. högerklicka dem -> info
3. kryssa i "samling" längst ned -> "ja" därefter välj "ok"!

Har också problem med artister som någon gång har haft olika stavningar t.e.x Tonex i en version o Tone'x i en annan. Den fattar inte hur jag än gör att dom hamnar i samma album.... skitirriterande

Prova följande:

- Markera ALLA spår av artisten Tonex, precis alla.
- Högerklicka på och välj Visa info.
- Radera artistnamnet på alla objekten. Tryck ok!
- Nu ska alla spåren fortfarande vara markerade, så högerklicka och Visa info igen.
- Skriv in Tonex som artistnamn och tryck ok.

Nu har alla låtarna exakt samma artistnamn. Samma historia kan göras för att ge album ett och samma namn och omslag. Exemplet blir Michael Jacksons Thriller som leveborn hade problem med.

- Markera alla låtarna som tillhör albumet, välj Visa info.
- Ta bort albumtiteln på alla spåren samtidigt.
- Visa info igen och skriv Thriller. Tryck ok.

Så har du en unison albumtitel på alla låtar.

Tack för hjälpen!!!

1
Bevaka tråden