Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail: blockera jobbig person?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sumpan
  • 2008-08-05 11:10

Hej, jag undrar om man i programmet Mail kan blockera vissa epostadresser, och hur gör jag då? Jag pratar inte om vanlig spam, utan om att slippa höra av en jobbig person.

Den som mailar mig men är blockerad, vad händer för den, vad ser den för autosvar eller dylikt? Det mest önskvärda från min sida vore att sändaren får besked om att det blev ett fel i anslutningen, adressen svarade inte el, dylikt istället för att det blir meddelande om att användaren är blockerad.

/Notch

Lägg upp en regel i mejlprogrammet som säger att den adressens mejl ska raderas på en gång. Eller så lägger du till knappen "Retunera" i Mail.app så uppnår du det resultat du vill ha. Då kommer personen få ett mejl som säger att denne skickat till en icke existerade adress.

  • Medlem
  • Sumpan
  • 2008-08-05 11:22
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Eller så lägger du till knappen "Retunera" i Mail.app så uppnår du det resultat du vill ha. Då kommer personen få ett mejl som säger att denne skickat till en icke existerade adress.

Lägga till knapp i Mail.app??? :">

Edit: Jag hittade. Underbart! Kan man ställa in programmet att autoreturnera för en viss person?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-05 11:16

Gå in i inställningar och gör en ny regel. Du kan välja mellan en del olika åtgärder för vad som ska hända med breven.

Gå till "anpassa verktygsfältet" under "innehåll" där kan du fixa detta.

- Slice -

Ja, om du t ex. anger den personens epost som grund för vilka mail du vill ska hanteras av den regeln.

Mycket smidigt

  • Medlem
  • Sumpan
  • 2008-08-05 11:39

Jag hittar inte returnera som val...?

Inget att vara ledsen för du hade en fin skärmdump.

Det heter "Returnera till avsändaren" och har en grå knapp med en pil uppåt och snett till vänster.

- Slice -

Ahh… nu ser jag.

Det dyker inte upp i valen för regeln.

Tja, jag får testa lite för jag vet inte hur man får till det enkelt då.

- Slice -

Eller markera mejlet som skäppost?

  • Medlem
  • Sumpan
  • 2008-08-05 20:29
Ursprungligen av Mats Lindholm:

Eller markera mejlet som skäppost?

Vad jag vill framhäva mot personen är att min adress helt plötsligt blivit inaktiv (ngt fel), inte att den märker att jag aktivt ignorerar. Därför var Returnera en utmärkt lösning, precis det jag letade efter.

1
Bevaka tråden