Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto 7 - Apples sämsta programvara?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2008-08-04 10:43

Ok jag erkänner först att jag har en gammal dator, en PB 1,67 med 10.5.
Och när jag pluggar in en kamera i datorn så ska iPhoto numera på ett smidigt vis visa miniatyrer av samtliga bilder på kameran.

Under denna tid det tar att få fram miniatyrbilderna är iPhoto helt obrukbart (vilket kan ta ganska lång tid om man har 300 bilder på kameran och det tar nästan 1sek per bild-miniatyr).

Jag trodde helt klart att jag kunde skylla detta på en slö dator men väl på jobbet på en helt ny Intel Mac Pro 2x2.8 Quad-Core och även om det inte tar lika lång tid för miniatyrerna att komma upp och under tiden kan jag inte göra något i iPhoto (inte ens trycka på "importera bilder").

Någon annan som upplever detta som enormt frustrerande?

Själv använde jag innan iPhoto '08 för att importera RAW bilder. Visst det tog några sekunder med att få förhandsvisning på alla bilder men inget jag klagar på. Tar kanske nån 30 sekunder för 300 RAW bilder. Har en iMac 2.4ghz med 1gig ram som kör Leopard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-04 11:03

Jag har en 1,5 GHz PB G4. Kameran är en Nikon D40. Då jag kopplar in kameran kanske iPhoto tänker i 10 sekunder innan jag kan trycka på "importera bilder".

Jag använder inte Raw.

iPhoto fungerar bra för mig.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2008-08-04 11:08

äh tycker bara det borde finnas inställningsmöjligheter för sämre datorer (även om det, för mig iaf, inte är mycket bättre på en snabb dator).

Kör inte heller Raw. Ixus 75

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-08-04 11:23

Du kanske har ett slött minneskort? Testa med ett snabbare kort och/eller koppla det direkt till datorn med en kortläsare med USB2 eller firewire.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2008-08-04 11:37

mm ska testa det. Men hela iPhoto känns väldigt slött i övrigt också men det kan jag nog bara skylla på min gamla dator. Men jämfört med sexan är det en enorm skillnad tyvärr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-04 11:56

Även om jag tycker iPhoto funkar för mig så kan jag hålla med om att det kan bli väldigt slött då man hoppar in och ur redigeringsläget eller snabbt vill bläddra bland bilder.

Fast nu är ju inte min dator någon fartfantom förstås...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-04 12:07

jag tycker också att funktionen att läsa in och visa alla bilder före import borde vara frivillig, vad som är kass är dessutom att iphoto inte talar om vad den håller på med när de första bilderna är inlästa. borde synts på ngt vis med en stapel som växte eller liknande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-04 12:55

Ett sätt att snabba upp det hela skulle kanske vara att inte plocka över bilderna från kameran med iPhoto utan kopiera filerna från kortet till HD med Finder. Sedan importera från HD till iPhoto.

Det kräver lite mer ledig disk och är ett eller två steg extra, men jag är säker på att det kommer att fungera mycket snabbare. Prova!

Glöm inte att ta backup av dina bilder!

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2008-08-04 13:13

det går ju ofta snabbare att använda sig av Bildinsamling där jag kan markera bilder även om programmet inte hunnit visa minatyrbilderna, funktionen borde ju vara densamma i iPhoto kan man tycka.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2008-10-22 13:50

Vill väcka liv i detta igen... sitter på senaste Mac Pro och stoppar i min iPhone med 350 bilder i. Jag kan nu inte göra någonting förrens alla bilder förhandsvisats på den vilket tar minst 5 min... verkligen ingen annan som stör sig på detta?

Ursprungligen av carpark:

Vill väcka liv i detta igen... sitter på senaste Mac Pro och stoppar i min iPhone med 350 bilder i. Jag kan nu inte göra någonting förrens alla bilder förhandsvisats på den vilket tar minst 5 min... verkligen ingen annan som stör sig på detta?

1. Varför har du 350 bilder i dein iPhone? Är det inte smått onödigt?
2. Vill du att iPhoto ska ge fan i att startas så fort du ansluter iPhone kan du gå in i Bildinsamling (sök i Spotlight) och sedan Inställningar. Där kan du markera om du vill att iPhoto ska startas vid anslutning utav iPhone.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2008-10-22 16:32

1. 350 bilder tagna med iPhonekameran... klart jag vill kunna ha så många. Hade det varit färre hade ändå programmet låst sig om än lite kortare tid. Detta händer INTE i Bildinsamling tex.

2. Det är ingen skillnad. Har jag min iPhone i (utan att den startas när iPhonen kopplas i) och vill kolla på en bild i iPhoto går den direkt till iPhonen och börjar ladda tumnaglar i en evighet och låser allt annat. Jag måste ju kunna ha iPhonen i och starta iPhoto ändå kan man ju tycka...

1
Bevaka tråden