Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta Mac mini till HDMI-tv

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har suttit och slitit mitt hår hela dagen med att försöka koppla min gamla mac mini till min nya Samsung 40" skärm med en dvi- till hdmi-sladd. Hur jag än gör så klipper den kanten av bilden (precis under menyn och ungefär lika mycket på alla sidor), har testat SwitchResX och DisplayConfigX med enda resultat att ingen bild visas alls istället. Tyvärr är inte en vanlig VGA-kabel ett alternativ eftersom bilden blir otroligt urvattnad om man använder den tack vare DNIe läget som saknas för PC-ingången...

Är det någon som kommit på en lösning? En idé jag fick var ett gammalt program som fanns till MacOS 9 (eller ev tidigare) som gjorde att man kunde ha en virtuellt större skärm som scrollades runt. Med det programmet kunde man även ställa in en mindre skärmyta och kanterna blev då svarta. En sådan lösning som helt enkelt kapade litet på varje sida skulle ju kunna funka. Någon som känner till ett program som gör detta? (Litet sugen på att ta reda på hur man skriver ett själv, men har inte tillräckligt med tid just nu)

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-11-24 22:29

Du har inget val för "Maximal bildyta" som Du kan stänga av under
"Systeminställningar->Bildskärmar", fliken "Alternativ"?

Jo, det finns. Men tyvärr blir det en svart kant runt bilden när man använder det alternativet och det känns inte acceptabelt det heller. :/

Tvn överscannar, då blir det sådär. Kanske finns det något uppenbart alternativ i tvns menyer kallat overscan eller liknande där du kan slå av det på hdmi-ingången. Finns det inget uppenbart alternativ så prova att söka på din tv på www.minhembio.com eller google. Alternativt maila/ring tillverkaren och fråga hur du stänger av överscanningen på hdmi-kontakten.

"Maximal bildyta" finns nog inte i datorn när du kör med dvi, den dyker bara upp om du kör med s-video eller komposit (via adapter). Så du måste nog fixa det i tvn, inte i datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-04 08:10

Svarta kanter

Har försökt att lösa problemet med svarta kanter men utan att lyckas. Om jag väljer alternativet maximal bildyta under bildskärmsinställningar får jag inte med hela bildytan. Om jag en använder detta alternativ får jag svarta kanter på bilden samt även sämre bild. Det finns även alternativet bäst för video men denna funktion går ej att aktivera.

Jag kör mac mini och en lcd tv.

/Peter

1
Bevaka tråden