Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa licens i annan persons namn?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har någon här erfarenhet av att köpa en licens som står i säljarens namn? Gick det att fixa så att tillverkarna raderar den gamla och fixar en ny licens, eller struntar de i sånt? Har sökt och fått olika bud. Hos t ex Propellerhead är det visst grönt. Är söndag idag och sen vet man ändå inte hur sega de är på att svara

Tack!

Varierar mellan olika företag. Native Instruments är de jag har mest erfarnehet, där går det bra. Tror det är Spectrasonic som inte tillåter överlåtelse alls?

Ursprungligen av PeterH:

Varierar mellan olika företag. Native Instruments är de jag har mest erfarnehet, där går det bra. Tror det är Spectrasonic som inte tillåter överlåtelse alls?

Märkligt. Uppmanar företag som Spectrasonic till piratkopiering eller?
Det gäller Boinx, men jag hittar nada...

Ursprungligen av paperscratcher:

Märkligt. Uppmanar företag som Spectrasonic till piratkopiering eller?

Nej, men jag tror dom har kvar ett lite gammalt tänk, var ganska vanlig policy med samplingsbibliotek.

  • Medlem
  • 2008-08-03 23:15

Spectrasonics tillåter byte på fall till fallbasis. Nackdelen är att du får inga uppgraderingar till reducerat pris och andra erbjudanden. Licensen är mao bara för det du köpt. Är inte säker på support men det kan man ju alltid fråga om.

Steinbergs Cubase köpte jag en beg licens till och det fungerade problemfritt. MI-7 i Sverige skötte det. Gamla ägaren avreggade sig och jag tog över den. Där ingår också alla uppgraderingserbjudanden och liknande.

Så det är nog olika för många företag. Jag får intrycket att ju mer vanlig programvara det gäller desto öppnare är man för licensöverföringar. Ljud och samplingsbibliotek och liknande brukar ha striktare regler. Ofta är licenserna inte överförbara alls där.

Varför det är så kan man ju undra dock.

Så här sa Boinx "If you want to change the registration we will need the old license key. We wil then change it to your name and send you a new license" (sic)

Så bra

När det gäller samplingsbibliotek är väl tanken att man betalar för rätten att använda samplingarna även kommersiellt.

Om man då säljer rätten att använda samplingarna till nån annan så saknar man ju helt plötsligt rätten att använda samplingarna i musik man gjort och är skyldig till upphovsrättsbrott eller nåt.

Jag har läst nån stans att det är så de resonerar iallafall.

Hoj!
/Rob

Det resonemanget tycker jag låter vettigt!

1
Bevaka tråden