Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Open Directory i stor organisation

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En fråga till er LDAP / Open Directory experter:

Säg att en stor organisation har verksamheter i många olika länder med användare som skall anslutas till samma OD. Varje land skulle ha en mailserver och en filserver men användardatabasen skulle vara gemensam för alla länder. Nya användare skapas endast i mastern i Sverige.

- Hur skulle ni sätta upp lösningen?

- Med en OD server (spegel/slav) i varje land är man beroende av uppkoppling mot master som skulle finnas i Sverige. Vad händer om servrarna tappar synk? Tappar uppkopplingen i 24 timmar?

Nu är jag ingen expert men det är alltid sådär att sätta upp en domän över flera länder. Jag läste t ex att i Tyskland och Frankrike t ex får inte personnummer och annan info om deras landsmän lämna landet.

Så länge som du inte omsätter mängder med användare hela tiden så har du ju alltid funktionalitet hos dig om du har en OD-server i varje land?

Det beror lite på hur stor både geografiskt och antal personer i databasen.
Men börja med en master och en master som du har redundant till den första.
Sedan kopplar du på slavar en för varje land.
Det gör inte så mycket om de tappar kontakten med varadera, slaven kommer agera "master" tills den riktiga master dyker upp igen.

Det borde finnas någon max gräns för avbrottet, men innan den går ska master2 gå igång.

Jag tror inte OD:t ska fylla mer än några tusen användare så vi talar inte om några teoretiska maxgränser här.

Med andra sätter man upp det så här:

- En Open Directory Master på huvudkontoret
- En Open Directory Replica på huvudkontoret

- En Open Directory Replica på varje landskontor

You can have up to 32 replicas of an Open Directory master. These direct members of
the Open Directory master server are known as relays. Each relay can have up to 32
replicas of itself, giving you 1056 replicas in a two-tier hierarchy.

Det ser ut som det ska funka ja.
Det räcker med en two-tier hierarchy för att täcka alla länder i världen alltså. Coolt.

1
Bevaka tråden