Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemsida i "Smultron"

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska göra en hemsida (webbsida) för en distansuppgift. Jag har en Mac OS X 10.5 och har laddat ner programmet "Smultron" som rekommenderas. Hur jag än gör så får jag bara upp det inkodade, inte hemsidan. Vad gör jag för fel? Snälla, beskriv helst steg för steg hur jag ska göra. Tack!
Inger

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-07-21 16:49

Filen måste ha en filändelse som .html eller .htm för att webläsaren ska känna igen sidan som html

  • Medlem
  • Öland
  • 2008-07-21 19:57

Om det är den senaste versionen du har (3.5) skall du se hemsidan när du trycker äpple+U -men som tok skriver krävs det att du sparat sidan som .html eller .htm

Hemsida i "Smultron"

TACK!! – "äpple+U" funkade..
Men hur i all världen ska man kunna gissa sig till det. Inte står det i den manual av Peter Borg som jag har. Finns det någon annan manual och hur får man tag i den i så fall?

Hälsningar Inger

I menyn Verktyg finns Förhandsvisning, som är precis vad du använder. Om du tittar i menyerna ser du att det till höger om vissa menyalternativ finns en kombination av symboler. De symbolerna representerar tangenter kan användas istället för menyerna. I det här fallet står där en sevärdhetssymbol och ett U. Sevärdhetssymbolen är symbolen för kommandotangenten (även känd som äpple). Du kan hitta fler kortkommandon genom att titta i menyerna och se vad de olika alternativen har för kortkommandon.

strul med "Smultron"

Jag försöker göra en hemsida i "Smultron" och har på försök kodat in olika varianter. Ibland kommer hemsidan upp så snyggt när jag trycker på "förhandsvisning". Ibland blir det bara en tom ruta i stället.
Jag skulle vara tacksam för svar på varför det blir så och vad som menas med meddelandena "ladda om" (blå) och den lilla rutan "direktuppdatering" samt "ladda om förhandsvisning" på verktygsmenyn och i vilka sammanhang jag ska klicka på dem. För programmeringen har jag använt mig av Annika Tigers guide och "HTML på svenska". (Monkeytoys).
Inger

Senast redigerat 2008-07-28 01:15

Hur överför jag word-dokument som går att öppna på min webbsida som jag gjort med html-koder.
Inger

1
Bevaka tråden