Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 171 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-07-25 22:32

Jag tänker inte börja skicka MMS bara för att andra ska kunna ta emot det. Jag skickar med email för att det är det jag vill använda. Det är upp till mottagaren att välja hur han vill se det (i datorn eller i mobilen).
Som om jag skulle vara tvungen att installera Outlook bara för att mottagren skulle kunna läsa mina mail.... jag väljer det emailprogram jag vill ha (tur att de olika programmen kan läsa varandras mail), inte beroende på vad mottagaren har för program.

Det svåra är inte att lägga in alla funktioner som alla olika människor kan tänkas vilja ha i sin mobiltelefon, det svåra är att välja bort de som gör den för rörig.

Här tycker jag Apple av erfarenhet är ganska modiga (eller om man vill kalla det dumdristigt). Men det har ju som jämförande exempel gått ganska bra för deras iPod trots att den var sen med video, aldrig har haft FM-radio (som alla andra mp3-spelare) och som till slut kom som en konstig variant utan display som väl ingen skulle köpa? Apple vet PRECIS vad de gör och varför. Sen är det bara att välja, köpa eller inte köpa.

Steve jobs sa ju på MacWorld 2007. "We wanna make a smartphone that is way smarter then any outher phone and super easy to use".

Kanske är det "way smarter" att inte ha mms på iphone.. eller inte . det hade i alla fall inte varit fel om Operatörerna som tillhanda håller iphone också skulle tillhanda hålla en e-post - > mms och mms - > epost tjänst .. vilket skulle vara en lösning.

Vi har ju diskuterat detta säkert ett tiotal gånger tidigare, men diskussionen är fortfarande intressant. Om vi bara kan hålla den på någon sorts nivå ovanför "enmeningtjatter" så vore den än mer intressant.

Jag tror att avsaknaden av MMS går att hitta i den filosofi som avspeglades i Steve Jobs inledningsanförande då han presenterade iPhone första gången.

"Baby internet". Alltså att Apple försöker kliva iväg från de tidigare av mobiltillverkarna vanligtvis använda protokollen. (Wifi istället för Bluetooth, Mail istället för MMS och Webben istället för Wap.) i:et i iPhone står nog verkligen för Internet, i din ficka, på riktigt.

Att försöka förklara för Apple att iPhone saknar MMS vore således som att försöka förklara för Apple att iPhone saknar WAP.

En lite mer komplex analys går förstås också att få till om vi också lägger till det faktum att Apple när de började utveckla iPhone (eller åtminstone vid trede eller fjärde iterationen) bestämde sig för att de skulle göra den lätt att använda.

Jag skrev lite längre om detta förra hösten:
Ett försök till förklaring av avsaknaden av de självklara funktionerna X och Y på iPhone

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-07-26 12:52

Hur mycket mer kostar ett MMS jämfört med Mail? 5000% dyrare eller? Något sådant.

För övrigt är jag nöjd med att få ett SMS från Telia.
"Du har fått ett SMS.. Här är en länk... och här är en kod."

Så kan jag på min iPhone åtminstone kolla på fullskaliga bilder i Safari som folk MMS'ar till mig

Härmed anser jag att _alla_ som klagar över att MMS saknas... ska gå och köpa en ANNAN MOBILTELEFON!
För iPhone är nämligen ingen vanlig mobiltelefon, det är en iPhone och kommer förhoppningsvis alltid vara speciell och jag hoppas verkligen att Apple inte viker för bakåtsträvarokunnigafjortis-kören och lägger in ett MMS-program. Den dagen vet jag att det går utför för iPhone. Helt ärligt.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-26 17:36
Ursprungligen av soft:

För iPhone är nämligen ingen vanlig mobiltelefon, det är en iPhone och kommer förhoppningsvis alltid vara speciell och jag hoppas verkligen att Apple inte viker för bakåtsträvarokunnigafjortis-kören och lägger in ett MMS-program. Den dagen vet jag att det går utför för iPhone. Helt ärligt.

Den är redan speciell p.g.a. sitt gränssnitt och design. Att göra den speciell på samma sätt som en person med downs syndrom är speciell tycker jag inte är rätt sätt. Hur ställer ni nej-sägare er till iPhones andra missar, t.ex. att man inte kan skicka filer eller kontakter? Är det också bra och modigt?

Ursprungligen av Davey:

Den är redan speciell p.g.a. sitt gränssnitt och design. Att göra den speciell på samma sätt som en person med downs syndrom är speciell tycker jag inte är rätt sätt. Hur ställer ni nej-sägare er till iPhones andra missar, t.ex. att man inte kan skicka filer eller kontakter? Är det också bra och modigt?

Att man inte kan skicka kontakter är synd men också något som kommer.

  • Medlem
  • 2008-07-26 22:44
Ursprungligen av Davey:

Den är redan speciell p.g.a. sitt gränssnitt och design. Att göra den speciell på samma sätt som en person med downs syndrom är speciell tycker jag inte är rätt sätt. Hur ställer ni nej-sägare er till iPhones andra missar, t.ex. att man inte kan skicka filer eller kontakter? Är det också bra och modigt?

Ingen påstår att iPhone är fulländad. Det är den långt ifrån. Men den här tråden handlar inte om vCards eller Finder.
Att mms saknas tror jag är en strategi. Att en del andra saker inte färdigutvecklade tror jag är en tidsfråga. Det är inte så att mms finns men fungerar dåligt, utan det finns inte alls.

Försök att göra jämförelsen själv i detalj innan du postar så ser du att dina paralleller inte löper åt samma håll...

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-27 13:32
Ursprungligen av Baron:

Det är inte så att mms finns men fungerar dåligt, utan det finns inte alls.

Till skillnad ifrån funktionen att skicka kontakter..? Alltså jag använder aldrig MMS själv men jag förstår inte hur ni kan få det till en BRA sak att det inte funkar? Vi har ju kommit överens om att USA ligger flera år bakom Europa i mobiltelefoni så att säga att dom skippat det för att det är föråldrat borde ju vara ett väldigt konstigt argument? Dom kanske kommer på att man kan skicka MMS om två år och släpper det till iPhone då. Jag hoppas nästan att dom gör det så att ni kan få er en näsknäpp. Sen verkar det som om vi drar paralleller helt annorlunda så det är nog mest du som inte fattar mina tankegångar snarare än att de inte stämmer.

Ursprungligen av Davey:

Till skillnad ifrån funktionen att skicka kontakter..? Alltså jag använder aldrig MMS själv men jag förstår inte hur ni kan få det till en BRA sak att det inte funkar? Vi har ju kommit överens om att USA ligger flera år bakom Europa i mobiltelefoni så att säga att dom skippat det för att det är föråldrat borde ju vara ett väldigt konstigt argument?

Ok Amerika ligger efter oss och har inte MMS men Japan som ligger flera år före oss använder inte MMS utan mail. Frågan är då varför?

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-07-26 13:34

Det är bara att inse att iPhone har en massa begränsningar.

Vi, kunderna, använder våra mobiltelefoner utifrån vissa mönster. Är man en ny spelare på marknaden så bör man försöka erbjuda produkter med funktioner som kunderna vill ha. Om man inte gör det, så kommer kunderna till slut att inse detta och istället välja andra produkter.

Där har iofs. Apple varit smarta, och alla som köpt iPhones är LÅSTA till telefonen i minst ett och ett halvt år, pga. ab-tvång.

Det enda rätta då är att tillräckligt många kräver av Apple att se till att mobiltelefonen klarar de mest önskade användningsområdena som kunderna vill ha. Sluta försvara Apple för de brister telefonen faktiskt har. Att den sedan klarar andra saker som andra telefoner inte klarar motiverar inte att den borde klara de mest basala och enkla funktionerna:

1. Fungerande bluetooth (skicka/ta emot kontakter)
2. MMS
3. Synca trådlöst
4. Välja valfritt ljudspår till valfri händelse
och mycket mer.

Gå in på Apple - Feedback och skriv in alla önskemål. Ju fler som gör det, ju större är sannolikheten att Apple böjer sig för oss "bakåtsträvare" som vill att iPhone skall kunna klara av de mest enkla funktionerna som telefoner från Nokia och SonyEricsson klarat av i minst 3-4 år...

Senast redigerat 2008-07-27 14:45
  • Medlem
  • 2008-07-26 22:12

Raderar några inlägg offtopic.
Admin

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2008-07-26 22:48

Ja att Apple släpper en produkt som är full med missar för oss Européer , kunde man räkna ut med lilltån. Amerikanarna är jävligt efter när det gäller mobiltelefoni, oavsett det är Apple eller Motorola eller någon annan. allt annat är skitsnack. Det är absolut ingen ursäkt att man släpper en produkt i Europa som absolut inte är anpassad efter Europeisk standard så som t.ex mms, att man kan skicka filer med BT, kontakter och framförallt kamera mjukvaran. Älskar min iPhone men man kan fan inte blunda för alla missar bara för att man älskar Apples produkter.

Ursprungligen av Prehn:

Ja att Apple släpper en produkt som är full med missar för oss Européer , kunde man räkna ut med lilltån. Amerikanarna är jävligt efter när det gäller mobiltelefoni, oavsett det är Apple eller Motorola eller någon annan. allt annat är skitsnack. Det är absolut ingen ursäkt att man släpper en produkt i Europa som absolut inte är anpassad efter Europeisk standard så som t.ex mms, att man kan skicka filer med BT, kontakter och framförallt kamera mjukvaran. Älskar min iPhone men man kan fan inte blunda för alla missar bara för att man älskar Apples produkter.

Nej iPhone är inte perfekt och vissa funktioner saknas men det den gör fungerar bra eller perfekt.

Jag tror inte att Apple missat eller blundat utan jag tror det är av två anledningar som vissa funktioner inte finns med.

1.) De har en lång lista (vilket de även sagt) på funktioner som de vill få in i iPhone. Om de hade varit en annan mobiltillverkare hade de säkerligen kastat in alla dessa funktioner vid start utan att reflektera över hur de fungerar vid användning.

Apple har troligtvis valt att arbeta mer metodiskt för att göra en mobil som är enkel att använda. En tanke med detta är då också att lägga in fler funktioner i kommande uppdateringar med tiden, för att låta funktionerna att mogna hos användaren, och framförallt hur iPhone fungerar.

2.) Ovanstående tar mer tid och Apple har helt enkelt inte hunnit med att få in alla funktioner. MMS kanske inte ligger högt upp på den prioriteringslistan.

Jag tycker nog det är bra att Apple inte stressar fram för att lägga in en massa funktioner utan att de försöker tänka rätt från början, det blir annars svårt att backa när man väl satt fart framåt.

Nu handlar tråden enbart om MMS men för mig ligger ett flertal saker högre upp på önskelistan än just MMS.

  • Medlem
  • 2008-07-26 22:51

Från min horisont är det en miss att man inte kan skicka kontakter. Inte att det inte går att göra med BT eller MMS.

Tycker det är kul att så många förväntar sig att en ny aktör på marknaden skall ha alla funktioner som alla andra telefoner har som funnit under mycket längre tid. Tror nog att Apple har många funktioner de vill implementera, som de inte kommit till än. Om MMS är en sådan funktion vågar jag inte gissa på.

För övrigt tyckte jag det var lite kul med alla jämförelser mot mail här. Snackade med en SE-anställd och han menade att MMS skickades som mail mellan telefoner.

varför tror så många att alla apples tillkortakommande är strategi? Dom här en prioriteringslista och betar av funktion efter funktion. Nästa - eller då nästa - update här mms...och hela denna tråd med alla mystisistiska konspirativa tolkningar/inläsningar om varför mms inte finns idag i iPhone faller pladask...tråden upphör att existera på en sekund och ingen vill kännas vid den

Ursprungligen av Zimmerman:

varför tror så många att alla apples tillkortakommande är strategi? Dom här en prioriteringslista och betar av funktion efter funktion. Nästa - eller då nästa - update här mms...och hela denna tråd med alla mystisistiska konspirativa tolkningar/inläsningar om varför mms inte finns idag i iPhone faller pladask...tråden upphör att existera på en sekund och ingen vill kännas vid den

och ditt inlägg faller pladask om du läser det en gång till med lite mer kritiskt seende.

Jag tycker nog att denna typ av trådar faller pladask eftersom de inte fyller någon direkt funktion - den största behållningen är inlägg från thevil.

Ursprungligen av Zimmerman:

varför tror så många att alla apples tillkortakommande är strategi? Dom här en prioriteringslista och betar av funktion efter funktion.

Du menar att alla tänkbara funktioner finns med på listan och att allt kommer läggas till så småningom? Nej, MMS finns nog inte med på den listan. Känns väldigt märkligt att utelämna en funktion som kommer dö ut, och sen lägga till den när den är ännu närmre sin död.

Utöver det så vill nog Apple att iPhone mer ska kännas som en dator än en klassisk mobil, och därför använda mail. Och att synka sina inkomna MMS till datorn känns som en krånglig extragrej förutom att synka mailen.

Vi får se vem som har rätt. Jag säger att MMS kommer med en update - inom ett år har iPhone MMS. Jag antar att du anser att copy/paste också är en utdöd funktion? Jag säger att det också kommer inom ett år. Även videofilmning kommer inom ett år.

Alla dessa funktioner - och många många till - står på listan. Apple har en roadmap och dom är nog inte så insnöade att dom tycker att en iPhone blir mindre dator om den har MMS (vad är då SMS? Eller VoiceMail? Jisses!). Tänkte dom så snävt på Apple's lab så skulle företaget vara dött för länge sedan

Nå - vi får se. Jag är dock helt säker på att jag har rätt. 100%. Hade inte MMS funnits så hade Apple uppfunnit det. Det är väldigt Mac'igt...iLife liksom :-D. Själv använder jag det mycket sällan...men jag förstår vad det är ändå och jag förstår att Email inte kan ersätta det på mycket, mycket länge eftersom vi med mail i nallen bara är en liten nördminoritet. Apple satsar på folklighet nuförtiden. Apple är även farmors företag.

Ursprungligen av Porcelina:

Du menar att alla tänkbara funktioner finns med på listan och att allt kommer läggas till så småningom? Nej, MMS finns nog inte med på den listan. Känns väldigt märkligt att utelämna en funktion som kommer dö ut, och sen lägga till den när den är ännu närmre sin död.

Utöver det så vill nog Apple att iPhone mer ska kännas som en dator än en klassisk mobil, och därför använda mail. Och att synka sina inkomna MMS till datorn känns som en krånglig extragrej förutom att synka mailen.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag antar att du anser att copy/paste också är en utdöd funktion? Jag säger att det också kommer inom ett år.

Varför antar du det? Det är ju en helt annan typ av funktion som GIVETVIS kommer komma.

Ursprungligen av Zimmerman:

Apple har en roadmap och dom är nog inte så insnöade att dom tycker att en iPhone blir mindre dator om den har MMS (vad är då SMS? Eller VoiceMail? Jisses!). Tänkte dom så snävt på Apple's lab så skulle företaget vara dött för länge sedan

Så du tror att MMS kommer komma till deras datorer också? Nej den blir inte mindre dator, men möjligheterna som MMS ger finns redan med mailen, vilket Apple kommer pusha för att man ska använda. Problemet med MMS är att det är meckigt att få över meddelandena till datorn på ett smidigt sätt, och sedan kategorisera dem enkelt. Mail (med MobileMe) löser detta exemplariskt, och det är så Apple vill att man ska göra.

Ursprungligen av Zimmerman:

Nå - vi får se. Jag är dock helt säker på att jag har rätt. 100%. Hade inte MMS funnits så hade Apple uppfunnit det. Det är väldigt Mac'igt...iLife liksom :-D. Själv använder jag det mycket sällan...men jag förstår vad det är ändå och jag förstår att Email inte kan ersätta det på mycket, mycket länge eftersom vi med mail i nallen bara är en liten nördminoritet. Apple satsar på folklighet nuförtiden. Apple är även farmors företag.

Oj så säker? Vågat. MMS känns inte så macigt tycker jag, ett särskilt protokoll för media som inte går att synka med datorn? Apple uppfinner få nya funktioner, de snarare implementerar funktioner på ett bättre sätt. I det här fallet är jag 99% säker på att de tycker Mail är mycket bättre än MMS, och därför räcker det med det.

Apple synkar inte ens sina egna Notes i iPhone :-D. (Idag).

Jag respekterar att du inte tror att Apple vill klämma in MMS i iPhone - att frånvaron av denna fuktion är ett medvetet val och en strategi. Men...dina argument och dina analyser är usla. Att email är 99% bättre (vilket det givetvis är) är självklart ingen som helst parameter för att avstå en annan funtion. Det är konsumentmönster som styr företags strategier i en marknadsekonomi. Det är därför Apple - som ett exempel - fasat ut Firewire i iPod-segmentet och gått över till 99% sämre USB. På Macar - där det ryms - kör man givetvis båda.
Hela dator/IT-kosmos handlar om att man har ALLT. Det är DET som ÄR typiskt för denna branch. Apple hjälper t.o.m. till att starta upp en Mac med Windows (BootCamp eller vad det heter). Dom berättar ingående hur man gör på sin sajt.
Hade MMS varit stort i USA så hade det funnits i första iPhone'n. Garanterat. Gör man en annan analys så förstår man inte denna värld. Apple är inte ett suicidalt företag. Dom anpassar sig som alla andra - annars hade dom inte funnits idag (det är därför dom högprioriterade att ta fram push för MS Exchange). MMS kommer - det låg bara längre ner på listan (Europa). Apple har bara en ändlig resurs när det gäller att ta fram både mjuk- och hårdvara. Detta har deras tekniska chef förklarat - att dom jobbar så snabbt dom kan och att dom betar av grej efter grej baserat på efterfrågan. Copy/paste är ett exempel...Varför fanns det inte från start? Dom borde väl ändå fixa biffen? Svaret är enkelt: Dom hann inte...och dom har ännu inte hunnit.

Vem har spridit myten/nyset om att Apple sågar MMS? Att dom menar att email ersätter MMS? Var kommer detta ifrån?

Ursprungligen av Porcelina:

Oj så säker? Vågat. MMS känns inte så macigt tycker jag, ett särskilt protokoll för media som inte går att synka med datorn? Apple uppfinner få nya funktioner, de snarare implementerar funktioner på ett bättre sätt. I det här fallet är jag 99% säker på att de tycker Mail är mycket bättre än MMS, och därför räcker det med det.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-27 22:51
Ursprungligen av Zimmerman:

Hade MMS varit stort i USA så hade det funnits i första iPhone'n. Garanterat. Gör man en annan analys så förstår man inte denna värld.

MMS användandet ökade med 60% i USA:
MMS usage up 60 per cent in US | Mobile Content | News by Mobile Entertainment

Så Apple är nog väl medvetna om detta. Jag tror det handlade om prioritet, att de helt enkelt inte haft tid. Exchange ActiveSync låg nog högst upp på listan just för att få med sig företag att använda iPhone.

Ursprungligen av Zimmerman:

Apple synkar inte ens sina egna Notes i iPhone :-D. (Idag).
Jag respekterar att du inte tror att Apple vill klämma in MMS i iPhone - att frånvaron av denna fuktion är ett medvetet val och en strategi. Men...dina argument och dina analyser är usla. Att email är 99% bättre (vilket det givetvis är) är självklart ingen som helst parameter för att avstå en annan funtion. Det är konsumentmönster som styr företags strategier i en marknadsekonomi. Det är därför Apple - som ett exempel - fasat ut Firewire i iPod-segmentet och gått över till 99% sämre USB. På Macar - där det ryms - kör man givetvis båda.
Hela dator/IT-kosmos handlar om att man har ALLT. Det är DET som ÄR typiskt för denna branch. Apple hjälper t.o.m. till att starta upp en Mac med Windows (BootCamp eller vad det heter). Dom berättar ingående hur man gör på sin sajt.
Hade MMS varit stort i USA så hade det funnits i första iPhone'n. Garanterat. Gör man en annan analys så förstår man inte denna värld. Apple är inte ett suicidalt företag. Dom anpassar sig som alla andra - annars hade dom inte funnits idag (det är därför dom högprioriterade att ta fram push för MS Exchange). MMS kommer - det låg bara längre ner på listan (Europa). Apple har bara en ändlig resurs när det gäller att ta fram både mjuk- och hårdvara. Detta har deras tekniska chef förklarat - att dom jobbar så snabbt dom kan och att dom betar av grej efter grej baserat på efterfrågan. Copy/paste är ett exempel...Varför fanns det inte från start? Dom borde väl ändå fixa biffen? Svaret är enkelt: Dom hann inte...och dom har ännu inte hunnit.

Vem har spridit myten/nyset om att Apple sågar MMS? Att dom menar att email ersätter MMS? Var kommer detta ifrån?

Vi får se, men jag tycker ditt resonemang kring Apples marknadsstrategi bara är svammel. Angående ditt datorkosmos som bygger på att man har "allt" så är Microsoft valmöjlighet och valfrihet i dess extrem, vilket ger sämre totalupplevelse. Apple är mindre valmöjlighet och mindre valfrihet, men därigenom en bättre totalupplevelse. Detta genomsyrar ALLT Apple gör.

Sedan är det såklart också så att iPhone utan MMS-funktion ändå köps av 99,9% av kunderna i målgrupperna, och därför skippar Apple det. Inte värt bekymret, inte minst eftersom mail i längden kommer ta över.

ps. Att Apple fasade ut Firewire-kompabilitet i iPod berodde inte på konsumentmönster, utan på att man då slapp en Firewire-kontrollerenhet i iPoden (nano), vilket kostade plats och pengar. Och eftersom det inte var en dealbreaker för kunderna, så gjorde det inget att man skippade den... ds.

Usla teser igen: 99,9% köper iPhone oavsett nästan vad som helst som "fattas". Detta är inget specifikt för MMS.

Varför valde Apple USB istället för FW när dom bara ville ha en kontakt av kostnads- och utrymmesskäl? Jo, PC-världen är USB USB USB USB. Tolalt USB. Det är DET som är poängen med mitt resonemang, Einstein.

Ursprungligen av Porcelina:

Sedan är det såklart också så att iPhone utan MMS-funktion ändå köps av 99,9% av kunderna i målgrupperna, och därför skippar Apple det. Inte värt bekymret, inte minst eftersom mail i längden kommer ta över.

ps. Att Apple fasade ut Firewire-kompabilitet i iPod berodde inte på konsumentmönster, utan på att man då slapp en Firewire-kontrollerenhet i iPoden (nano), vilket kostade plats och pengar. Och eftersom det inte var en dealbreaker för kunderna, så gjorde det inget att man skippade den... ds.

Ursprungligen av Zimmerman:

Usla teser igen: 99,9% köper iPhone oavsett nästan vad som helst som "fattas". Detta är inget specifikt för MMS.

Jag har inte påstått att det är specifikt för MMS, och det har ingen betydelse för resonemanget att de kunde skippat massa andra saker också. Snarare stärker det resonemanget, de vet att de kan skippa många saker, och gör det.

Ursprungligen av Zimmerman:

Varför valde Apple USB istället för FW när dom bara ville ha en kontakt av kostnads- och utrymmesskäl? Jo, PC-världen är USB USB USB USB. Tolalt USB. Det är DET som är poängen med mitt resonemang, Einstein.

Vad är poängen menar du? Är väl ingen som inte förstår varför de gick över till USB när iPods även började säljas till PC-användare.

Dra ner på dömandet, det ger bara intryck av att du är obetänksam.

Ursprungligen av Porcelina:

ps. Att Apple fasade ut Firewire-kompabilitet i iPod berodde inte på konsumentmönster, utan på att man då slapp en Firewire-kontrollerenhet i iPoden (nano), vilket kostade plats och pengar. Och eftersom det inte var en dealbreaker för kunderna, så gjorde det inget att man skippade den... ds.

Öh... Är det inte just det där som är ett konsumentmönster??? Om kunderna inte använder det, dvs det är ingen dealbreaker, så är det väl ett konsumentmönster? Om kunderna kräver det, så spelar det ingen roll om det kostar plats och pengar, man måste ha med det i alla fall...

Tänkte inte ge mig i kast med att avgöra vikten av MMS i den övegripange världsordningen. För mig personligen skulle det vara praktiskt med ett MMS-program i iPhone de ca 5ggr jag tar emot MMS och de 5ggr jag skickar MMS per år. Men eftersom det för mig är irriterande så sällan så är jag väldigt nöjd med iPhone som helhet.

Det jag tänkte tillföra diskussionen är den insikt jag fått i hur MMS fungerar och hur enkelt (= långt ifrån enkelt) MMS specifikationen är. Det kan även det vara en bidragande faktor till att Apple (hittills) valt att utelämna det.

Egentligen skulle jag vilja påstår att MMS inte egentligen är EN specifikation och EN standard eftersom olika mobiltillverkare och olika generationer av telefoner har helt olika och i många fall inkompatibla implementationer av Skapande och läsande av MMS. Det är en enorm skillnad mellan att skapa en SMS applikation och en MMS applikation. Har man redan webkit i botten är även en Emailapplikation mycket enklare att bygga.

Vill man vara rimligen säker på att ett MMS ska kunna visas på "alla" telefoner med MMS så är det inte mycket kul kvar att hurra över.
• MMSet ska helst bara vara en "sida" (ni vet man kan göra typ bildspel och sånt med MMS men det klarar inte alla telefoner).
• Bilden (det får då såklart även bara vara en bild per "sida" för bästa kompatibilitet) ska vara 160*120px.
• Ljudet (bara ett här åxå) får bara vara kodat med rätt risig codec (ej mp3 för bästa kompatibilitet).
• Texten (bara en här åxå) får dock vara väldigt lång så som lång-SMS funkar det rätt bra.

Video, bildspel och annat "hightech" funkar inte i alla telefoner och allt utöver den ganska låga grund-strukturen fungerar lite olika mellan telefoner vilket gör att exempelvis ett bra system för nyhetsbrev via MMS kodar om varje MMS efter den telefonmodell man förhoppningsvis lyckats ta reda på att mottagaren har. Vi i tekniktokiga Sverige har inte så stor andel dumma telefoner i dessa avseenden eftersom vi har ganska många "premium telefoner" (läs Nokia och SonyEricsson) i bruk.

Det jag vill säga med detta är att om Apple, med sina ganska höga krav på sig själva, vill bygga ett MMS-program så måste de bestämma hur de ska stödja den vilda flora av specifikationer och uppdateringar av dessa som finns. Detta sammantaget med hur man ska separera eller integrera MMS meddelanden med email och/eller SMS (och såklart den låga användningen av MMS på hemmamarknaden) gör att jag kan förstå att de valt att inte röra den delen... inte ännu i alla fall.

SwirlyMMS (för upplåsta orginal-iPhones) funkar utmärkt för mig och som tredje-parts mjukvara är den en mycket bra lösning för de som behöver MMS. Hade Apple släppt motsvarande hade nog inte kritiken låtit vänta på sig eftersom man då förväntat sig en annan integrering med telefonens övriga meddelande-funktioner.

(jag har inte haft något med SwirlyMMS att göra annat än som användare sedan i Mars.
)

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2008-07-27 21:17

SMS är en tjänst som funnits nästan lika länge som sökare/mobiltelefon. Det är om något en tjänst som funnits lika länge som 2.5" disketterna nästan. MMS däremot är en upgradering av sms då det kan skicka större mängd data.
Folk säger att det kvittar om mms finns med då det är gammal teknik, email är bättre osv. Men vad jag kan se har ingen sagt skippa sms som verkligen är GAMMALT.
Det finns olika komunikations metoder och inte alltid är det den bästa som slår igenom hur mycket man än pushar för det. Ta bara midiscen när det kom. Kunde enkelt konkurera med cd-r skivor men cd-r vann trots att det var sämre teknik. Bara för att något är bättre osv betyder inte det att det vinner. Mail kanske fungerar bässt men jag har då alldig träffat någon som bett om min mail när dom lägger in mitt mobil nummer på sin telefon.

Jag tycker det är ganska kul att telfonen faktiskt saknar MMS och mycket annat, inte fasiken tar det stora apple 1 år att utvekla en bra och fungerande mms klient till iphone. Kvittar om dom har son road map eller inte så lång tid tar det bara inte. Så vitt jag vet släpper inte nokia en smart phone utan mms t.ex för att sedan lägga till det i en senare mjukvaru updatering. Det finns där när man köper den. Det finns äldre telefoner idag som har dessa funktioner likaså en MAIL klient som fungera bra osv. Här är nog den bästa länken jag sett om allt detta: The iPhone is a piece of shit, and so is your face.

Senast redigerat 2008-07-27 21:27
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-27 22:34
Ursprungligen av Exstaz:

Det är om något en tjänst som funnits lika länge som 2.5" disketterna nästan.

Jasså, när uppfanns 2.5" disketterna? Visste inte ens det fanns några på 2.5".

SMS började komma i början på 80 talet i alla fall.
Källa

Bevaka tråden