Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alias för mail, wildcards, och forwarding av flera adresser till samma konto

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har tidigare använt Kerio och Communigate för att köra mailserver, nu tänkte jag prova Mac OS X Servers egen. Jag kör Mac OS X Server 10.4.

Jag har läst i tre manualer och letat efter svaret på min fråga, men hittar det inte, manualerna är: MacOSXSrvr10.3_WebTechnologiesAdmin.pdf, Mail_Service_v10.4.pdf och User_Management_Admin_v10.4.pdf.

Jag har en server med flera domäner, dessa är upplagda i DNS'en och alla domäner är förkryssade att denna maskin är mailserver med prioritet 10.

Så här långt har jag kommit:

1. Startat mailservern gjort vanliga inställningar.
2. Angett att användaren Ola Andersson (shortname ola) skall ha mail.
3. Under Mail > Settings > Advanced > Hosting har jag kryssat för "Enable virtual hosting" och sedan lagt till alla domänerna där. Detta gör att mail till användaren Ola Andersson på adresserna ola@domän1.se och ola@domän2.se kommer till samma konto.
4. Jag har en användare till (säger vi) som heter Ola Nilsson (shortname olan) och jag har lagt in det så att mail till Ola@domän1.se går till Ola Andersson genom att ange just Ola@domän1.se som ett shortname på användaren Ola Andersson. Genom att även ange ola@domän2.se på användaren Ola Nilsson så går mail till ola@domän2.se till denne. Så långt har jag kommit med hjälp av manualerna och förstått att man på så vis kan knyta en epostadress på en domän till en viss person.
Nu kommer vi till min fråga:
Om jag vill att mail till alla varianter av kontonamn (före @) för flera domäner skall komma till Ola Andersson, hur gör jag det? Jag menar att tex hostmaster@domän1.se, postmaster@domän1.se, sjakhdak@domän1.se alla skall gå till Ola Andersson. Jag vill även att det skall vara så på flera olika domäner för att slippa sätta upp flera onödiga konton. Hur skriver man alltså en wildcard-regel, catch-all-alias, unknown name-regel eller en forwarding som fungerar på det viset (anger lite olika namn här så att någon som letar efter något liknande skall kunna hitta det). Jag skulle vilja skriva något i stil med *@domän1.se och *@domän2.se och *@domän3.se osv, men ser inte hur jag kan göra det eller om *-tecknet accepteras som wildcard i shortnames.

Jag hittade ingen tråd om detta.

Som vanligt är jag tacksam för all hjälp.

Har inte testat detta själv, men det är standard Postfix, så det bör funka:
(Från Mail Service manualen sid 70:)

Forwarding Undeliverable Incoming Mail
You can have mail service forward messages that arrive for unknown local users to
another real local person or a group in your organization. Whoever receives forwarded
mail that’s incorrectly addressed (with a typo in the address, for example) can forward it to the correct recipient. If forwarding of these undeliverable messages isn’t explicitly
enabled, the messages are returned to sender.
To set up forwarding of undeliverable incoming mail:
1 Open /etc/postfix/main.cf in a text editor.
If you aren’t comfortable using a terminal text editor like emacs or vi, you can use
TextEdit.
2 Find the line that reads “luser_relay.”
3 Remove the hash character (“#”) at the beginning of the line, if present.
4 Edit the line to add the user name, alias, or group of the destination account after the
equal sign (“=”).
5 Save your changes.
6 Reload the mail server.

Stort tack, skall testa det.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-01-23 20:44

Fast såntdär, tillsammans med wildcard-adresser, är ju lite mardröm om man blir spammad till tusentals adresser i en domän. Hoppas du har schyst antispam-mjukvara.

Johanf - du har rätt, men å andra sidan hör det till praxis att vissa epostadresser skall finnas tillgängliga på en domän, tex hostmaster, postmaster, info, webmaster osv. Jag söker en enkel metod att skapa dessa och styra alla till samma konto. Jag har också bra spamfilter.

Johan S - tack för länken, det där är samma info som finns i manualen som jag redan läst och som är bakgrunden till min punkt-lista i mitt första inlägg. Dock provade jag inte den andra postfix-metoden som finns med där i, bara den första.

Tänkte uppdatera denna tråd med lite ny information som jag nyss lärt mig.

Jag, i likhet med några andra, lider av sjukan att registrera domäner lite hipp som happ. Nu när jag har 27 stycken borde jag gå med i någon supportgrupp tror jag... Tur att vi har en här på 99.

http://www.99.se/nnamn/97792-nsjuka.html

JAG HAR LYCKATS (I MAC OS X SERVER 10.5 ALLTSÅ)
1. Att epost till mina virtuella domäner går till mitt epostkonto på min mailserver.

2. Att jag har en domän som accepterar vad som helst före @-tecknet så att det också går till mig. Det är bra när jag bygger databaslösningar som mailar saker. Då kan jag skapa "unika" adresser i databasen (ola_kan_allting_001@mindomän.se) och testa dem. Fiffigt för att experimentera helt enkelt.

Man kan också använda det för att registera sig på olika ställen på nätet och ange var det var någonstans i epostadressen Då kan man om det visar sig att den adressen genererar en massa spam helt enkelt spärra den med en mailregel, tex ihavealargeknobsupportgroup.com@mindomän.se. Haha.

GUIDE FÖR ATT FÅ POSTFIX (MAILSERVERN I LEOPARD) ATT ACCEPTERA MAIL TILL VIRTUELLA DOMÄNER

Det finns två metoder: dels med inbyggda adminverktygen och dels genom att pilla lite i config-filer. Har du bara ett par stycken domäner så är det lättare med det förra. Har du flera domäner så kan det vara lättare med det senare.

Denna manual var till stor hjälp:
http://images.apple.com/server/macosx/docs/Mail_Service_Admin_v10.5_2nd_Ed.pdf

Övriga Mac OS X Server manualer har numera flyttat till denna sida:

Apple - Mac OS X Server - Resources

METOD 1: MED INBYGGDA ADMINVERKTYGEN
1. Du behöver under Server Admin > Mail > Settings > Advanced > Hosting
* Kryssa för "Enable virtual hosting"
* Lägga in domänen (detta skriver in domänen i en fil som ligger här: /etc/postfix/virtual_domains ) när du sparar.

2. i Workgroup Manager > Accounts > (Markera din användare) > Fliken "Basic" i rutan för short names dubbelklicka nedanför det namn som som redan står där. Ange en komplett epostadress här, dvs kontonamn@domännamn.se. Lägg till flera enligt behov.

Under fliken "Mail" är det förstås också markerat "Enabled"?

I rutan för Mail server på samma flik "Mail" verkar flera olika saker fungera, "localhost", serverns riktiga namn eller mailserverns namn. Någon grej som har en A-record i en DNS någonstans skulle jag gissa är vad som krävs i den rutan. Avsluta med Spara stäng osv.

3. Du kan behöva starta om mailservern i Server Admin.

4. Detta förutsätter förstås att det för domänen finns en MX-record som pekar på den här maskinen i en DNS som har hand om domänen.

5. Catch-all adresser, dvs vadsomhelst@domän.se går inte att lägga in på det här viset, se nästa metod.

METOD 2: GENOM ATT SKRIVA LITE I TEXTFILER SOM POSTFIX (MAILSERVERN) LÄSER

1. Om du har gjort steg 1 i föregående, så skall du behålla krysset, men tag bort domänerna du har lagt in. Du skall skriva dem i en fil istället.

2. Har du gjort steg 2 i föregående så skall du ta bort extra shortnames, du skall skriva dem i en fil istället.

3. Logga in som root på maskinen. Det händer en massa konstiga saker med rättigheterna på filen vi skall redigera annars, att vara admin räcker inte. Det verkar finnas någon säkerhetsgrej som när du ändrar rättigheten på filen så tar det 5-10 sekunder innan rättigheten du lade till tas bort.

4. Gå till mappen /etc/postfix/ (I Finder Gå > Gå till folder ). Öppna filen virtual med Textredigeraren.

5. Lite info: Kommentarer inleds med #, använd inte heller åäö i filen, de blir knas.

Har du domäner med åäö så skall du använda domännamnet som inleds med xn-- osv, dessa fungerar. åäö-domäner verkar inte göra det, för att åäö blir knas i filen.

Lägg till rader på det här formatet:

# DOMÄNENS NAMN (EN KOMMENTAR TILL DIG, SÅ DET BLIR LÄTT ATT HITTA I FILEN)
[domänens namn] [vadsomhelst]
[adressen, dvs kontonamn@domänensnamn] [verkligt "shortname" på en användare som skall ha mailen till adressen]

Exempel

# ALLTOMMIG.NU
alltommig.nu virtual
ola@alltommig.nu ola
pamela@alltommig.nu pamela

I Apples manual står det att man skall använda ordet virtual, så jag gör det. Men det står i man-sidan för det hela att vad som står där inte spelar någon roll, förutom att det måste stå något. Det har med hur filen processas att göra.

Raden alltommig.nu virtual är alltså en sorts rubrik/indelare för vad som kommer efter, vilket betyder att filen kan processas domänvis eftersom först kommer domänen, sedan epostadresserna för den domänen, sedan skall det komma en ny rubrikrad/indelare osv.

6. Lägg till fler domäner, adresser på samma form efter varandra.

7. Vill du ha en catch-all-adress? I så fall ser raden ut så här:

@alltommig.nu ola

Jo, om du behöver en catchall-adress på din default-domän så visar det sig när jag testade nyss att det går alldeles utmärkt att lägga till default-domänen för mailservern i denna lista och skriva in en catch-all-adress för den.

Jag trodde det kanske hade att göra med alias-filen att göra men det gör det inte, alias är något annat. Jag trodde också att det bara är virtual-domäner som skall finnas i denna fil, men så är det inte heller, det fungerar. Defaultdomänen anges i Server Admin > Mail osv...

8. Spara och stäng filen.

9. Starta terminalen. Ppostfix måste vara igång, vilket du kan ordna med Server Admin. Du skall skriva ett kommando som bygger om textfilen till en liten databas som Postfix kan söka i fortare än att leta i textfiler (virtual.db heter den och finns i samma mapp) och sedan ett kommando för att få postfix att ladda in databasen (vilket behövs om postfix är igång). Kommandot är:

postmap /etc/postfix/virtual

och sedan

postfix reload

10. Nu kan du testa att skicka mail.

11. Jag har lagt in detta stycke i min virtual-fil så att kommandona är lätta att hitta när jag behöver dem.

# VIRTUAL HOSTS FILE
# COMMANDS TO DO IN THE TERMIANAL WHEN THIS FILE IS UPDATED
# postmap /etc/postfix/virtual
# postfix reload

Lycka till!

Senast redigerat 2008-07-28 15:01

Martin mailade mig en lösning på att jag får ett felmeddelande som lyder:

Diagnostic-Code: X-Postfix; mail for mammals.se loops back to myself

...när jag mailar min defalt-domän på min egna mailserver från en annan domän jag har som ligger på Mac.se-servern.

Länken är denna:
http://www.topology.org/linux/postfixloop.html

Artikeln ovan beskriver en lösning på loopback-problemet vilken är att ändra i main.cfg.

I slutet på artikeln står även och det är det som är intressant, att en annan lösning på samma problem är att sätta upp virtuella domäner och då ta med serverns default-domän bland dessa. Vilket jag ju råkade göra i alla fall utan att veta att det var det som löste loopback-problemet för mig. Grejt!

Nämner det här om någon söker på loop back postfix.

Senast redigerat 2008-07-28 14:55
1
Bevaka tråden