Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

I behov av köpråd Lacie external bricks

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag står inför att köpa en extern hårddisk för superduper och allmän backup på allt som "pågår" alltså som samtidigt ligger på datorn.. den kommer troligtvis inte vara ikopplad hela tiden och kommer nog spendera sin tillvaro på mitt skrivbord. Jag stod i begrepp att köpa en för någon månad sedan men hittade inte någon som kändes bra..Jag är ganska petig tror jag, den ska vara snygg..

LaCie - Brick Desktop Hard Drive - Hi-Speed USB 2.0
LaCie - Golden Disk - Hi-Speed USB 2.0
LaCie - Hard Disk, Design by Neil Poulton - Hi-Speed USB 2.0

Jag står mellan de här tre för att de är alla raka och känns stabila. När jag var i butiken tänkte jag rakt inte köpa den svarta för den var för glansig och skulle se alldeles dirty ut. Nu hittade jag den i guld och den kan man ju säga samma sak om bara det att den är lite mer..ehm..annorlunda? samma sak med legobiten, det skulle vara en vit då.

Smaken är som baken men hur är de prestanda-mässigt?
Några för o nackdelar dem emellan?

Någon som kan ge ett gott råd?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-06 23:48

Jag har nog snöat in lite på My Book Studio II annars. 1 TB versionen kostar lite drygt 2 papp men då har du en rätt säker backup-lösning. WD lämnar 5 års garanti (3 fler än LaCie) och du får själv öppna lådan och byta en trasig disk utan att garantin ryker. Om du kör i raid1 läge och har 500GB effektivt utrymme så måste båda diskarna krascha nästan samtidigt för att du ska förlora din data. Rätt ekonomiskt och säkert. Personligen tycker jag att den är rätt snygg. Den tar också rätt liten plats på skrivbordet och är nästan knäpptyst. Den har dessutom firewire och esata. Den är inte lika stilren som LaCie's diskar men jag gillar den skarpt.

Ok ok, nu ska jag vara tyst! Förlåt, förlåt för att gick SÅ off-topic nu! Jag kunde bara inte hålla mig...

Jag håller med dig...i princip... bara att jag inte tycker de är snygga..de är liksom inte fula heller..bara inte stilrena... hörde något om att man kunde spara till en sån trådlöst? Stämmer det?
Jag skulle ha köpt en (utan att ens ha sett den, när jag köpte min MBP) men de hade ingen inne så det var väl ödet.. 2 papp är ett papp för mycket för mig dock..

Jag dömer inte ut den, jag ska titta på och känna på den. Den är inte så mycket större än de andra... så jag lägger den till alternativen..

(jag är petig till naturen när det gäller sånt här, jag pluggar till designer....)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-07 00:45

Designer och designer...
USB är inget bra gränssnitt för hårddiskar. Firewire ska det vara enligt mig.
Jag har ett par såna där MyBook terrabajt-diskar. Inte särskilt snygga, men bra. Ljudlösa, snabba och hittills pålitliga.

firewire känns bara som lite overkill.. ska inte skriva direkt till disken genom PS tex..bara backup'a mitt i projekten så man slipper bränna halv-tids-cd-skivor om du förstår vad jag menar?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-07 00:57
Ursprungligen av klarabara:

firewire känns bara som lite overkill.. ska inte skriva direkt till disken genom PS tex..bara backup'a mitt i projekten så man slipper bränna halv-tids-cd-skivor om du förstår vad jag menar?

Förstår precis vad du menar, men USB på hårddiskar är inte bra. USB är för möss, tangentbord och annat inmatningstjafs.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-07 01:09
Ursprungligen av Konrad:

Förstår precis vad du menar, men USB på hårddiskar är inte bra. USB är för möss, tangentbord och annat inmatningstjafs.

Gammal myt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-07 08:55
Ursprungligen av DaPhox:

Gammal myt.

Tja, både och skulle jag vilja säga. I och med bytet till intel har skillnaderna jämnats ut och USB kan t.o.m. slå FW400 i sällsynta fall men USB drar ändå rätt mycket mer CPU vid överföring (FW nästan ingen alls) och har ofta lägre effekt. FW kan man dessutom oftare seriekoppla. Jag antar dock att det inte är särskilt relevant i det här fallet. Jag tycker nog som du också, ta den som är snyggast.

Edit: Trådlöst vet jag inget om, de är kompatibla med Airport Extreme men det är väl inget speciellt ovanligt längre.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-07 16:45
Ursprungligen av Konrad:

Förstår precis vad du menar, men USB på hårddiskar är inte bra. USB är för möss, tangentbord och annat inmatningstjafs.

Ska man bara använda disken som backupdisk kan man lika gärna använda en USB 2.0-disk. Processorn belastas lite mer men det är enda nackdelen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-07 01:08

Ta LaCie'n du tycker är snyggast! Har inte hört att det ska vara nån skillnad på dem. USB räcker gott & väl. USB'n är ju nästan lika snabb som Firewire numera, som kostar mer än det smakar. Personligen är jag väldigt svag för Golden, den är oerhört clean & fulsnygg på nåt sätt.

(Har själv en bärbar "Rugged" (också fulsnygg) så jag slipper ha strömsladd eftersom den kan drivas av USB-porten. Lätt att ta fram/stoppa undan.
*MyBooks'en är ärligt talat f.ö. råfula & "matchar" inte Mac alls. Är estet tyvärr).

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-07-07 17:27

iom senaste firmware på airport extreme så kan du använda din externa disk inkopplad till airporten som timemachine disk. låter för mig som det smartaste alternativet. köra trådbundet första backupen när det är mycket o sedan trådlöst övrigt.

jag har ingen airport/capsule annars hade jag slängt in min 1tb disk där då man inte kan backa upp mot valfri hårddisk på nätverket. .har kört den där kommandoraden som gör att man ser nätverksdiskar i timemachine men får den inte att göra backup.. men men...

jag har en LaCie - Desktop Hard Disk - Hi-Speed USB 2.0 och är nöjd med den.. men trådlösa backuper för timemachine vore ändå bättre. då jag nu inte får backup oftare än jag har disken inkopplad.

wow! tack för alla fina svar!

Jag ska höra med Lacie när jag kommer tillbaka till sverige vad de har, det verkar inte som om lego-biten säljs längre och här i holland har jag inte sett till en golden..

Tänkte uppdatera här, det vart varken eller!

Det slutade med att ingen av de jag ville ha fanns utom little disk och då vart det mer prisvärt med en western digital! Så det vart en passport trots allt! 160gb rosa. Den dag jag får tag på en pastell-grön så addar jag en sån, sen en vit och kanske en gul.

Jag kommer ha som ett bibliotek med färger!

1
Bevaka tråden