Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook G4 14" 1GHz känner inte av intern HD

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-20 17:12

Tja,

Jag fick en iBook G4 14" 1GHz av en kompis. Han köpte en Macbook eftersom iBooken var "trasig". Problemet var att hårddisken kom och gick, oftast dök det blinkande frågetecknet upp när han startade datorn. Jag testade att starta datorn med ett system på en FW-disk och det funkade så jag gick vidare och köpte en
ny disk och bytte ut den interna (sjuuukt mycket skruvar). Det funkade (i två dagar)... Sedan kom blinkande frågetecknet upp igen. Startade från Systemskiva och körde Skivverktyg och kollade Systeminformation men den nya interna disken
dök inte ens upp i listan. Nu har jag kört datorn med den externa FW-systemdisken i två dagar och helt plötsligt så dök "Macintosh HD" (den interna) upp igen... Va???

Fick en Apple Service Diagnostic CD (v. 2.6.3) av en kompis men när jag startar från den så kommer det upp en dialog där det står "•Doesn't support this machine•". Laddat ner Apple Hardware Test från info.apple.com men det blir
samma dialog där. Har någon nån idé? Jag skulle kunna låta det vara men tänkte
ge datorn till syrran och då får den inte bugga.

Apple Hardware Test (och förmodlgen även Diagnostic CD) är maskinspecifika och måste vara till just di iBook.

Då det tydligen inte är fel på hårddisken (som även jag skulle trott) skulle det kunna vara moderkortet (ngon lödning?) som är risigt.

Ta en chansning och ring Apple för att kolla om ditt moderkort är täckt av den inte helt officiella "förlängda garantin". Annars är det nog till att köra med extern HD om du inte vill kosta på den en ohemult amssa pengar. Som det är nu måste man ju ändå säga att den är prisvärd (då du tydligen fick den gratis).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-20 19:46

Billig, förutom ny hårddisk och mer minne (ej installerat än). Det är ju alltid risker man får ta med datorer, speciellt beggade bärbara.

Det skumma med AHT är att jag laddat ner från apples hemsida enligt deras maskin-kompabilitetslista men icke då...

Förra ägaren pratade med apple om just detta men ingen förlängd garanti.

Fick ett förslag att testa att koppla hårddisken till optiska enhetens kontakt, vet egentligen inte vad det skulle ge. jag verkar inte kunna påverka diskens försvinnande, den bara försvinner oprovocerat. Så galet mycket skruvande för att testa. Sen vet man (jag) ju inte säkert att det är samma kontakt till hd som dvd...

Tror inte att det bara är att koppla om ett par kablar - åtminstone inte den minnesbild jag har av iBookens innanmäte (jag har en 12" 1,2 GHz).

Kanske en liten-men-snabb 2,5"-disk i FW-kabinett är en acceptabel lösning? Gärna med två portar så att det går att seriekoppla till ytterligare en FW-disk för backup, videokamera etc. En av mina smådiskar är sådan, men kommer inte ihåg märket (har den inte hos mig just nu men kom från Komplett.se).

Var hittade du AHT? Jag skulle behöva AHT till en PM G4 jag inte har originalskivorna till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-20 20:10

Det lutar nog åt externhållet. AHT finns på: Apple Hardware Test Images

Tack för länken. Tyvärr verkar min PM G4 Yikes! vara för gammal då den inte är listad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-20 21:37

Jag kommer inte ihåg när de införde AHT-diskarna, men Yikes var ju ett tag sedan...

1999!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-21 15:12

En evighet

1
Bevaka tråden