Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cydia - Installers efterträdare

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Habo
  • 2008-07-20 02:40

När alla som kör 2.0 firmware på sin gamla eller nya iPhone/Touch är det Cydia som gäller istället för gamla Installer!

Cydia bygger på Debians pakethanterare APT (Advanced Packaging Tool) och Installer bygger på att läsa XML och RSS.

Alla gamla installer-sources fungerar inte.

Det första jag noterar är hur pass lite Cydia innehåller. Det enda jag finner är terminalapplikationer faktiskt.

Finns det fler sources till Cydia?
Kommer det ta tid att "porta" alla gamla Installer-program till Cydia?
Som det ser ut nu är det knappt värt att uppgradera sin gamla iPhone till 2.0 på grund av att man då går miste om allt trevligt som Installer innehåller.

Cydia prints:
http://uppladdning.net/bilder/0/d025a7c37825d583dae27ea55cac50c2.PNG
http://uppladdning.net/bilder/0/e166167fb30fcb89c75c1b89f4e29bd5.PNG

// soft

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-20 09:50

Jag får upp hur mycket program som helst i Cydia. Testa PwnageTool

Det är såklart det han har gjort. Hur skulle han annars ha fått in Cydia?

eller instalera installer genom Cydia;)

Ursprungligen av marc1301:

eller instalera installer genom Cydia;)

finns inte

  • Medlem
  • 2008-07-28 03:36
Ursprungligen av marc1301:

eller instalera installer genom Cydia;)

Jag förstår inte går det verkligen att använda gamla installer genom Cydia?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-28 05:21
Ursprungligen av Azwaw:

Jag förstår inte går det verkligen att använda gamla installer genom Cydia?

Nej.

Och om Cydia hänger sig är det som sagt bara att hålla in home och power tills telefonen startar om. Drygt, ja, men det funkar iaf. Dessutom fortsätter Cydia ifrån det stället du var på i nedladdningen nästa gång du startar det.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-28 08:47
Ursprungligen av Azwaw:

Jag förstår inte går det verkligen att använda gamla installer genom Cydia?

Nej den gamla Installer fungerar inte. Cydia fungerar bättre tycker jag så jag saknar inte Installer. Och om det blir lika dåligt som installer 1 så hoppas jag att det aldrig kommer.

//Rob

Cydia verkar betydligt segare än installer måste jag säga

Och så hängde den sig när jag skulle ha in open SSH

Det hänger sig titt som tätt.
Har bara lyckats installera 2 av 5 uppdateringar.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-20 13:39
Ursprungligen av Carlisle_united:

Det hänger sig titt som tätt.
Har bara lyckats installera 2 av 5 uppdateringar.

Det kommer nog ta ett tag innan de får ordning på allt i 2.0.

Ja det tar det nog.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-20 16:17

De flesta (alla?) dagens cydia applikationer är för 1.1.4 och tidigare. Tror inte att det finns några för 2.0 än. Bara att vänta tills alla program är portade.

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-07-20 16:23

Kom en uppdatering i morse till Cydia med några fler saker och jag har lyckats lägga in OpenSSH och NES och testat spela NES-spel.

(För övrigt gjort detta på en kompis iPhone 3G då jag vill vara på den ljusa sidan)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-20 16:47
Ursprungligen av soft:

Kom en uppdatering i morse till Cydia med några fler saker och jag har lyckats lägga in OpenSSH och NES och testat spela NES-spel.

(För övrigt gjort detta på en kompis iPhone 3G då jag vill vara på den ljusa sidan)

OpenSSH - vad är det för lösenord som gäller? Är det bytt i 2.0?
Edit: svaret är "alpine"

Senast redigerat 2008-07-20 17:20
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-23 14:37

håller med om att det är sjukt instabilt. Uppdatering=ibrick tills batteriet tar slut, mer eller mindre. Men det kanske blir bra när man efter många omladdningar fått in uppdateringar som finns tillgängliga, men det känns segt att behöva göra det med risken att man blir av med luren ett par timmar.

Har även studerat en del videos om pwnagetool, där har dom en hel lista med installer och program i advanced läget, men när jag gör är listan tom och det kommer upp ett meddelande att det inte är tillgängligt trots senaste version. Någon som har haft samma problem/har?

Undrar med om samma pack med NES spel funkar i den nya NES?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-23 14:44
Ursprungligen av TFP:

håller med om att det är sjukt instabilt. Uppdatering=ibrick tills batteriet tar slut, mer eller mindre. Men det kanske blir bra när man efter många omladdningar fått in uppdateringar som finns tillgängliga, men det känns segt att behöva göra det med risken att man blir av med luren ett par timmar.

Har även studerat en del videos om pwnagetool, där har dom en hel lista med installer och program i advanced läget, men när jag gör är listan tom och det kommer upp ett meddelande att det inte är tillgängligt trots senaste version. Någon som har haft samma problem/har?

Undrar med om samma pack med NES spel funkar i den nya NES?

Kan inte säga att Cydia är instabilt. Har låst upp 3 iPhones och bara en gång har telefonen hängt sig när jag uppdaterade cydia. Tryckte på sleep och home knappen 10 sek, telefonen stängde av och sen startade jag om den. Sen gick allt perfekt att uppdatera. Har faktiskt mindre problem med cydia än med installer då man verkligen kunde förstöra systemet.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-23 15:09

Jag har inte haft några problem med Cydia alls. NES fungerar perfekt. Och även Make it Mine som releasades idag.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-27 23:23

En ny installer verkar vara på G:
blog.iphone-dev.org | Installer 4

Ursprungligen av Jetwash:

En ny installer verkar vara på G:
blog.iphone-dev.org | Installer 4

Oh, ser nice ut ju!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-31 18:25
Ursprungligen av Erik Dungert:

Oh, ser nice ut ju!

När den väl kommer finns inga program i repository. Så jag kommer nog inte att installera installer.app. Cydia fungerar utmärkt.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-31 13:07

Någon som provat BossPrefs i Cydia? SSH går att stänga av, men hur är det med Gprs/Edge?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-31 14:43
Ursprungligen av kia2:

Någon som provat BossPrefs i Cydia? SSH går att stänga av, men hur är det med Gprs/Edge?

Det fungerar också men tar ca 30 sek. att stänga av.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-05 07:10
Ursprungligen av Robo-X:

Det fungerar också men tar ca 30 sek. att stänga av.//Rob

Jag fick det inte att fungera. Men nu rapporterar bossen att det finns en uppdatering som gör att det fungerar. Och snabbt skall det gå också!
BossPrefs 2.08b Update - iPhone News & Review

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-31 23:49

Finns det egentligen någon anledning att jailbreakea sin iPhone 3G?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-01 00:48
Ursprungligen av Spiken:

Finns det egentligen någon anledning att jailbreakea sin iPhone 3G?

Inte nu iaf. Cydia är ganska dött.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-01 01:54
Ursprungligen av tram:

Inte nu iaf. Cydia är ganska dött.

Du har ingen aning. Många program som fanns i installern finns nu direkt i AppStore. Vissa program som kommer aldrig att finnas i AppStore finns redan i Cydia, BossPrefs, Customize, NES, ScummVM och många fler kommer. Men eftersom man kan tjäna pengar om man ger ut program genom AppStore är det många program som kommer aldrig att uppdateras för cydia/installern.

//Rob

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-01 11:19
Ursprungligen av Robo-X:

Du har ingen aning. Många program som fanns i installern finns nu direkt i AppStore. Vissa program som kommer aldrig att finnas i AppStore finns redan i Cydia, BossPrefs, Customize, NES, ScummVM och många fler kommer. Men eftersom man kan tjäna pengar om man ger ut program genom AppStore är det många program som kommer aldrig att uppdateras för cydia/installern.

//Rob

Jo jag har aning och jag sa ganska dött. Tex BossPrefs är ju inte ens helt färdigt för 2.0, enda anledning att det är släppt är ju pga. SSH. Och det finns också bara mig veterligen för dom som använder Cydia.

Men det jag menade var ju att han kunde vänta, för det fanns inte så mycket upphetsande grejer i Cydia ännu.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-01 16:33
Ursprungligen av tram:

Jo jag har aning och jag sa ganska dött. Tex BossPrefs är ju inte ens helt färdigt för 2.0, enda anledning att det är släppt är ju pga. SSH. Och det finns också bara mig veterligen för dom som använder Cydia.

Men det jag menade var ju att han kunde vänta, för det fanns inte så mycket upphetsande grejer i Cydia ännu.

Så du menar att BossPrefs kommer att finnas klart när installer släpps och du kan installera alla gamla program? Då drömmer du. Den enda fördelen med installer är att man kan enkelt lägga till egna repositories. I cydia går det också att göra men då måste man hantera en text editor.

Alla program måste skrivas om för firmware 2.0. Om dom nu installeras med installer eller cydia spelar ingen roll.

//Rob

Bevaka tråden