Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

batteriproblem på iBook g4

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har en ibook g4, drygt två år gammal och nu har batteriet flippat ut totalt.

enligt mätaren i linjalen är batteritiden knappt två timmar, vilket ju är ungefär vad man kan förvänta sig av en två år gammal mac. problemet är dock att batteritiden i realiteten är ca 5 minuter och när tiden gått stänger datorn av sig helt, utan att förvarna eller gå över till reservbatteriet först, som den alltid gjort innan.

detta är sjukt irriterande eftersom det leder till att massa saker försvinner när man vill flytta datorn osv. samt att klockan alltid ställer om sig till strax efter nyår 1970.

vad är felet och vad kan man göra åt det? finns det nya batterier att köpa? var och för hur mycket?

  • Medlem
  • Löddeköpinge
  • 2008-07-15 00:54

Ett nytt batteri kostar runt 1200 kronor i Sverige.

Felet är att batteriet är slut. Det går bara att ladda ett visst antal gånger innan kapaciteten blir så låg att det du nämner händer. Min iBook dör på samma sätt.

Du kan kolla om du har rätt till batteribyte.
https://support.apple.com/ibook_powerbook/batteryexchange/main?id=qp

Sök lite på "rekonditionera batteri" (typ ladda ut, ladda upp, låt vila) så kanske du kan få ut några droppar till.

Men har batteriet gått flera hundra laddcykler är det nog kört. Kolla statusen med coconut-flavour.com - [coconutBattery 2.6.3]

Mitt iBook G4-batteri har dock klarat sig hyfsat (utbytt under programmet som länkades ovan).

  • Medlem
  • Löddeköpinge
  • 2008-07-18 21:45

Ja jösses.

coconut visade cirka 63000 mAh när laddaren var i.

Jag drog ur laddaren och efter femton sekunder dog datorn.

I med laddaren och efter omstart visade coconut på 97 mAh i batteristatus...

  • Medlem
  • Löddeköpinge
  • 2008-07-18 21:46

378 laddcykler och 42 månader.

Batteriet är slut. Verkar dessutom som en eller flera celler helt har lagt av = aldrig tillräckligt hög spänning och urballad Coconut-rapport.

Köp nytt eller annonsera efter ett bättre begagnat på forumet.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-19 19:25

Har du kollat om ditt batteri kvalificerar sig för apples ersättningsprogram?
https://support.apple.com/ibook_powerbook/batteryexchange/main?id=qp
I så fall kan du ju byta ut ditt gamla (och eventuellt explosionsbenägna) batteri mot ett nytt gratis.

1
Bevaka tråden