Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express och betongväggar

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har skaffat mig en airport express sen några veckor och har haft en hel del strul med den. Nu har strulet blivit så kompakt så jag orkar inte bry mig och har dragit kabel genom hela lägenheten. Ser förjävligt ut.

Modemuttaget är i ena änden av lägenheten och i andra änden står min iMac. Saken är den att Airport Expressen tappar kontakten. När jag testar med min iBook i samma rum går det finfint, men i "datorrummet" är det dött.

Stämmer det att betongväggar kan störa ut signalen? Eller beror problemet på interferens med andra modem i huset? Det finns ganska många. Hur åtgärdar jag isåfall interferensproblemet?

Tacksam för svar.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-16 22:14

Man får ha två, sätta upp en mitt emellan som relästation.
Så har jag det.
Betongväggarna stör inte ut signalen, men signalen kan inte tränga genom tjocka väggar.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-07-17 07:41

För stationära datorer så vinner alltid kabel i längden, den är driftsäker och snabb. Så dra en kabel till iMac:en men tänk på att vara försiktig och inte göra skarpa veck på kabeln i hörn och dörrar.

Ja allt dämpar signalen och metall dämpar mest, men även kompaktare material som tegel och betong dämpar en hel del. Bor du i ett nytt hus så finns det även relativt nya normaler som säger armering i betonggolvet ska jordas vilket dämpar signalen ännu mer.
Sen så är det inte bara dämpning av wlansignalen som kan ställa till det då den kan få problem av att få både signal från sändaren och en signal som stutsat mot något först.

Ett exempel på att signalen dämpas i telgelväggar är från mitt förra jobb där testade jag inför ev wlan utbyggnad men signalen gick bara genom två tegelväggar på 600mm innan den var för svag för att få kontakt.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-17 10:42

Innehåller betongväggen armeringsjärn så kan den dämpa rätt ordentligt. Jag håller med om de goda råden ovan - använd kabel så långt det är möjligt och trådlöst bara då du inte har något annat val.

En extra uppkoppling kan annars lösa problemet med den trådlösa delen. Det viss äga du ansluter och sätter upp en anslutningspunkt ytterligare - för att så att säga sprida signalen.

Sedan kan du ju gå igenom inställningarna för din router/switch/brandvägg. Många kör med standardkanalen 11 och finns det många nätverk i närheten så kan de slå ut varandra om de kör samma kanal.

1
Bevaka tråden