Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om GPS i iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 186 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-09 13:17

davidee: Med det resonemanget, alltså stämningar fram och tillbaka, så hade det inte funnits GPS i USa.

Själv är jag ganska nöjd med att vara en blå prick
När man kör bil har man ju skyltar! Det klarar jag mig på!
Däremot är jag ofta ute med enduron i skogen och båten (dock inte båten i skogen) och då vill jag se mig från ovan!

Ska bli spännande att höra vad folk tycker om GPS:en när den släpps.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-09 14:05

Här är lite nya GPS funktioner som PosiMotion släpper på fredag. Lite lustigt företagsnamn i kombination att dom har en applikation som heter G-spot.

Jag mailade med dem och föreslog ett program som loggade gps koordinater löpande för att synka med tidskoden i bilderna i sin vanliga kamera, så dom kan bli geokodade. Dom påstod att det diskuterades med andra företag för att kunna göra detta möjligt.

Verkar som att det kommer ett GPS-program till iPhone med de flesta funktioner, men jag skulle inte bli förvånad om det bara kommer till USA:
GPS: TeleNav Confirms iPhone In-Car Navigation App

Fast kommer det ett, så kommer det flera.

iPhone 3G + GPS i flygplansläge

Vet någon ifall GPSen fungerar i flygplansläge?

Tror jag inte. iPhone använder sej av Google Maps, och det behöver uppkoppling, så det kommer troligtvis inte funka.

Skulle inte gissa på att det funkar heller då GPSen använder 3G alt. EDGE nätet för att kunna fungera.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-14 23:49

Tänk på att andra applikationer kommer att kunna utnyttja GPS:en utan Google Maps, så jag tycker det är en riktigt bra fråga. Nån som vet svaret?

Finns det nån med en Iphone 3G som kan testa? Försätt telefonen i flygplansläge och starta sedan google maps och se om gps:en funkar.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-07-15 00:10

Det funkar inte att använda GPS med flygplansläge aktiverat. Får upp följande meddelande " Stäng av flygplansläge eller använd Wi-Fi för dataåtkomst". Personligen tror jag inte att de uppskattas med Wi-Fi på flygplan och sen är de nog ont om Hotspots 10000m upp i luften.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-15 00:15
Ursprungligen av fluffsy:

Det funkar inte att använda GPS med flygplansläge aktiverat. Får upp följande meddelande " Stäng av flygplansläge eller använd Wi-Fi för dataåtkomst". Personligen tror jag inte att de uppskattas med Wi-Fi på flygplan och sen är de nog ont om Hotspots 10000m upp i luften.

Finns ju faktiskt flygplan som erbjuder Wifi ombord. De tar t.o.m. upp det i Apple's guidade tur kring iPhone 3G.
Apple - iPhone - A Guided Tour

Så slå på flygplansläge och Wifi och se om GPS:en fungerar!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-07-15 00:30
Ursprungligen av Jetwash:

Finns ju faktiskt flygplan som erbjuder Wifi ombord. De tar t.o.m. upp det i Apple's guidade tur kring iPhone 3G.
Apple - iPhone - A Guided Tour

Så slå på flygplansläge och Wifi och se om GPS:en fungerar!

Det hela stinker dubbelmoral. Lyckades få en GPS-signal när jag gick ut.

Edit: Det va en gammal GPS-fix som bodde kvar i luren. Försökte igen och det fungerade inte.

Senast redigerat 2008-07-15 00:57
  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-07-15 00:32
Ursprungligen av fluffsy:

Det hela stinker dubbelmoral. Lyckades få en GPS-signal när jag gick ut.

Ursäkta, men vad pratar du om?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-07-15 00:40
Ursprungligen av Caemon:

Ursäkta, men vad pratar du om?

Att tillåta vissa radiosignaler på flygplan och inte andra.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-15 01:04
Ursprungligen av fluffsy:

Att tillåta vissa radiosignaler på flygplan och inte andra.

OT: PTS har gett tillstånd till Telenor att använda mobiler i svenska flygplan.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-15 00:37

Enligt manualen så stängs GPS:en av i flygplansläge.

http://manuals.info.apple.com/en_US/iPhone_User_Guide.pdf

"When airplane mode is on, appears in the status bar at the top of the screen. No
phone, radio, Wi-Fi, or Bluetooth signals are emitted from iPhone and GPS reception is
turned off, disabling many of iPhone’s features."

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-07-15 08:53

GPS funkar inte efter firmware **347!

Kör ingen restore på er telefon ifall ni fortfarande har ***345 firmwaren.
347:an går visserligen riktigt mjukt och fint, tar bort lagget, men GPSen slutar funka.. Tydligen många som har problem på apples support forum också..

Nu får vi verkligen hoppas att apple dunkar ut en ny FW fort som attsingen..
För min GPS är stendöd, står bara och snurrar, 5min innan restoren var den snuskigt snabb och precis, testade den precis efter, död..

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-07-15 09:26

Jag har gjort en restore och upplever inga problem med GPS:en.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-07-15 09:28

Har du 8 eller 16gb?

Det är tydligen stora problem på apples supportsida.
Jag är säker att mina problem kom efter restoren..

EDIT: skall testa en ny restore ikväll. Får vara glad för att allting flyter som fan nu istället..

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-07-15 09:39

Jag har 16Gb varianten, däremot så har jag problem med att jag inte kan köra applikationer som jag utvecklar via xcode på telefonen.

Hmm, intressant. Märkte att min telefon vägrade hitta sin nuvarande plats igår också men tänkte inte mer på det.
Även jag har återställt den och har fått den nya mjukvaran installerad.
16 GB.

Jobbigt

Så det finns ny mjukvara till iPhonen?
Upplys mig

Ursprungligen av erikohman:

Så det finns ny mjukvara till iPhonen?
Upplys mig

Om man återställer iPhone så laddas en lite nyare FW hem. Finns en tråd om det här någonstans

Ursprungligen av davidee:

jag har fått det bekräftat, eller så har min kompis också brutal otur..

testade gpsen precis innan restore bara "small till så hittade den" sade han..
Efter restore, nu tuggar den bara sade han uppgivet och beskyllde mig för att vara en dålig människa och dylikt.. Jag sade att det var ett viktigt test för mänskligheten, han tyvärr blev utvald att testa, sen muttrade han och gick..

haha, nawe
Hoppas de löser det kvickt iallafall.

Ursprungligen av Andreas Th:

Om man återställer iPhone så laddas en lite nyare FW hem. Finns en tråd om det här någonstans

Okej, för tycker ju min iPhone laggar lite, men förlorar man GPS kanske man ska avvakta..
Å andra sidan är det inget jag skulle sakna.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-07-15 10:35

jag har fått det bekräftat, eller så har min kompis också brutal otur..

testade gpsen precis innan restore bara "small till så hittade den" sade han..
Efter restore, nu tuggar den bara sade han uppgivet och beskyllde mig för att vara en dålig människa och dylikt.. Jag sade att det var ett viktigt test för mänskligheten, han tyvärr blev utvald att testa, sen muttrade han och gick..

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-07-15 10:56

Jag var ute och testa min 16gb nyss men tycker inte det var något problem med gps.
i vilket fall kommer det nog en ny update till iphone snart ..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-15 11:36

Skulle gärna behöva ha bekfräftat om man verkligen får GPS ur funktion av 5A347.
Skrivit om det på omiphone.se men jag skulle gärna vilja råda de som läser bättre.

Så, skicka mail till mig eller kommentera så att fler får reda på om det bara är 8GB, 16 GB, eller något annat som avgör...

Gömd buggfix för iPhone 3G i iTunes [uppdaterad]

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-07-15 11:47

Min Gps funkar då bra, har 8gb versionen med 5A347 firmwaren.

Bevaka tråden