Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kortkommando för Ja / nej-val i dialogruta?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-07-10 00:59

Otroligt nog har det tagit mig ca 6 år att nu komma mig för att ställa denna fråga som stört mig länge. På gamla PC-tiden brukade jag alltid vid uppkomsten av en dialogruta med alternativknappar JA och NEJ hoppa mellan dem med ett enkelt tab-tryck och sen enter. På mac har jag aldrig listat ut om det går att hoppa via tangentbordet utan får alltid klicka mig fram .En mkt liten tidskillnad men nog så störande. Nån som vet!?

  • Medlem
  • Löddeköpinge
  • 2008-07-10 01:08

Äntligen någon som vågar fråga!

Ähh, jag menar, jag har en kompis som undrar precis samma sak...

kringla-N och kringla-Y har jag för mig, man kan också slå på utökade tangentbordstjänster (eller vad det heter) i Systeminställningarna/Tangentbord så får man fram tab-funktionaliteten.

  • Medlem
  • 2008-07-10 02:36

Tackar.
Ctrl N verkar funka. Hoppas bara det var "nej" jag valde då ....

Hade ju gärna velat se att jag hoppar mellan vilken knapp som blir markerad, men det kanske helt enkelt inte går...?

Några utökade tjänster fann jag inte såvida du inte menar att ställa in att man kan nå alla extra funktioner genom att trycka ner fn innan?

Ursprungligen av aniah:

Tackar.
Ctrl N verkar funka. Hoppas bara det var "nej" jag valde då ....

Hade ju gärna velat se att jag hoppar mellan vilken knapp som blir markerad, men det kanske helt enkelt inte går...?

Några utökade tjänster fann jag inte såvida du inte menar att ställa in att man kan nå alla extra funktioner genom att trycka ner fn innan?

Systeminställningar -> Tangentbord och mus -> Kortkommandon

"I fönster och dialogrutor trycker du på tabb för att flytta tangentbordsfokus mellan:
o Endast textrutor och listor
• Alla reglage"

Kryssa för alla reglage. Nu kan du tabba och den markerade får en blå ring omkring sig. Välj med mellanslagstangenten.

  • Medlem
  • 2008-07-10 03:04
Ursprungligen av thevil:

Systeminställningar -> Tangentbord och mus -> Kortkommandon

"I fönster och dialogrutor trycker du på tabb för att flytta tangentbordsfokus mellan:
o Endast textrutor och listor
• Alla reglage"

Kryssa för alla reglage. Nu kan du tabba och den markerade får en blå ring omkring sig. Välj med mellanslagstangenten.

...alltså du borde få nån slags medalj.
TACK!!!!!!!!!
Heja dig!!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-10 20:59

I många dialoger kan man använda ESC-knappen för "avbryt" eller "cancel".

Typisk dialogruta: Spara inte - Avbryt - Spara...

Jag har aldrig hittat något snabbkommando för Spara inte. Finns det? Utan att tabba?

Annars gäller ju förstås kommando-punkt för Avbryt och enter för Spara...

  • Medlem
  • 2008-07-10 22:58
Ursprungligen av Mutant:

Jag har aldrig hittat något snabbkommando för Spara inte. Finns det? Utan att tabba?

Command + D funkar oftast

Tusen tack!!!

Härligt, varför tog det 13 år att få reda på det?

D som i... discard?

Eller Don't save, kanske?

Good point, borde kanske kikat i ett engelskspråkigt program

Det är lättare att minnas snabbkommandon om man kan läsa ut dem som något.

1
Bevaka tråden