Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stulen/förlorad iPhone 3G - försäkring?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kom att tänka på en grej...plötsligt...

Om man får sin iPhone 3G stulen - hur får man en ny genom försäkringen??? Den finns ju inte att köpa "lös"?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-09 20:55

Det bör täckas av din hemförsäkring. Eller annan försäkring som du knyter till din pryl. Även om t ex din framtida iPhone 3G finns bara med abonnemang, så ersätts du till värdet. Jag bara spekulerar, är inte säker. Jag har ingen erfarenhet av försäkring och stulna grejor.

  • Medlem
  • 2008-07-09 20:57
Ursprungligen av Reisan:

Det bör täckas av din hemförsäkring. Eller annan försäkring som du knyter till din pryl.

Mmmm ... men vad är den värd? och hur ersätter man den utan att få dubbla abonnemang?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-09 20:59
Ursprungligen av stfm:

Mmmm ... men vad är den värd? och hur ersätter man den utan att få dubbla abonnemang?

Värdet för själva teknikprylen tar ägaren eller försäkringsombudet reda på hos tillverkare eller genom återförsäljare. Återigen, bara gissningar från min sida.

Prata med ditt försäkringsbolag istället, eller ring Telia och fråga om försäkringar så får du prata med nån försäljare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-09 21:01
Ursprungligen av Patrik D:

Prata med ditt försäkringsbolag istället, eller ring Telia och fråga om försäkringar så får du prata med nån försäljare.

Ja, det är bäst. Jag utgår bara från mina egna gissningar.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-07-09 22:59

Telia

Särskilda villkor Telia Mobiltelefonförsäkring

Försäkringen gäller för dig som tecknat:

- Telia Mobiltelefonförsäkring Plus
- Telia Mobiltelfonförsäkring Bas

Självrisken är 500 kronor och betalas till anvisad återförsäljare. Inträffar ny skada inom ett kalenderår från tidigare skadedatum är självrisken 1000 kronor.

Källa: Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

Jomen...kära medborgare...jag känner givetvis till försäkringsvillkor etc. Frågan är:

Hur få tag i en ny? Ersättare? Måste man öppna ett nytt abbonemang med ny låst tid? Är det bara jag som tänkt på detta? Har Telia någon deal angående detta?

Jag tror det funkar så här: Eftersom man har ett abb hos Telia så får man köpa en ny iPhone...men om mindre än tre månader är kvar av abbo så måste man lösa ett nytt på 18-24 månader.
Om inte Telia har någon specialdeal för dessa händelser...som sker tusen gånger i månaden.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tror det funkar så här: Eftersom man har ett abb hos Telia så får man köpa en ny iPhone...men om mindre än tre månader är kvar av abbo så måste man lösa ett nytt på 18-24 månader.

Tror så jag med.

"Om du har ett abonnemang (som är tecknat innan 11/7) med mer än 3 månaders bindningstid kommer du att kunna köpa en iPhone 3G till följande pris (med bibehållen bindningstid):
iPhone 3G 8 GB: 4695 kr
iPhone 3G 16 GB: 5495 kr"

Detta gäller iofs bara tills innan 11:e, men det kommer förmodligen vara på ungefär samma vilkor i framtiden vid fall av t.ex. stulna telefoner. Det är vad jag tror och gissar på.
Med andra ord: man blir nog knappast lämnad med två abbonemang om man vill ha en ny, det låter bara dumt.

Det blir en dyr smäll - dyrare än om man blir av med en Nokia t.ex. Låt oss säga att jag gav 1920 kr. för den stulna/förlorade. Minus 1000 kr. självriskt. Alltså - det blir att hosta upp många tusenlappar ur egen ficka.
Om försäkringsbolaget pyntar den nya minus självrisk är det ju okej...men det är väl inte så? Man får väl vad den gamla kostade minus självrisk?

Ursprungligen av Salmonella:

Tror så jag med.

"Om du har ett abonnemang (som är tecknat innan 11/7) med mer än 3 månaders bindningstid kommer du att kunna köpa en iPhone 3G till följande pris (med bibehållen bindningstid):
iPhone 3G 8 GB: 4695 kr
iPhone 3G 16 GB: 5495 kr"

Detta gäller iofs bara tills innan 11:e, men det kommer förmodligen vara på ungefär samma vilkor i framtiden vid fall av t.ex. stulna telefoner. Det är vad jag tror och gissar på.
Med andra ord: man blir nog knappast lämnad med två abbonemang om man vill ha en ny, det låter bara dumt.

Ursprungligen av Zimmerman:

Om försäkringsbolaget pyntar den nya minus självrisk är det ju okej...men det är väl inte så? Man får väl vad den gamla kostade minus självrisk?

Man betalar självrisken, resten går på försäkringsbolaget om allt är i sin ordning.
Rätta mig om jag har fel någon. Men så var det i alla fall med farsgubbens laptop som åkte i golvet när axelremmen på väskan brast. Han åkte på en självrisk i slängarna kring 2000 riksdaler och fick en ny burk.

Nu måste jag som gammal försäkringstjänsteman rycka in innan alla fantasier flyger iväg.

Har du en drulleförsäkring, kan kallas allrisk eller otur, som tillägg på hemförsäkringen täcks telefonen vid skador som uppkommer om du varit oaktsam och telefonen blir stulen eller om du tappar telefonen så den går sönder. Ditt försäkringsbolag skickar då en rekvisition till en utvald butik som fakturerar försäkringsbolaget på beloppet minus självrisken. Självrisken betalar du som kund, oftast 1500:-, till butiken.

Inga abbonemang behöver tecknas, det låter väl idiotiskt eller? Självklart kan Telia sälja en iPhone utan abbonemang om de vill, de har ju betalat för telefonen från Apple...

Du får alltså en ny iPhone, minus självrisk.

Men tänk på att det är kraftiga åldersavdrag på mobiltelefoner, kontrollera med ditt bolag hur det förehåller sig med det.

Jo...men det är ju just det som är kruxet och det stora frågetecknet (jag tror att du har missat vad allting om iPhone/Telia handlar om
Allt annat du skriver vet jag redan - det är ointressant. Jag orkar inte dra problematiken en gång till. Du får läsa tråden om du är intresserad.

Ursprungligen av termosen:

Inga abbonemang behöver tecknas, det låter väl idiotiskt eller? Självklart kan Telia sälja en iPhone utan abbonemang om de vill, de har ju betalat för telefonen från Apple...

Jag har insett den problematik du lagt upp, jag vet vad allt handlar om med Telia/Apple, men kan sätta min högra hand att det inte är något problem vid en sådan situation. Självklart fixar Telia fram en telefon utan abb om det handlar om ett försäkringsärende allt annat är idiotiskt.

Bara för att vara 100% säker ringde jag nyss en god vän på Telia och fick mitt resonemang bekräftat.

Låter bra Jag hade också en liten känsla av att en bjässe som TeliaSonera måste ha tänkt ut något för detta scenario...men..jag har stött på så mycket idioti hos även etablerade företag och myndigheter att jag är luttrad. Faktum är att jag inte tror på det till 100% föränn jag får det bekräftat genom faktisk händelse. Det dröjer nog bara någon vecka så har ett antal stulits eller försvunnit (havets botten etc).

Ursprungligen av termosen:

Jag har insett den problematik du lagt upp, jag vet vad allt handlar om med Telia/Apple, men kan sätta min högra hand att det inte är något problem vid en sådan situation. Självklart fixar Telia fram en telefon utan abb om det handlar om ett försäkringsärende allt annat är idiotiskt.

Bara för att vara 100% säker ringde jag nyss en god vän på Telia och fick mitt resonemang bekräftat.

Kan telia låsa stulna iphones? för jag har för mig att dem inte kunde göra det förr

  • Medlem
  • 2008-07-11 21:04
Ursprungligen av Hermoon:

Kan telia låsa stulna iphones? för jag har för mig att dem inte kunde göra det förr

En iPhone har väl ett IMEI precis som alla andra telefoner, och kan därför spärras för trafik i GSM/3G-näten?!

Vill bara dra upp den här gamla tråden och meddela att Telia inte är roliga när det gäller just rekvisitioner från försäkringsbolag, har tagit mig 2 veckor att ens få svaret från Telia att dom utvärderar om dom kan fakturera mitt försäkringsbolag för att få en ny iPhone.

Försäkringsbolaget säger att dom betalar självklart om Telia fakturerar, och dom har fått tydliga instruktioner hur dom ska göra, ändå tar det en nedrans lång tid.

Sveriges största telekombolag kan inte fakturera andra företag? Pft..

En update: Jag gick till butiken på kungsgatan och dom ordnade det direkt Tog 5 min, butiken i Vällingby hade ju inte den bästa servicen.

1
Bevaka tråden