Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hitta NAS-server och skrivare

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter på ett kontor med trådlöst nätverk och en NAS-server med gemensamma filer och en USB-skrivare inkopplad. Dom andra har PC-datorer själv sitter jag med en MacBook med OS 10.4.11. Problemet är att jag inte hittar NAS-servern och att jag inte vet hur man installerar skrivaren som är kopplad till den. När jag trycker på ikonen Nätverk finns det inget där. Hur gör jag för att komma åt filerna och skrivaren?

a!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-24 13:59

OK, servern annonserar inte ut resurserna via Bonjour. Då får du aktivt gå till dom. Ett sätt är att göra Cmd-K i Finder och skriva in serverns namn. Likadant får du göra i Printers/Fax-inställningen och lägga till en skrivare.

Tack! Nu kan jag koppla upp mej mot servern och komma åt mappar och filer. Tyvärr har jag fortfarande inte fått skrivaren att fungera. Det är en Konica Minolta PagePro 1038mf och jag har inte lyckats hitta några drivrutiner för mac endast win. Jag försökte lägga till den som IP-skrivare, skrev in skrivarens IP-adress och försökte med Allmän PostScript-skrivare (då jag ej har drivrutinerna). Jag verkar fortfarande inte få någon kontakt med skrivaren. Gör jag något fel eller behövs det ändras något på servern/skrivaren?

Är det någon som har koll på vad som behöver göras?

Jag antar att du skrev in NAS-serverns IP, och inte skrivarens. Kan PC-användarna skriva ut via burken utan problem? Kör de IP-utskrift? Kontrollera i så fall vilket kö-namn de använder.
OS X har en förkärlek till att sätta könamnet ( i det här fallet även ofta kallat port) till default/tomt, och det fungerar inte alltid.
Du kan gott testa med könamnet 'PRINT' om du känner dig manad.
Har du nån adminsida på NAS-servern? Där kanske du kan sätta upp en ny printkö?

mvh Thomas

1
Bevaka tråden