Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installationsskiva till annan dator?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-07-06 13:58

Min vän köpte nyligen en begagnad MacBook Pro till vilken den tidigare ägaren hade förlagt installationsskivan/skivorna.

Nu behöver han radera allt och installera om Leopard och jag har försökt intallera den med hjälp av mina till min MacBook medföljande installationsdvd-skivor men det funkar inte.

Finns det något sätt att från mina skivor skapa en ny universalskiva/skivor som även funkar på hans dator?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-06 14:10

Det bästa är väl att kontaka Apple så de får skicka nya modellspecifika skivor till din vän.
Låter förövrigt mysko att man bara kan "förlägga" dessa skivor tycker jag

Annars kan man ju alltid gå och köpa sig en ny Leopardbox i affär, vet inte vilket som är billigast. Men om man gör detta förlorar man ju iLife-sviten.

Ni skulle kunna koppla ihop era datorer med en FireWire-kabel, starta din väns dator i FireWire-hårddiskläge genom att starta datorn och hålla inne T. Detta gör att datorn istället för att ladda operativsystemet låter din dator använda den andra datorns hårddisk. Den dyker då upp i din dator som en extern hårddisk. Starta din dator från dina installationsskivor och installera på din väns dators hårddisk.

De maskinspecifika skivorna kan ha vissa filer som andra maskinspecifika skivor inte har, vilket kan få till följd att systemet i så fall fungerar instabilt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-06 15:44
Ursprungligen av Marcus K:

Ni skulle kunna koppla ihop era datorer med en FireWire-kabel, starta din väns dator i FireWire-hårddiskläge genom att starta datorn och hålla inne T. Detta gör att datorn istället för att ladda operativsystemet låter din dator använda den andra datorns hårddisk. Den dyker då upp i din dator som en extern hårddisk. Starta din dator från dina installationsskivor och installera på din väns dators hårddisk.

De maskinspecifika skivorna kan ha vissa filer som andra maskinspecifika skivor inte har, vilket kan få till följd att systemet i så fall fungerar instabilt.

Det kvittar om man fel installationsskivor när man gör så.
Man måste antingen ha rätt skivor till rätt dator, eller en köpe-variant av OS X.

  • Medlem
  • 2008-07-09 19:46

Nu har jag istället försökt med en nedladdad skivavbild som hela tiden pajar på 47% i Toast Titanium. Går det inte att boota från skivavbilden på nåt sätt?

Ursprungligen av Azwaw:

Nu har jag istället försökt med en nedladdad skivavbild ...

Har du inte originalskivorna så får du antingen:
- Som PutteSWE redan tipsat om, försöka få nya skivor från Apple
eller
- Som PutteSWE också redan tipsat om, köpa en ny Leopard-skiva

Nedladdade piratkopior diskuterar vi inte på 99.se!

1
Bevaka tråden