Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradering av Powerbook G4

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2008-07-05 15:04

Funderar på att uppgradera min gamla Powerbook G4 med nytt ram minne och ny hårddisk. tänkte kolla om någon vet vad för hårddisk man ska ha och vad för minne som gäller.
Datorn har ju några år på nacken, är det värt att uppgradera den?

Fakta om datorn.
17 tum skärm
1GHz proccessor
1Gb ram minne
60Gb hårddisk

Senast redigerat 2008-07-05 17:37

ja, det är väl bara att handla.
Ram-minnet sätter du i själv, håriga disken skall man kanske be om hjälp med om man inte är händig och van.
Ofta kan du få ett paketpris på alltihop om mac-verkstaden får sälja prylarna också.

Vill du göra själv eller lämna in?
Vill du ha hjälp med val av prylar?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2008-07-05 21:02

Jag hade väl tänkt göra det själv för att hålla priset ner. Det jag vill ha hjälp med i första hand är ju valet av hårddisk om jag kan ha SATA eller om det måste vara IDE och i så fall vilken hårddisk man ska köpa?
När det kommer till minnet är det så får jag kolla upp vad det är för minnestyp som gäller. Och vara man ska köpa prylarna ifrån?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-07-05 21:46

Med tanke på att datorn lanserades 2003, stödjer max 1 Gb minne och har en upplösning på 1440x900 på 17" så skulle jag nog fundera på att lägga pengarna på en Intel mac, ev beg i stället. Speciellt som att allt tyder på att nästa version av OS X inte kommer att gå att köra på PPC mac:ar

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-05 23:00

Minnet ska enligt källor på internet gå att uppdatera till 2GB även i 1GHz:aren.
2gb of ram in a 17" PowerBook G4 1gHz? - Mac Forums
1 GB stickor (so-dimm pc2700) verkar gå få tag på för runt 400 pix styck.

När det gäller hårddisk så ska du nog ha en 2.5" IDE med max-djup 9.5mm. Dessa finns med upp till 250 GB. Annars finns det 160 GB diskar för runt 500 pix.

Beror ju på vad den används till.
Kan du ha den som burk att skriva på och surfa lite från Soffan etc sp kanske du kan skaffa en IDE-drive på säg 200 GB till den för strax under 600.

Den här BORDE passa,men jag är lite osäker på HÖJDEN på driven. Kanske kan ngn annan stötta med den infon.

160GB Hitachi Travelstar 5K160 5400rpm - Datorkomponenter - Hårddiskar - inet

Internminnet är ju Maxat till 1GB, så där är ju en flaskhals. Du kommer inte kunna uppgradera OSX vidare på den som gpd säger.

Apples sidor om burken
PowerBook G4 (17-inch) - Technical Specifications

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-07-05 23:17
Ursprungligen av Goflorp:

Den här BORDE passa,men jag är lite osäker på HÖJDEN på driven. Kanske kan ngn annan stötta med den infon.

160GB Hitachi Travelstar 5K160 5400rpm - Datorkomponenter - Hårddiskar - inet

[/url]

Men finns det verkligen olika höjder på diskarna? vilken 2,5" disk (IDE) som helst torde funka om jag inte är helt felinformerad. Har själv en Powerbook G4 (1,33Ghz modellen) och jag satte in en Samsung 160 GB för något år sedan. Den är bra mycket tystare än den hårddisk Apple monterat som orginal.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-05 23:06

Maxgränsen för internminnet är nog satt till 1 GB för att det inte fanns några större stickor än 512 MB då datorn lanserades.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-05 23:20

Det är mest vissa större sata-diskar (vissa hitachi och Fujitsu enligt prisjakt) som kan vara högre än 9.5 mm.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2008-07-06 13:23

Okej men då ska det inte vara några större problem att uppgradera hårddisken. Vad jag har kunnat läsa mig till så är det en IDE hårddisk datorn ska ha. Har kollat lite på WESTERN DIGITAL SCORPIO 120GB ATA/100 5400RPM - Prestandadisk med låg ljudnivå för bärbara datorer verkar vara hyfsade och låter inte så extremt mycket. När det gåller Ram-minne så är frågan om jag ska kosta på den 2gb lr ha Ram-minne som sitter i.

Tackar för hjälpen

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-06 13:37

Du kan ju kolla hur mycket datorn swapar, kolla på page ins/outs i activity monitor. Om datorn swapar mycket vore mer minne en bra idé

Hur mycket ledigt utrymme har du på hårddisken nu? Om den är full så kommer en ny, större hårddisk ge stor prestandavinst.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2008-07-06 13:50

Tack det ska jag kolla, har ca 20gb ledigt just nu men jag får hela tiden flytta över filer till min externa hårddisk för att den inte ska bli full och seg.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-06 15:34

Här kan du se hur man gör när man exempelvis ska byta HD i din dator.

Fixit Guide - DIY PowerBook, MacBook, & iBook Repair & Disassembly

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2008-07-07 16:36

Tusen tack för hjälpen

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2008-07-07 23:09

En fråga till bara är det någon hårddisk ni kan rekommendera. Är lite osäker på vilken som passar PowerBook bäst.

Tack igen

1
Bevaka tråden