Hej.

Jag har planerat att koda ett community i ett flertal år och nu när jag inte studerar längre utan arbetar som webbutvecklare börjar det kännas viktigt att koda på något eget projekt som frigör känslan att ständigt behöva koda för jobbet.

På jobbet kodar jag JavaScript, PHP, (X)HTML & CSS men till mitt community funderade jag på Rails ett tag, men börjar numera på att rikta in tankarna på eRuby. Anledningen till att jag inte vill koda communitiet i PHP är för att jag vill lära mig Ruby. Har grundläggande kunskaper i det så det bör inte dröja länge innan mina kunskaper förbättras. Dessutom gillar jag Ruby som språk betydligt mer än PHP.

Men frågan är då om jag ska utveckla mitt community mha eRuby eller Ruby on Rails? Anledningen till att jag funderar mer på den förstnämnda är för att jag då inte får ett gäng komponenter på köpet. Jag får inte nödvändigtvis med ActiveRecord och liknande moduler som Rails är uppbyggt på. På det sättet känns det som om det blir ett större projekt med eRuby - något jag faktiskt är ute efter. Jag vill göra alla mina komponenter själv och genom att göra det med eRuby garanterar jag mig att jag lär mig allt om Ruby.

Men frågan är till er som är Ruby / Rails utvecklare huruvida eRuby projekt uppskattas inom Ruby / Rails communitiet? Om jag exempelvis skulle släppa mitt projekt som Open Source sedan skulle folk motvilligt använda sig utav det enbart för att det är utvecklat med hjälp av eRuby och inte Rails exempelvis?