Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför jailbrake?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 00:19

Hej kära forum.
När jag surfar runt på detta och andra forum, så pratas det mycket om att

Citat:

jailbraka iPod Touch

, men jag har inte hittat förklaringen till varför man skulle göra detta??
Hittat massor om hur jag skall utföra jailbake:)

Vore tacksam om ngn kunde förklara för mig varför.

//Peter

Well, om du jailbreakar din ipod touch "öppnar" du upp den för en mängd tredjeparts program.
Du får en ikon för något som heter Installer i din iPod, ett litet program som listar alla dessa extraprogram där du enkelt väljer vad du vill installera/avinstallera/uppdatera osv.

Man jailbreakar för att, precis som namnet antyder, få ut lite mer av sin touch om man säger så

om jag jailbrakar min iphone som är upplåst av Telia,, kan den låsa sig igen då

HH

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-11 14:26
Ursprungligen av Hans hager:

om jag jailbrakar min iphone som är upplåst av Telia,, kan den låsa sig igen då

HH

Nu vet jag ju inte vilken iPhone eller vilket OS du har, men om du jailbreakar med t.ex. yellowsn0w eller redsn0w så kan du låsa upp iPhonen under jailbreakningen. Det borde ju betyda att _om_ iPhonen skulle låsa sig igen så låser du upp den när du väl jailbreakar den.

Ursprungligen av Hans hager:

om jag jailbrakar min iphone som är upplåst av Telia,, kan den låsa sig igen då

HH

Du häver jailbreak genom att återställa telefonen i itunes. Detta har jag gjort när jag lämnat in telefonen för reparation då man bryter garantin genom att jailbreak'a.

Good luck

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-11 14:45
Ursprungligen av wilhelmsson:

Du häver jailbreak genom att återställa telefonen i itunes. Detta har jag gjort när jag lämnat in telefonen för reparation då man bryter garantin genom att jailbreak'a.

Good luck

Vad jag förstår så _är_ telefonen upplåst av Telia. Alltså, O-låst.

Ursprungligen av ecth:

Vad jag förstår så _är_ telefonen upplåst av Telia. Alltså, O-låst.

Beror ju på hos vilken operatör du köper den hos, men ja. Köper du iphone hos Telia är den låst till Telia, man använder verktyg som Pwnagetools för att "låsa upp" telefonen, jailbreak och operatörs upplåsning är inte samma sak, men pwnagetool gör båda.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-11 15:29

Då försöker vi igen.
Om jag har förstått HH korrekt så är det såhär det ligger till:
Han äger en iPhone av okänd modell och denna har han låst upp på Telia. (Vi antar således att han har telia som operatör.) Han undrar om upplåsningen som Telia gjorde kommer försvinna i och med en ev. jailbreakning.
Du skriver "Köper du iphone hos Telia är den låst till Telia," och det är precis så det _inte_ är just nu. Telefonen är _upplåst_ hos Telia. (Anta att abonnemanget har gått ut och bindningstiden är slut, då kan man låsa upp sin telefon hos operatören.)

Ursprungligen av ecth:

Då försöker vi igen.
Om jag har förstått HH korrekt så är det såhär det ligger till:
Han äger en iPhone av okänd modell och denna har han låst upp på Telia. (Vi antar således att han har telia som operatör.) Han undrar om upplåsningen som Telia gjorde kommer försvinna i och med en ev. jailbreakning.
Du skriver "Köper du iphone hos Telia är den låst till Telia," och det är precis så det _inte_ är just nu. Telefonen är _upplåst_ hos Telia. (Anta att abonnemanget har gått ut och bindningstiden är slut, då kan man låsa upp sin telefon hos operatören.)

Efter 12 månader, oberoende av hur lång bindnings tid du har, så kan du låsa upp din iphone hos Telia för, 300? (inte säker på summan)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-11 21:03
Ursprungligen av wilhelmsson:

Efter 12 månader, oberoende av hur lång bindnings tid du har, så kan du låsa upp din iphone hos Telia för, 300? (inte säker på summan)

Ja? (ursäkta) och?

Ursprungligen av ecth:

Ja? (ursäkta) och?

haha, läste inte tillräckligt noggrant, såg alltså inte detta:

Han äger en iPhone av okänd modell och denna har han låst upp på Telia. (Vi antar således att han har telia som operatör.)

Don't mind my post.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-12 07:15
Ursprungligen av wilhelmsson:

haha, läste inte tillräckligt noggrant, såg alltså inte detta:

Han äger en iPhone av okänd modell och denna har han låst upp på Telia. (Vi antar således att han har telia som operatör.)

Don't mind my post.

Det förklarar en hel del

1
Bevaka tråden