Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 1160 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-25 09:58
Ursprungligen av theplague:

Va?
Kostar det mer att surfa till utländska hemsidor?
Källa?

Oops, det gällde surfning från andra länder. Inte till andra länder. Crisis averted!

Det är alltså 199kr som gäller för fast pris på surfningen då.
99 för max 5000 sms i månaden.
69kr för Telia till Vänner.

367kr i månaden, allt som allt.

Ursprungligen av Jogin:

Oops, det gällde surfning från andra länder. Inte till andra länder. Crisis averted!

Då förstår jag inte vad du menar, detta är ju dyrare för att du genom Telia använder någon annans nät, precis som när du ringer i utlandet.
Visst kan man önska att det vore samma pris(man vill så klart alltid att allt ska vara billigare) som att surfa hemma.
Pratar du förresten surfa via 3G/EDGE/GPRS eller Wifi?

Citat:

Det är alltså 199kr som gäller för fast pris på surfningen då.
99 för max 5000 sms i månaden.
69kr för Telia till Vänner.

367kr i månaden, allt som allt.

Så du har inga vänner som inte har Telia? Vad kostar dessa samtal?

Blir spännande att se.
Hur som helst kan vi ju vara säkra på att iPhonen ska finansieras på något vis.
Fast månadskostnad + vanliga samtalskostnader.
Höjda minutavgifter.
Eller flatrate.
Hur som helst kommer det självklart för en snål-/sparanvändare bli dyrare än idag.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-25 13:51
Ursprungligen av theplague:

Hur som helst kan vi ju vara säkra på att iPhonen ska finansieras på något vis.

Varför måste Telia "finansiera" iPhone? Måste de göra det för någon annan telefon de säljer? Om de säljer iPhone till ett lägre kontantpris så tar de igen det med förhöjd månadsavgift, precis som de gör med alla andra telefoner de säljer...

Det verkar som att många tror att Telia måste förändra sin affärsmodell och tänka om på hur de ska tjäna pengar pga att nu kommer det en mobiltelefon från just Apple... Eh.. ja, jag tror inte det är nödvändigt helt enkelt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-25 14:27

Tänker man efter så är just den förhöjda månadsavgiften den "subventionering" som så många pratar om, bara att vi i Sverige har en mer detaljerad del av det.
Istället för att det står "500 fria minuter, 500 sms, 500 MMS och fri data" för 399:- som då egentligen kostar 199:- + 200:- i förhöjd månadsavgift.

Har ett svagt minne av att dold subventionering av telefon förbjöds i Sverige för många år sedan när operatörerna krigade som bäst med att ge bort telefoner mot att man tecknade sig för abb hos de.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-25 16:13
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-25 16:16

Hehe, "med start midnatt". Innebär det att de ska ha nattöppet i butikerna? Bra sätt att mjölka lite extra publicitet ur lanseringen.

Ursprungligen av Adzam 1:

Men 1000MB som begränsning för deras iMaxi-paket - är inte det aningen lite, jämfört vad man kan misstänka priset ligger på?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-25 16:22

Holy Shit. Jo, Telia kände visst att de måste göra om sina abbonemangsformer fullständigt bara för just iPhone... Helt... Sjukt, men så är det visst. Hoppas man kan välja de vanliga abbonemangen istället också.

Du kan använda iPhone med andra abonnemang från Telia men då rekommenderar vi att du tecknar Prisavtal Fastpris. Eftersom iPhone ansluter till internet kan det annars bli högre kostnader för datatrafik än du räknat med. Du kan endast köpa en iPhone per abonnemang.

Tack gode gud..

Ursprungligen av Jogin:

Holy Shit. Jo, Telia kände visst att de måste göra om sina abbonemangsformer fullständigt bara för just iPhone... Helt... Sjukt, men så är det visst. Hoppas man kan välja de vanliga abbonemangen istället också.

Du kan använda iPhone med andra abonnemang från Telia men då rekommenderar vi att du tecknar Prisavtal Fastpris. Eftersom iPhone ansluter till internet kan det annars bli högre kostnader för datatrafik än du räknat med. Du kan endast köpa en iPhone per abonnemang.

Tack gode gud..

Ja, det verkar som det blev både gamla vanliga och nya alternativen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-25 16:33

Frågan då är bara vad det blir för pris för telefonen.

Ursprungligen av Trineo:

Frågan då är bara vad det blir för pris för telefonen.

Eller så blir frågan om man överhuvudtaget kommer kunna köpa den med andra abbonemang än de nämnda. Att den kommer fungera med andra Telia-abb är ju en sak.

Ursprungligen av Trineo:

Frågan då är bara vad det blir för pris för telefonen.

Ja, och månadskostnaden - den är väl minst lika intressant?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-25 17:17
Ursprungligen av theplague:

Ja, och månadskostnaden - den är väl minst lika intressant?

Den känner man redan till om det är de vanliga abbonemangsformen man är intresserad av...

Ursprungligen av Jogin:

Den känner man redan till om det är de vanliga abbonemangsformen man är intresserad av...

Ah, då har jag verkligen missat nåt.
Har de abonnemang som heter på detta vis((iMini, iMidi och iMaxi)) och som har en utsatt kostnad?
Hittar inte dessa abonnemang och kostnaden.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-25 17:30
Ursprungligen av theplague:

Ah, då har jag verkligen missat nåt.
Har de abonnemang som heter på detta vis((iMini, iMidi och iMaxi)) och som har en utsatt kostnad?
Hittar inte dessa abonnemang och kostnaden.

Om det är de — som jag skrev — vanliga teliaabbonemangen man vill teckna så kan man kolla upp månadsavgiften på dem och då är det bara kostnaden för själva telefonen i sig som saknas.

jag fick nyss ett mail av telia, där stod det att dem skulle släppa priserna om några dagar, så det måste innebära att dem inte släpps samma dag som telefonen släpps ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-25 20:57
Ursprungligen av Härligt:

jag fick nyss ett mail av telia, där stod det att dem skulle släppa priserna om några dagar, så det måste innebära att dem inte släpps samma dag som telefonen släpps ?

Det beror helt på hur man definierar "några". För min del innebär det 3-4 dagar och det är ju 15 kvar tills den 11:e. De kommer nog i nästa vecka

Ursprungligen av vanilj:

Det beror helt på hur man definierar "några". För min del innebär det 3-4 dagar och det är ju 15 kvar tills den 11:e. De kommer nog i nästa vecka

Jag definerar också "några" för 3-4. och tror på 4 arbets dagar dvs på måndag för att jag läste att någon hade fått mejl av en kompis om att telia skulle ha ett möte på fredag med apple om priser. Men dem skulle ju lika bra kunna släppa det samma dag som mötet.

Ursprungligen av Härligt:

för att jag läste att någon hade fått mejl av en kompis om att telia skulle ha ett möte på fredag med apple om priser.

Hahaha =D

Och min kompis buksvågers mammas kompis arbetskamrat hade fått ett sms av sin syster som fått ett mail från Steve Jobs om att Iphone 4G kommer till Sverige nästa år

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-06-26 08:33
Ursprungligen av PeeMaN:

Och min kompis buksvågers mammas kompis arbetskamrat hade fått ett sms av sin syster som fått ett mail från Steve Jobs om att Iphone 4G kommer till Sverige nästa år

Det är helt sjukt. Jag tror att en kompis till en person jag träffade en gång känner samma kille! Världen är bra liten ibland.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-06-26 08:38
Ursprungligen av gabra:

Det är helt sjukt. Jag tror att en kompis till en person jag träffade en gång känner samma kille! Världen är bra liten ibland.

Tror nog mer PeeMan ville vara lite ironisk mot tredjeparts "rykten".

Ursprungligen av PeeMaN:

Hahaha =D

Och min kompis buksvågers mammas kompis arbetskamrat hade fått ett sms av sin syster som fått ett mail från Steve Jobs om att Iphone 4G kommer till Sverige nästa år

nu var du allt rolig va ? xD

Detta skrev ptba tidigare igår. kanske varkar vara ett möte på fredag ???

https://www.tewss.telia.se/files/iph...sta_080627.pdf - filen verkar inte finnas ännu.

"Lite inside info här också, jag jobbar på telia och har fått ett nyhetsbrev som tipsar om ett telefonmöte ang. iPhone. Det ska äga rum på fredag den 27."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-25 16:59

Kul att de har skrivit ut det som att det skulle bli samma inköpspris som månadskostnad (alltså om t.ex. x = 1499 kr, y = 999kr och z = 499kr)...

Och att de har Nokia N800 under fliken inspiration. Telia gör verkligen inte mycket rätt nu, men vad gör det, de har ju iPhone i sin famn.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-06-25 17:26

https://www.tewss.telia.se/files/iphone_prislista_080627.pdf - filen verkar inte finnas ännu.

Lite inside info här också, jag jobbar på telia och har fått ett nyhetsbrev som tipsar om ett telefonmöte ang. iPhone. Det ska äga rum på fredag den 27.

Ursprungligen av ptba:

Varför postar du den då?

Citat:

Lite inside info här också, jag jobbar på telia och har fått ett nyhetsbrev som tipsar om ett telefonmöte ang. iPhone. Det ska äga rum på fredag den 27.

Återkom gärna med vad som sades här.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-25 20:57

Fick det med, känns bra så man får lite koll på priserna INNAN man knallar iväg o köper.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-06-25 22:20

Njao, det första scenariot låter faktiskt mycket mer trovärdigt om jag ska vara ärlig.

"Trafik utöver den som ingår i abonnemangen kostar 20 kr/MB - dock med maxtaxa på 9 kr/dygn."

Någon som kan reda ut detta?
Ovasett hur mycket jag tankar så blir det enligt texten max 9/dygn.
Varifrån kommer då siffran 20 kr/Mb. Eller är jag begränsad till 0,45 Mb/dygn?
/m

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-26 21:11

Om du väljer det minsta abonnemanget där det bara ingår 100MB men du sedan under 2 dagar tankar ned 1MB (0,5MB per dag) så blir det 18kr medans om du tankar ned samma mängd under en dag så blir det 9kr.

Bevaka tråden