Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips för enklare publicering av webbsidor med iWeb!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Till att börja med: Jag har inte .Mac/MobileMe.

Beskrivning: Jag hade fått nog utav att behöva publicera VAJRE webbplats, varje gång jag skulle uppdatera bloggen med 10 ord. Det handlar om hundratals megabyte som ska publiceras varje gång och det är inte sällan man upptäcker att man missat någon grej och man måste göra om det.

Jag tänkte att det måste ju gå på något vis att bara publicera EN webbplats i taget. Jag googlade och sökte på bland annat 99.se, men hittade ingen lösning - förrän idag!

iWebSites är programmet som gör precis detta åt oss! Eller snarare, efter installation så kan man sortera sina webbplatser och öppna dem en i taget. Det är gratis och funktionellt. Har du 5 olika webbplatser kan du enkelt välja att bara öppna en i taget och därför behöver du bara redigera och publicera en i taget!

Såhär gör du:

1. Installera iWebSites

2. Starta iWebSites. Du får upp följande fönster:

När du startar det första gången kommer det dock bara finnas två rader i menyn:
> All sites och
-> "Alla dina webbplatser samlade i en rad" (i mitt fall webbplatserna Spel, Gertrud och Fotografier)

3. Välj din sammanslagna webbsajt, i mitt fall "Spel & gertrud & Fotografier".

4. Duplicera och byt namn på den nya kopian. Jag döpte den till "Fotografier".

5. Öppna den nya kopian genom att klicka på den i iWebSites och välja Open Now. Radera alla webbsajter i iWeb utom den som du vill behålla, i mitt fall raderade jag alla UTOM "Fotografier".

6. Upprepa steg 4 och 5 tills du har en separat kopia utav varje webbsida och radera INTE originalet för säkerhets skull.

Nu kan du välja att sätta en webbplats som Default för iWeb, så att den öppnas automatiskt nästa gång du startar, men du kan också starta iWeb genom iWebSites. Du gör som du vill. Läs mer på iWebSites

Du arbetar som vanligt i iWeb och publicerar enligt vanlig ordning, men du behöver inte publicera 5 webbsidor åt gången, utan bara de som du väljer att öppna, genom iWebSites.

Lycka till!

Och glöm inte att donera till skaparen av iWebSites

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-06-17 13:58

Bra idé, funkar det med oss som har egna domännamn också tro? Detta är en funktion som man saknar i iWeb.

Ja, jag gör själv såhär när jag publicerar mina webbsidor:

1. Välj publicera till Mapp.

Den hamnar då på Användare -> Webbsidor. Då exemplet heter "Spel" finns det en mapp i Webbsidor som heter just Spel.

2. Skicka upp sajten - alltså, dra mappen - till din server med till exempel Cyberduck.

Jag vet att det är enklare att publicera med .Mac, men det berör inte denna tråden.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-06-19 18:56
Ursprungligen av henkebarn:

Ja, jag gör själv såhär när jag publicerar mina webbsidor:

...
Jag vet att det är enklare att publicera med .Mac, men det berör inte denna tråden.

Du missförstod mig nog, lätt hänt. Jag ställde frågan på ett dumt sätt.
Jag menade funkar det för oss som dotmac och eget domännamn? Känns som att det inte gör det.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-17 14:38

Aha! Själv har jag kört separata "Domain.sites2" - som jag droppat ut och in i iWeb's mapp. Detta verkar betydligt smidigare. Skall testa.

Ni som har dotmac kan väl redan publicera en webbplats i taget? Eller jag vet inte. Jag har inte dotmac. Men kolla länken i huvuinlägget...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-20 06:54
Ursprungligen av henkebarn:

Ni som har dotmac kan väl redan publicera en webbplats i taget? Eller jag vet inte. Jag har inte dotmac. Men kolla länken i huvuinlägget...

Ja vi kan redan publicera en sida i taget.

Vänligen, ylan

1
Bevaka tråden