Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverkets säkerhet (Aiport Express)

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En enkel fråga... Hur vet jag vilken "säkerhet" min dator har i nätverket? Tänkte på att en del grannar i nätverket, både Mac o PC, har öppna nätverk som jag kan knata in på om jag vill. Vad ser de när de kollar min? Jag har ju WEP-skydd på Airporten, men räcker det? Ser de min Dropbox eller vad? Vore ju förödande om de hörde mina låtar, då måste jag ju döda alla vittnen! Haha..

Edit: Jag kör Tiger

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-16 17:56

Kör du med kryptering är all trafik mellan din dator och routern i teorin skyddad. Försöker någon ansluta till ditt nätverk för att komma åt filer eller internet kommer de behöva skriva in lösenord, utan det kan de inte göra någonting alls.

I teorin. Nu skrev du att du kör WEP, vet inte om du har hört detta förut, men wep är extremt lätt att hacka. Vet hackern vad han gör tar det bara ett par minuter att få reda på lösenordet till ett WEP nätverk, sedan är det fritt fram att göra precis vad han önskar. Vad jag vet så strödjer alla Apples produkter sen ett par år tillbaka WPA och WPA2 vilket är betydligt svårare att knäcka. Exakt hur du gör för att få din Airport router att använda WPA får någon annan tala om eftersom jag inte har en själv, men det är väldigt snabbt fixat.

Jag loggade in och såg att jag kör WPA2 *stenkoll :P* Då blev det lite mer safe då. Man kanske borde köra "Closed network" också, använder ändå inte "Nätverket". Skulle köra mellan MBP och MB men fick inte ordning på det, annat än lämna grejer i Drop box...

Tack för ditt svar, schyst att du tog dig tid!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-17 12:13

WEP är inte extremt lätt att ta sig in på men det går och det finns mjukvara att göra det. Därför rekommenderas WPA/WPA2. Vill du nu göra det extra säkert så lägg på ett Mac-filter. Då måste den som vill lägga på ha namn/lösenord och ha rätt mac-adress på nätverkskortet. Mac-adressen hittar du under About This Mac - en bit ned i listan under more Info - Locations under rubriken Network. Eller så kör du Network Utility. Är du inte inte nöjd med detta så kan du slå av broadcasting i din router. Då kommer den trådlösa delen inte att skicka ut att nätet existerar. Den som vill ansluta måste då även veta namnet på just ditt nätverk.

1
Bevaka tråden