Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte installera OSX (this software cannot be installed on this computer)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, min Macbook Pro f*ckade upp sig ordentligt varför jag efter en ordentlig backup valde att formatera om burken. Jag har via skivverktyget raderat bootcamp-partitionen och formaterat hela hårddisken till en partition som alltså är helt tom nu.

När jag startar om från skivan för att installera OS X så får jag felmeddelanden "Alert! This software cannot be installed on this computer".

Jag har provat med min Leopard-skiva som jag fick med min nya bärbara samt med Tiger-skiva som kom med min Imac "24. Inga av dessa skivor fungerar... i någon gammal låda på vinden borde jag ha en till upsättning Tiger-skiva, men det kan väl inte spela någon roll vilken dvd jag använder?

Kan det vara något annat fel jag har gjort som gör att jag inte kan ominstallera datorn och i så fall vad???

Tacksam för all hjälp!!:confused:

Hittade denna tråd nu som antagligen besvarar frågan. Sjukt omständigt, if you ask me..
http://www.99.se/mac-os-x/236316-tiger-g-r-installera-om.html

Har ingen aning om var JUST den installationsskivan är eftersom jag flyttat sen dess. Tänker apple tvinga mig att köpa en ny OSX-kopia då? När jag redan har flera andra uppsättningar skivor för mina macar?

Ibland kan man sakna PC och serialnumret till OS på burken....

Apple låser skivorna som följer med en specifik Mac till just den modellen så att de inte används till andra modeller.

Jag gissar att det mestadels är en licenseringsgrej idag, men jag minns alla System Enablers på System 7 tiden. Those were the days...

Det du behöver är en retail skiva, dvs den typ av skiva som man köper i affären som funkar på alla modeller.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-17 08:56

Det där är faktiskt ganska irriterande att Apple fortfarande håller på med.

Med tanke på att det kunde vara mycket mycket värre, dvs aktivering/serienummer eller annat jobbigt, så tycker jag att Apple är rätt bra när det kommer till OS X-installationer.

Att skivorna man får med vid datorköpet är knutna till specifika datormodeller är ju bara för att man inte ska kunna göra det allt för enkelt att installera senaste operativsystemet på alla andra Macar om man köper en ny dator.
Skivorna som du får med datorn vid köpet fortsätter ju att fungera på den tänkta datorn. Apple vill helt enkelt att man köper uppdateringarna till OS X för alla äldre datorer och de skulle kunna göra det mycket jobbigare genom aktivering/serienummer.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-17 09:46

Det kan inte vara så att du har partitionerat disken med fel partitionstabell?
Intelmacarna måste vara partitionerade med GUID-partitionstabell för att man ska kunna installera OS X på dem.
Prova att gå in i skivverktyg via startskivan och partitionera om disken med rätt partitionstabell. Du skriver ju själv att du har Leopardskivan som du fick med MacBook Pron så det ska väl vara lugnt så långt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-17 09:46

Problemet är nog att disken är fel formatterad. Patitionen måste vara GUID på Intel Macar och Apple Partition Map på PPC Macar. Skapa om partitionen så ska det fungera att installera MacOS X.

//Rob

1
Bevaka tråden