• Medlem
  • International user
  • 2008-06-16 00:56

Skaffade precis en HSDPA-puck och den fungerar fint, förutom en liten grej.

När jag ansluter första gången efter att ha kopplat i den går det ingen datatrafik. Den kopplar upp som folk och får en IP-adress men om man får tro iStat Menus flödar trafiken bara uppåt. Det kan visa typ 1-2kB/s uppströms men det står på 0.0kB/s nedströms vad jag än gör och det går inte att ansluta nånstans, göra dns-uppslag osv.

Kopplar jag ner och upp igen fungerar det fint. Ibland på första försöket, ibland krävs det två försök. Och jo, jag väntar tills modemet börjar blinka blått innan jag ansluter första gången.

Drivrutinen jag kör heter E220_Client_Software_MACHOSTB023D01SP00C03_for_Mac.ISO... eller nåja, den nedladdade filen heter så iallafall. Den distribueras av DNA Finland men ser ut att vara helt standard. Ingen operatörsbranding eller nåt.

En rolig grej i sammanhanget är att modemskriptet ändras till "Apple Modem v.32" varje gång man använder huaweis egna Mobile Connect för att ansluta. Det fungerar dock fint och jag kan koppla upp och ner via menyraden eller System Preferences -> Network med de inställningarna.

Är det nån här som har sprungit på detta problem? Det är lite svårt att googla på nämligen - jag kommer inte på några lämpliga söktermer. Det verkar inte vara operatörens fel för det funkar alltid utmärkt på första försöket i min vistabaserade HTPC.