Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säkerhet på egen webbserver

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-20 01:12

Känns som ämnet stötts och blötts ett antal gånger men jag lyckas inte klistra ihop informationen till något vettigt.

Har ställt upp en gammal G4 med Leopard i garderoben som hittills fungerar som billig backup-lösning (massa privat data som helst inte ska ut på nätet). Har fått den att fungera som FTP-server genom SSH-tunnel och som vanlig webbserver mha Apachen som följer med.

Min fråga är helt enkelt om detta är en säker lösning? Ska man inte blanda webbserver med lagring av privat data? Tanken är att jag ska få igång PHP och MySQL inom en snar framtid, detta påverkar kanske säkerheten ytterligare?

Vore super skönt med några pekpinnar i rätt riktning!

//Pontus

Det är klart att ju färre portar du har öppet mot internet och ju färre tjänster du kör desto säkrare bör maskinen vara i teorin. Men jag tror inte du behöver oroa dig för att installera Apache och PHP så länge du ser till att dom är uppdaterade versioner, inte installerar PHP-applikationer som är osäkra och felkonfigurerar.

1
Bevaka tråden