Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Santa Rosa och Penryn

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det snackas i forumet om Santa Rosa och Penryn processorer. Är det någon märkbar skillnad eller är det bara namn, dvs mer en modellbeteckning. En MBP 2,4 med Rosa kontra en 2,4 med Penryn?

Santa Rosa är en plattform (som använder en Merom- eller Penryn-processor).
Penryn är en processor.

Så din fråga gäller egentligen skillnaderna mellan Merom och Penryn.

Wikipedia - Santa Rosa
Wikipedia - Merom
Wikipedia - Penryn

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-11 23:16

En MBP 2.4 GHz med merom har 4 MB cache en med penryn har 3 MB cache och SSE4.

Inte lätt att förstå sig på alla ut/intryck. Jag har en "äldre" MBP 2,4 Ghz, MA896. Vad hamnar den i denna terminologi? Vilken plattform och processor har jag? Och jämfört med den senare MPB 2,4:an, modell MB133, vad skiljer. Skulle vara roligt att kunna förstå "snacket" runt tekniken.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-11 23:41

Din äldre MBP 2,4 GHz har en merom, den nyare en penryn.

Tack, kort och förståbart. Återkommer till frågan om skillnader. Nu kan jag kanske ställa den på ett korrekt sätt. Vad är skillnaden mellan min MBP 2,4 med merom processorn och den nya med penryn processor. Intresserad av om det bara är kosmetika eller faktiska skillnader man talar om.

Här kan du läsa om skillnaderna mellan de två modellerna:
EveryMac.com

Tyvärr bidrar den sidan till namnförvirringen genom att kalla modellerna för "Santa Rosa" och "Penryn", när det borde vara "Merom" och "Penryn".

Tur att jag har fått koll på sakernas ting innan jag läste denna sida. Nu färstår jag lite mer av vad som står. Har förut försökt mig på den sidan som Jesper tipsade om, men just fastnat i de olika begreppen. Men på min egen fråga om skillnader på de olika modellerna/processorna kan jag inte se annat än att de är kosmetika, dvs icke märkbara, eller har jag fel?

Den största skillnaden mellan Merom och Penryn är storleken i tillverkningsprocessen. Merom är äldre och använder 65 nm process och Penryn är nyare med en kompaktare 45 nm process. Fördelarna är att Penryn arbetar med en lägre temperatur vid samma hastighet och drar mindre ström. Det gör att man enklare kan höja hastigheterna, främst i värmekänsliga laptops. Det har noterats att t.ex. MacBooks med Penryn har längre batteritid än föregångaren.

Till hösten kommer Nehalem och efterträder Penryn med en mer annorlunda arkitektur fast med samma 45 nm tillverkningsprocess. Den kommer att gå hand i hand med nästa plattform som heter Montevina.

Jag har en Merom 2.16GHz (Core 2 Duo) och har inte kunnat motivera mig att uppgradera. Skulle dock vilja ha 4GB RAM istället för 3GB som idag.

Ge mig en ursäkt att köpa en Penryn 2.5GHz!

Ursprungligen av Björnström:

Ge mig en ursäkt att köpa en Penryn 2.5GHz!

Om du låter bli att köpa en Holden med V8 så har du råd. Räcker det?

Ursprungligen av ohennig:

Om du låter bli att köpa en Holden med V8 så har du råd. Räcker det?

Haha - jag har aldrig frågat om "har jag råd" utan "jag finner inget behov" eller "kommer jag bli lyckligare". Och med en LS3 V8 så skulle jag nog vara lyckligare O:-)

LS3 V8, Holden med V8, hänger inte med.
Pratar vi fortfarande datorer/processorer/plattformar?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-06-12 10:10
Ursprungligen av nyulrika:

LS3 V8, Holden med V8, hänger inte med.
Pratar vi fortfarande datorer/processorer/plattformar?

Nu är det inte högteknologi längre. Snarare ytterst lågteknologiskt med stötstänger och singelkam. Men ändå på gränsen till roligare än en ny MBP.

Ok, jag fattar att det inte är datorsnack längre...

1
Bevaka tråden